لس‌آنجلس تایمز: خاویار ایران در سودای بازگشت به آمریکا است

لس‌آنجلس تایمز: خاویار ایران در سودای بازگشت به آمریکا است
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 15:22

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، بهای هر انس خاویار 80 دلار است؛ اما این کالای پرارزش می‌کوشد به آمریکا بازگردد.

العالم - آمریکا

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مطلبی نوشت: همچنان که اقتصاد ایران می‌کوشد دوران دشوار چندین ساله تحریم‌های سخت‌گیرانه بین‌المللی را سپری کند، تولیدکنندگان خاویار سیاه نیز در سودای بازگشت هستند.

خاویار زمانی در فهرست مشهورترین کالا‌های صادراتی ایران قرار داشت؛ اما این صنعت به دلیل محدودیت‌های تجاری و ممنوعیت بین‌المللی صید ماهی خاویار در دریای خزر عملاً متلاشی شد. این ماهی که از تخم‌هایش برای تولید بهترین خاویار استفاده می‌شود به دلیل صید بی‌رویه در معرض انقراض قرار داشت.

اما حالا چندین تولیدکننده ایرانی در حال پرورش قانونی ماهی خاویار در مزارع ماهی هستند؛ آن هم درحالی که توافق هسته‌ای سال 2015 که ایران آن را با 6 قدرت جهانی امضا کرد، بازارهای خارجی را به آرامی بر روی کالا‌های ایرانی گشوده است.

پس از آن که آمریکا در ژانویه سال 2016 محدودیت صادرات کالا‌های ایرانی را لغو کرد، سال گذشته اولین محموله خاویار ایران پس از حدود یک دهه به آمریکا رسید. ارزش این محموله حدود 16 هزار دلار بود؛ تقریباً برابر با آنچه تنها صنعت 41 میلیارد دلاری نفت و گاز ایران در 12 ثانیه تولید می‌کند. خاویار به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد بحران‌زده ایران را رونق بخشد؛ هر اندازه هم که گران‌قیمت باشد.

اما ارسال این محموله نشانه‌ای از برگ جدیدی در روابط ایران و غرب محسوب می‌شد؛ نشانه‌ای از علاقه مجدد ایران به تعامل تجاری با جهان. به گفته کارشناسان، ایران می‌تواند با افزایش تولید و جذب مشتریان جدید برای این کالای پر زرق و برق، در 2 یا 3 سال آینده سالانه بیش از 90 کیلوگرم خاویار به آمریکا صادر کند.

پربیننده ترین خبرها