سرکوب جنبش اعتراضی در عربستان؛ مخالفان در جستجوی راه‌های جدید

سرکوب جنبش اعتراضی در عربستان؛ مخالفان در جستجوی راه‌های جدید
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 07:50

هرچند مسئولان سعودی با ایجاد ترس و وحشت بین شهروندان توانستند مانع برگزاری جنبش اعتراض آمیز ۱۵ سپتامبر شوند اما فراخوان تکاپوی اعتراض آمیز با وضوح بیشتر ادامه خواهد یافت.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش روزنامه الاخبار، هرچند مسئولان امنیتی سعودی با ایجاد ترس ووحشت و نیز هشدار به شهروندان توانستند مانع برگزاری جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر شوند اما فراخوان تکاپوی اعتراض آمیز با وضوح بیشتر ادامه خواهد یافت، آن هم در شرایطی که ولیعهد سعودی سخت نیازمند برقراری آرامش و امنیت در کشور است.

مخالفان سعودی در جستجوی راههای جدید

با وجود موفقیت مسئولان سعودی در جلوگیری از برگزاری جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر باید گفت این موفقیت حامل دو پیام اصلی است:

اول: ریاض هنوز توان و تجهیزات لازم برای از بین بردن هرگونه تلاش اعتراض آمیز در قبال سیاست های داخلی خود را دارد.

دوم: آمادگی فراوان ریاض برای جلوگیری از اعتراض، مخالفان سعودی را به ویژه کسانی که در داخل عربستان به سر می برند، وادار می سازد راههای جدیدی را برای نفوذ در دیوار ضخیم امنیتی پیدا کنند، حتی اگر در این راه قدم به قدم پیش بروند.

متوسل شدن مسئولان سعودی به راههای مختلف علیه معترضان

در این میان نکته ای که جلب توجه می کند، متوسل شدن مقامات سعودی به راههای مختلف برای خفه کردن جنبش اعتراض آمیز در نطفه است به این ترتیب که زبان تهدید آمیز به کار گرفته و تدابیر امنیتی را تشدید کردند و تکاپوی احتمالی مخالفان را نیز رصد می کردند.

هشدار به شهروندان سعودی درباره عاقبت تظاهرات

در این میان باید در نظر داشت ریاض زمانی که چیزی به موعد برگزاری جنبش اعتراض آمیز باقی نمانده بود، بالاترین لحن تهدید و تحریک را به کار گرفت به این معنی که خطیب مسجد ملک عبدالعزیز در ریاض در خطبه نماز جمعه به شهروندان سعودی در مورد عاقبت تظاهرات هشدار داد و کسانی را که برای جنبش اعتراض آمیز فراخوان داده بودند و پیش از همه اخوان المسلمین را گروههایی باطل و منحرف برشمرد.

پیش از او نیز عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی در موضع گیری در قبال تکاپوی اعتراض آمیز با بیان اینکه فراخوان جنبش 15 سپتامبر دعوتی دروغین از سوی گروههای کینه جو است، آن را حرام اعلام کرد.

ارتش الکترونی در خدمت سرویس امنیتی سعودی

همچنین در صفحات اجتماعی تکاپویی در نقد و حمله به فراخوان جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر به راه افتاد که نمونه آن کمپین «ارتش الکترونی» حامی سرویس امنیتی عربستان بود.

مسئولان سعودی در این فضا سخت تلاش کردند شهروندان سعودی را در خصوص شکستن دیوار سکوت به وحشت بیندازند که نمونه آن بیانیه وزارت کشور عربستان بود که در آن از شهروندان سعودی خواسته شده بود هرگونه فعایت تحریک آمیز در صفحات اجتماعی را گزارش کنند و دادستانی کل سعودی نیز به آنان در مورد عاقبت به خطر انداختن وحدت ملی کشورهشدار داده بود.

موج دستگیری های بی سابقه در آستانه جنبش 15 سپتامبر

در آستانه جنبش اعتراض آمیز 15 سپتامبر موج دستگیری های بی سابقه در سال های اخیر در عربستان به راه افتاد که شامل دستگیری تعدادی ز فعالان سیاسی، اندیشمندان و چهره های فرهنگی بود.

فراخوان اعتراض، فوبیای قصر پادشاهی سعودی

با اینهمه چیزی که به وضوح در این شرایط در عربستان قابل مشاهد است، اینکه فراخوان تظاهرات توانسته است به درون قصر پادشاه نفوذ کرده ونوعی فوبیا در خصوص هرگونه تحولات امنیتی به وجود آورد آن هم در شرایطی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سخت نیازمند ثابت و امنیت در کشور است.

بنابراین باید گفت چنانچه مخالفان سعودی تکاپوی اعتراض آمیز را در چارچوب هرچه واضح تر ساماندهی کنند، باید منتظر نتایجی فراتر از ترس و فوبیا از تحولات امنیتی در عربستان بود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها