مكرون: در سوريه دشمن فرانسه تروريست ها هستند نه بشار اسد

مكرون: در سوريه دشمن فرانسه تروريست ها هستند نه بشار اسد
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 02:10

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد دشمن پاریس در سوریه تروریست های افراط گرا هستند نه بشار اسد رئیس جمهوری آن کشور.

رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در نیویورک در کنفرانسی مطبوعاتی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را  جنایتکار  خواند و اعلام کرد نقش جامعه بین الملل در این نیست که او را برکنار کند بلکه باید شرایط سیاسی را برای انتخاب آزادانه فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه مکرون که ماه ژوئن با بیان اینکه جانشین مشروع برای اسد وجود ندارد مخالفان سوری را غافلگیر کرد گفت: بشار اسد جنایتکار است و باید در دادگاهی بین المللی محاکمه شود و پاسخگوی جنایات خود باشد. مردم سوریه باید در آینده آزادانه رهبر خود را انتخاب کنند .
وی تاکید کرد دشمن من در سوریه تروریست های افراط گرا هستند نه بشار اسد. این به عهده من نیست که از پاریس به سوری ها بگویم چه کسی باید جانشین او شود. ما باید تلاش کنیم وضع سیاسی را برای انتخاب آزادانه رهبر این کشور ایجاد کنیم.
رئیس جمهوری فرانسه در مقر سازمان ملل متحد دیدگاه خود را مبنی بر تشکیل گروه تماس جدید درباره سوریه مطرح و تلاش کرد موضع کشورش را درباره این مناقشه به ویژه سرنوشت رئیس جمهور سوریه تبیین کند.
مکرون با اشاره به اینکه در سوریه  باید انتقال سیاسی گسترده انجام شود و هر کسی در جایگاه خود قرار گیرد  بر پیشنهاد خود مبنی بر ‌ شکل گیری گروه تماس برای نظارت بر انتقال سیاسی  تاکید کرد.
به گفته رئیس جمهوری فرانسه، این گروه  باید همه طرف های درگیر در سوریه را اعم از مخالفان و نمایندگان حکومت، پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بازیگران منطقه ای سر میز مذاکره گرد هم آورد .
به گفته منابع دیپلماتیک، این گروه تماس که مکرون از ماه ژوئیه آن را مطرح می کند و قرار است روز پنحشنبه محور نشست پنج عضو دایم شورای امنیت قرار گیرد به دلیل عدم مشارکت آمریکا در راه حل سیاسی در سوریه و مخالفت با مذاکره با ایران تاکنون چندان مطرح نشده است.
یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه گفت:  در صورتی که گروه تماس ایران را شامل شود برای ما کار سختی خواهد بود .
مکرون که پیشنهاد داده است فرانسه میانجیگر گروه تماس و تهران باشد اذعان کرد  در صورتی که ما موضوع سوریه را با ایران بر سر میز مذاکره حل نکنیم پاسخ موثری نخواهیم داشت .
جنگ در سوریه از سال 2011 بیش از 330 هزار قربانی گرفته، میلیون ها نفر را آواره کرده و خسارات بی سابقه به بار آورده است.
جامعه بین المللی هرگز موفق نشده است این بحران را حل و فصل کند.
چند گروه مختلف از آغاز مناقشه شکل گرفته و نقشه راهی بین المللی برنامه زمانی را برای انتقال سیاسی تعیین کرد که سال 2015 در سازمان ملل متحد تصویب شد اما مذاکرات راه به جایی نبرده است.
بازیگران اصلی مناقشه روسیه، ایران و ترکیه که حامی مخالفان است روند مذاکرات را در آستانه ( قزاقستان ) شروع کرده اند که به کاهش قابل توجه خشونت ها منجر شده اما موانع اصلی از جمله سرنوشت بشار اسد بررسی نشده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها