تیلرسون: توافق هسته‌ای ایران باید بازبینی شود

تیلرسون: توافق هسته‌ای ایران باید بازبینی شود
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 08:27

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد واشینگتن تنها در صورت بازبینی توافق هسته‌ای ایران از برجام خارج نخواهد شد.

العالم _ آمریکا

رکس تیلرسون – وزیر امور خارجه آمریکا – سه‌شنبه شب در مصاحبه با یکی از برنامه‌های شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت توافق هسته‌ای سال 2015 که میان آمریکا، پنج قدرت جهانی و ایران منعقد شد باید بازبینی شود.

به گفته تیلرسون، یکی از مشکلات اصلی این توافق، بندهای مرتبط با پایان آن است که به طور خودکار، بیشتر محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کنند.

وی در این خصوص گفت: "متأسفانه این همان کاری است که دولت‌های پیشین آمریکا در گذشته با کره‌شمالی انجام دادند. آن‌ها تنها وارد توافق‌هایی شدند که کوتاه‌مدت بودند، و یا به آسانی فریب خوردند... و فکر می‌کنم ارزیابی رئیس‌جمهور از توافق هسته‌ای ایران این است که با توافقی که به اندازه کافی محکم باشد مواجه نیستیم. این توافق برنامه (هسته‌ای) آن‌ها را به اندازه کافی کُند نمی‌کند و پاسخ‌گو کردن آن‌ها بر مبنای این توافق، دشوار است."

تیلرسون این اظهارات را ساعاتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. ترامپ نیز در سخنرانی خود به شدت از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد و آن را "مایه سرگیجه آمریکا" نامید.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص به فاکس نیوز گفت "رئیس‌جمهور واقعاً می‌خواهد این توافق را لغو کند" اما اذعان کرد آمریکا به "حمایت متحدانمان، متحدان اروپایی و سایرین که برای ایران استدلال کنند که این توافق واقعاً باید بازبینی شود" نیاز دارد.

پربیننده ترین خبرها