توضیحات لاوروف درباره سفر ظریف به روسیه

توضیحات لاوروف درباره سفر ظریف به روسیه
پنج‌شنبه 23 شهريور 1396 - 11:13

وزیر خارجه روسیه با تشریح موضوعات مورد مذاکره در جریان دیدار "ولادیمیر پوتین" با وزیر خارجه ایران، بار دیگر بر اجرای کامل تعهدات تهران در چارچوب برجام تاکید کرد.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که قصد دارد هفته آینده در حاشیه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر با "محمدجواد ظریف" همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کند.

لاوروف شب گذشته بعد از مذاکره با وزیر امور خارجه ایران که به سوچی سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت: «با آقای ظریف به توافق رسیده ایم که مذاکرات خود را هفته آینده در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ادامه دهیم.»    

تاکید بر ادامه همکاری‌های دوجانبه در سه جهت‌گیری اصلی

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در تفسیر مذاکرات روز چهارشنبه محمدجواد ظریف با رئیس جمهور "ولادیمیر پوتین" و ادامه این مذاکرات با حضور خود وی، توضیح داد: «در جریان این مذاکرات موفق شدیم تا همه ابعاد روابط بین دو کشور را چه از لحاظ دوجانبه و چه در دستورکار بین المللی مورد بررسی دقیق قرار دهیم. در خصوص روابط دوجانبه، ما روی سه جهت گیری اصلی متمرکز هستیم  که در مورد آنها در جریان سفر ماه مارس رئیس جمهوری "حسن روحانی" به روسیه توافق صورت گرفته بود. هر دو طرف با اعلام اینکه همه وزارتخانه های مربوطه در راستای این توافقات بد عمل نکرده اند، تاکید کردیم که ادامه کار کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه در زمینه همکاریهای تجاری-اقتصادی، کمیته صنایع و بازرگانی در بالاترین سطح و کمیسیون مربوط به همکاری‌های نظامی-فنی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید فالعتر از گذشته عمل کنند.»    

تحقق طرح‌های بزرگ دوجانبه در زمینه زیرساختاری و انرژی

لاوروف با اشاره به اینکه توجه خاصی هم به مشارکت دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای صورت گرفت، افزود: «فاز اول نیروگاه اتمی بوشهر دیگر مدتهاست که با توان کامل در حال کار است و در حال حاضر مذاکراتی پیرامون فراهم سازی مقدمات آغاز به کار فاز دوم در حال انجام است.»

به گفته وی، علاوه بر این در این مذاکرات طرح‌های بزرگ دوجانبه‌ای که قرار است در آینده نزدیک تحقق یابد، از جمله در زمینه برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تجهیز نیروگاههای حرارتی نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفت.

تاکید بر لزوم عادی سازی اوضاع در منطقه خلیج فارس

وزیر خارجه روسیه در خصوص مسائل بین المللی که در جریان مذاکرات پوتین و ظریف بررسی شد، یادآور شد که بطور خاص اوضاع در منطقه خلیج فارس مورد اشاره قرار گرفت و هر دو طرف بر تمایل خویش برای عادی شدن هر چه سریعتر اوضاع  و اینکه کشورهای عربی و ایران بتوانند امکان مذاکره، برطرف کردن نگرانیها و دست یابی به توافق را پیدا کنند، تاکید نمودند.

پایبندی کامل ایران به تعهدات خویش در چارچوب برجام

سرگئی لاوروف همچنین تاکید کرد که مقامات مسکو بر اجرای کامل تعهدات ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه برنامه هسته‌ای این کشور تاکید دارند. وی افزود: «در جریان مذاکرات با آقای ظریف روند اوضاع پیرامون برجام نیز مورد بررسی قرار گرفت و طرف روسی تاکید کرد که ایران به تمامی تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بوده، همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها این مسئله را تایید کرده و دقیقا به همین نتیجه گیری رسیده است.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها