نجفی مطرح کرد؛

تحرکات اخیر آمریکا در تضاد با برجام/ واشنگتن رویکردی غیرسازنده در پیش گرفته است

تحرکات اخیر آمریکا در تضاد با برجام/ واشنگتن رویکردی غیرسازنده در پیش گرفته است
چهارشنبه 22 شهريور 1396 - 18:30

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تحرکات اخیر آمریکا را در تضاد با برجام خواند و گفت: دولت آمریکا برخلاف روح و متن این توافق رویکردی غیرسازنده در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

العالم _ ایران / سیاسی

در جریان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از تاریخ دوشنبه 20 شهریورماه در وین آغاز شده است موضوع اجرای برجام نیز مورد بررسی قرار گرفت. 

در همین چارچوب رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس صبح امروز (چهارشنبه 22/6/96) در سخنرانی خود با اشاره به برجام به عنوان توافقی تاریخی که به بحرانی غیر ضروری پایان داده و تاکید شورای امنیت بر ایجاد تغییری بنیادین در رهیافت شوراو ایجاد روابطی نو با ایران، خاطرنشان کرد: متاسفانه تحرکات اخیر دولت آمریکا در تضاد با این توافق قرار دارد.

نماینده کشورمان تاکید کرد: برجام مانند سایر توافقات متکی به آن است که همه طرفها براساس عمل متقابل و بطور کامل با حسن نیت و در فضای سازنده و با احترام متقابل اقدام کنند.

وی اضافه کرد که پس از گذشت بیش از 20 ماه، اجرای برجام توسط طرفهای دیگر بخصوص آمریکا هنوز قابل قبول نیست و دولت آمریکا برخلاف روح  و متن این توافق رویکردی غیرسازنده در جهت تضعیف اجرای موفقیت آمیز برجام در پیش گرفته است.

نماینده دائم کشورمان در این زمینه گفت: دیدار اخیر یکی از مقامات آمریکایی از وین با هدف تضعیف اعتبار آژانس نمونه دیگری از سوء نیت و رفتار غیرصادقانه آمریکا است. 

وی همچنین افزود: اعمال فشار به آژانس به هر وسیله ای تاثیر منفی بر ماهیت حرفه ای و بی طرفانه کار آژانس در اجرای وظایف محوله از سوی قطعنامه 2231 شورای امنیت و قطعنامه های شورای حکام، برجای می گذارد و بدین وسیله استقلال و اعتبار فعالیت آژانس را تضعیف می کند. 

نجفی همچنین در سخنرانی خود ضمن اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت و نقش اساسی و مستقل آژانس اظهار داشت که اقدامات آژانس باید از خدشه دار شدن توسعه اقتصادی و فنی ایران اجتناب کرده و در حفاظت از اسرار تجاری، فنی و صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه ای که به آژانس ارائه می شود، از هیچ اقدامی فروگذار نکند. 

وی در مورد اجرای پروتکل الحاقی، تاکید آژانس بر اجرای پروتکل در ایران همانند تمام کشورهای عضو را یادآور شد.

نماینده کشورمان همچنین در پایان سخنان خود به مواضع نامربوط نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و برنامه هسته ای نظامی و خارج از پادمان این رژیم را بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی دانست که مستلزم توجه و رسیدگی جدی و بدون تاخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها