موگرینی: حمله به کره شمالی برای کل دنیا تبعات دارد

موگرینی: حمله به کره شمالی برای کل دنیا تبعات دارد
سه شنبه 21 شهريور 1396 - 21:50

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که اروپایی‌ها همیشه برای باز کردن کانال مذاکرات «معنی‌دار و سودمند» به تحریم روی می‌آورند و امید است که تحریم کره شمالی هم به نتیجه مشابهی بیانجامد.

العالم - اروپا

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که امروز در پارلمان این اتحادیه حاضر شده بود، در خصوص بحران هسته‌ای موجود در کره شمالی و همسایگانش سخن گفت.

موگرینی در ابتدا بدون نام بردن از آمریکا، به تلاش‌های این کشور برای تسلیم کره شمالی با تهدید نظامی پرداخت و گفت: «خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی فقط از طریق دیپلماتیک و سیاسی مقدور خواهد بود. هیچ راه‌حل نظامی برای این بحران وجود ندارد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تبعات حمله احتمالی هر کشوری به کره شمالی هم اشاره کرد و افزود: «حمله نظامی بی‌فایده و مضر خواهد بود. اقدام نظامی می‌تواند به راحتی بالا بگیرد و به یک درگیری بزرگ منجر شود. تبعات این کار، به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.»

موگرینی معتقد بود که حمله به کره شمالی، فقط شبه‌جزیره کره یا شرق آسیا را درگیر بحران نمی‌کند. وی در این خصوص گفت: «تبعات حمله نظامی به کره شمالی، برای مردم این کشور، برای مردم منطقه و به احتمال قوی، برای مردم کل دنیا، چشمگیر خواهد بود.»

دیپلمات ارشد اروپایی سپس به تصمیم اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌هایی افزون بر تحریم‌های مصوب شورای امنیت بر کره شمالی اشاره کرد و در توجیه توسل به ابزار تحریم گفت: «تحریم هدف غایی ما نیست ولی ابزاری است برای باز کردن مسیر به سمت روند سیاسی برای حل بحران.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد امروز (به وقت تهران) جلسه‌ای با محوریت آزمایش اتمی جدید کره شمالی برگزار و تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد

با شروع اجرای تحریم‌های جدید،  کلیه صادرات منسوجات کره شمالی تحت تحریم قرار می‌گیرد اما واردات نفت خام کره شمالی به همین میزانی که اکنون هست حفظ می‌شود.

موگرینی به سابقه اعمال تحریم‌های اقتصادی از جانب اروپایی‌ها بر دیگر ملل و نتیجه دلخواه آنان از این اقدام هم پرداخت و گفت: «فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی اروپا همیشه با هدف باز کردن کانال مذاکرات معتبر، معنی‌دار و مثمر ثمر اعمال می‌شود.»

پربیننده ترین خبرها