لوفیگارو: آمریکا دیگر ابرقدرت نیست

لوفیگارو: آمریکا دیگر ابرقدرت نیست
چهارشنبه 22 شهريور 1396 - 03:42

روزنامه فرانسوی لوفیگارو در گزارشی نوشت، دوران ابر قدرتی آمریکا به سر آمده است.

العالم - آمریکا

این روزنامه در مقاله ای تحت عنوان "پایان ابر قدرتی آمریکا" به قلم رنو ژیرار (Renaud Girard) به ناتوانی این کشور در مدیریت بحران های جهانی پرداخت و نوشت: ناتوانی آمریکا در قبولاندن قعطنامه خیلی شدید برای مجازات کره شمالی بعد از آزمایش های هسته ای و موشکی اش، گویای پسرفت آشکار نفوذ و قدرت واشنگتن در خاور دور است.

نویسنده این مقاله می نویسد: در همه سالهای دهه بعد از سقوط دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق،آمریکا از نظر نظامی، سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، مالی و حتی فرهنگی آنچنان قوی شد که می توانست که به راحتی قوانین مورد نظر و اراده خود را بر کل جهان تحمیل کند. قدرت آمریکا در آن دهه آنچنان افزایش یافته بود که اوبر ودرین وزیر امور خارجه پیشین فرانسه، برای توصیف قدرت آمریکا از کلمه "ابر قدرت" استفاده کرد.

به عنوان مثال، این ابرقدرتی نمود خود را در مناقشه کوزوو در سال 1999 به خوبی نشان داد و آمریکا توانست اراده خود را در این منطقه به اجرا گذارد. آمریکا در آن سال بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد، عملیات نظامی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) علیه صربستان را رهبری و در نهایت کوزوو را که یک استان قدیمی صربستان بود از آن جدا کرد. استانی که بعدا اعلام استقلال کرد و توسط کشورهای زیادی هم تاکنون به رسمیت شناخته شده است. در آن زمان هیچ کشوری جرات مخالفت با جدا شدن این استان از صربستان و اعلام استقلال آن به عنوان یک کشور را نداشت. اما امروز اوضاع به کلی تغییر کرده است. قدرت گیری دوباره روسیه و چین مانع از یکه تازی های آمریکا در جهان شده است، به طوری که این کشور نمی تواند کره شمالی را که حتی امنیت آمریکا را اکنون تهدید می کند، مهار کند.

 

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها