العالم: کردستان عراق در همه پرسی بازنگری کرد

العالم: کردستان عراق در همه پرسی بازنگری کرد
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 17:02

کمیته عالی همه پرسی در منطقه کردستان عراق، طرح جایگزین همه پرسی را که از سوی آمریکا، انگلیس و سازمان ملل ارائه شد، بررسی و اعلام کرد هیئت کردی بلندپایه ای به بغداد سفر خواهد کرد.

العالم ـ عراق 

به گزارش شبکه خبری العالم، کمیته عالی همه پرسی در منطقه کردستان، در گامی که شمایلی از بازنگری در برگزاری همه پرسی درباره جدایی در آن دیده می شود، برای بررسی طرح جایگزین همه پرسی که توسط سازمان ملل، آمریکا و انگلیس به مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان ارائه شد، جلسه تشکیل داد. 
بارزانی که دوره ریاست وی پایان یافته است، اعلام کرد که طرح جایگزین را با رهبران کُردی بررسی خواهد کرد.

این در حالی است که نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق در دیدار با داگلاس سیلیمان، سفیر آمریکا در بغداد، همه پرسی را بر خلاف قانون اساسی خواند و تاکید کرد هرگز اجازه برپایی اسرائیل دومی در شمال عراق را نخواهد داد.

وی همچنین نسبت به تبعات و پیامدهای خطرناک برگزاری همه پرسی بر امنیت، حاکمیت و وحدت عراق هشدار داد.
از طرف دیگر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مصاحبه ای تلویزیونی خاطر نشان کرد که همه پرسی جدایی برای استقلال، اقدامی خطرناک و تلاش برای بازی با آتش است.
سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز در دیدار با نمایندگان شهر کرکوک در پارلمان، بر اهمیت گفتگو برای بیرون آمدن از این بحران با نتایجی مورد رضایت همه طرفها، آن هم از طریق حاکمیت قانون اساسی برای حل مشکلات موجود بین بغداد و اربیل تاکید کرد.

وی همچنین همه طرفها را به محافظت از وحدت کشور و دوری از جبهه گیری های سیاسی دعوت کرد.
در سطح منطقه نیز، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران اعلام کرد  که برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق، به منزله بستن همه گذرگاه های مرزی با ایران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که با این وجود فرصت همچنان برای مسئولان کرد برای عقب نشینی از این تصمیم وجود دارد.
از طرف دیگر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که در نیویورک با حیدر العبادی دیدار و موضوع همه پرسی را بررسی خواهد کرد.

وی پیش از عزیمت به آمریکا برای حضور در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل، در جمع خبرنگاران افزود که آنکارا و بغداد در مورد همه پرسی اتفاق نظر داشته و عقیده دارند باعث تقسیم عراق خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها