نخست وزير عراق برگزاری همه پرسی در منطقه كردستان اين كشور را مردود دانست

نخست وزير عراق برگزاری همه پرسی در منطقه كردستان اين كشور را مردود دانست
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 03:48

نخست وزیر عراق هر گونه همه پرسی درباره جدایی منطقه کردستان را مردود دانست و تاکید کرد با برگزاری همه پرسی درباره جدایی منطقه کردستان عراق به اشکال مختلف آن کاملا مخالفم .

حیدر العبادی روز سه شنبه در کنفرانس خبری در بغداد گفت: همه پرسی به هر شکل ممکن چه در زمان حال و یا آینده کاملا مردود است و برگزاری همه پرسی چه در منطقه کردستان و دیگر مناطق مورد مناقشه در عراق هرگز پذیرفتنی نیست .
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، به درخواست مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق  قرار است همه پرسی درباره جدایی این منطقه از دولت مرکزی عراق روز 25 سپتامبر  ( سوم مهر ) برگزار شود .
درخواست بارزانی برای برگزاری همه پرسی درباره جدایی منطقه کردستان عراق با واکنش های منفی منطقه ای و بین المللی روبه رو شده است و بسیاری از کشورها لغو همه پرسی را خواستار شدند .
دولت مرکزی بغداد در راستای تلاش برای ممانعت از برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان فشارها بر این منطقه را تشدید کرده است و در این راستا پارلمان عراق برگزاری همه پرسی را مردود دانست و نجم الدین کریم استاندار کرکوک نیز از مقامش برکنار شد و حتی دادگاه عالی فدرال عراق به عنوان عالی ترین مرجع قضایی این کشور در حکمی همه پرسی را غیر قانونی خواند و توقف اجرای آن را خواستار شد .
حیدر العبادی در سخنان روز سه شنبه مسئله احتمال مداخله نظامی در کرکوک را منتفی ندانست . استان کرکوک که ساکنان آن را اقوام مختلف کرد ، عرب و ترکمان تشکیل می دهند از  مناطق مورد مناقشه بین دولت مرکزی بغداد و منطقه کردستان عراق است .
نخست وزیر عراق  گفت : در صورتی که شهروندان عراقی در کرکوک در معرض خطر و تهدید قرار گیرند برما واجب است امنیت آنان را تامین کنیم.
العبادی افزود: به صورت کاملا شفاف و صریح از نیروهای پلیس کرکوک خواستم به وظایف خود در حفظ امنیت شهروندان عمل کنند و نباید به ابزار سیاسی تبدیل شوند .
در بحبوحه بحران منطقه کردستان و در راستای تلاشها برای تعویق زمان برگزاری همه پرسی در این منطقه ، آمریکا و برخی کشورهای دیگر هفته گذشته طرحی را به مسعود بارزانی  ارایه کردند که در برگیرنده پیشنهادهای جایگزین به جای برگزاری همه پرسی است .
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها