ان‌پی‌آر: آینده برجام در گروی دو ضرب‌الاجل سرنوشت‌ساز است

ان‌پی‌آر: آینده برجام در گروی دو ضرب‌الاجل سرنوشت‌ساز است
پنج‌شنبه 23 شهريور 1396 - 11:18

بنا بر گزارش رادیوی ملی آمریکا، دو ضرب‌الاجلی که پیش روی ترامپ قرار دارند می‌توانند سرنوشت توافق هسته‌ای ایران را تعیین کنند.

العالم - آمریکا

رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) با انتشار گزارشی در وبسایت خود نوشت: دو ضرب‌الاجل پیش روی دونالد ترامپ هستند که می‌توانند در تعیین سرنوشت توافق هسته‌ای سال 2015 ایران موسوم به برجام تأثیرگذار باشند.

14 سپتامبر (امروز پنجشنبه) ضرب‌الاجلی است که ترامپ باید در آن درباره ادامه تمدید تعلیق تحریم‌های ایران بر مبنای برجام تصمیم‌گیری کند. کنگره آمریکا این تحریم‌ها را تصویب کرده است و اگر ترامپ هر چند ماه یکبار به ادامه تعلیق آن‌ها رأی ندهد، به اجرا گذاشته خواهند شد. ترامپ پیش‌تر نیز این تحریم‌ها را معلق کرده است.

دولت آمریکا همچنین با یک ضرب‌الاجل در 15 اکتبر (23 مهر) مواجه است که باید در آن درباره تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند. این تأیید بخشی از برجام نیست؛ اما کنگره آن را بر دولت آمریکا تحمیل کرده است. وقتی دولت آمریکا توافق هسته‌ای را امضا کرد، کنگره رئیس‌جمهور را ملزم کرد هر سه ماه یکبار اعلام کند آیا باور دارد ایران همچنان به برجام متعهد است یا خیر. این راهکار به اعضای کنگره امکان می‌داد اوباما را در قبال توافقی که بسیاری با آن مخالف بودند مسئول بدانند.

چندی پیش «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل عملاً استدلال‌هایی برای رد پایبندی ایران به برجام مطرح کرد. وی گفت دونالد ترامپ نباید تنها به مسائلی همچون ذخایر غنی‌شده اورانیوم ایران بسنده کند؛ بلکه باید سیاست‌های افراطی تهران و آزمایش‌های موشک‌های بالستیک این کشور را مد نظر داشته باشد. البته هیلی به این نکته اشاره نکرد که دولت آمریکا می‌خواهد از برجام خارج شود یا خیر.

توجه افرادی که با توافق هسته‌ای مخالفند حالا ظاهراً بر مراکز نظامی ایران متمرکز شده است. منتقدان ادعا می‌کنند بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌توانند همانند زیرساخت‌های اعلام‌شده هسته‌ای ایران به طور منظم از این مراکز دیدن کنند.

اما «یوکیا آمانو،» مدیر کل آژانس از رژیم بازرسی‌ها دفاع می‌کند و آن را انعطاف‌پذیرترین ساختاری می‌داند که تاکنون به اجرا گذاشته شده است. او بر این نکته پافشاری می‌کند که مراکز نظامی دور از دسترس نیستند.

البته مقامات ایرانی مصرانه به این نکته اشاره می‌کنند که هیچکس اجازه ندارد از مراکز نظامی کشورشان دیدن کند و تلاش برای انجام این بازرسی‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی ایران می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها