دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا امروز در نیویورک

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا امروز در نیویورک
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 12:33

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۵ و فدریکا موگرینی عصر امروز (چهارشنبه) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

العالم - ایران / سیاسی

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا با حضور وزرای خارجه ایران و 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان) و با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز (چهارشنبه) در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

روز گذشته (سه‌شنبه) به وقت محلی نیویورک نیز نهمین نشست کمیسیون مشترک در سطح معاونان و مدیران سیاسی هفت کشور به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون موگرینی برگزار شد.

کمیسیون مشترک که مرکب از دولت‌های طرف برجام یعنی ایران و 1+5 است، در سطح معاونان وزرای امور خارجه تشکیل جلسه می‌دهد و در عین حال، جلسات کارشناسی متعددی نیز در حوزه‌های مربوط به هم هسته‌ای و هم تحریم‌ها برگزار می‌کند. در این جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده و در صورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

در متن برجام و پیوست‌های آن وظایف متنوع و متعددی بر عهده کمیسیون مشترک گذاشته شده است که جزییات آن در بخش‌های مربوطه در متن برجام و پیوست‌ها و به طور خاص در پیوست شماره چهار برجام آمده است. در یک جمله، کمیسیون مشترک مسئولیت مراقبت از روند اجرای برجام از سوی همه طرف ها و رفع گره های احتمالی در این مسیر را دارد.

براساس پیوست چهار برجام، کمیسیون مشترک تاسیس می‌شود تا کارکردهایی که در برجام، از جمله پیوست‌‏هایش، به آن واگذار شده را اجرا کند. این کمیسیون مرکب از نمایندگان گروه 1+5 (دولت‌های چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلستان و ایالات متحده، به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی)، و ایران، همه با هم، اعضای برجام است و می‌تواند در صورت اقتضا، کارگروه هایی در حوزه‌های خاص ایجاد کند.

در برجام آمده است که نماینده عالی اتحادیه اروپا یا نماینده او به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام وظیفه خواهد کرد.

کمیسیون مشترک بر مبنای ثابت سه ماهیانه و یا در هر زمان به درخواست یک عضو برجام از هماهنگ ‏کننده تشکیل جلسه خواهد داد. هماهنگ‏ کننده جلسه‏ ی کمیسیون مشترک را به گونه‌‏ای منعقد خواهد کرد که برگزاری آن بیش از یک هفته بعد از دریافت چنان درخواستی نباشد، مگر برای رایزنی‌ها بر اساس بخش Q پیوست یک و هر موضوع دیگر که هماهنگ ‏کننده و/یا یک عضو برجام آن را فوری تشخیص دهد، که در این صورت جلسه در اولین فرصت ممکن که بیش از سه روز تقویمی از زمان دریافت چنان درخواستی نباشد، برگزار خواهد شد.

جلسات کمیسیون مشترک به نحو مقتضی در نیویورک، وین، یا ژنو برگزار خواهد شد. کشور میزبان بایستی مسائل شکلی ورود برای کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند را تسهیل کند.

کمیسیون مشترک می‌تواند با اجماع تصمیم بگیرد که ناظرانی را برای شرکت در جلسات خود دعوت نماید.جز آنچه در بخش 6 این پیوست درج شده که مشمول رویه‏ طبقه‏‌بندی محرمانه‏ سازمان ملل متحد خواهد بود، کار کمیسیون مشترک محرمانه است و تنها می‌تواند بین اعضای برجام و در صورت اقتضاء ناظران به اشتراک گذارده شود، مگر آنکه کمیسیون مشترک تصمیم دیگری بگیرد.

شایان ذکر است؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، درباره این نشست گفته بود: در جلسه‌ کمیسیون مشترک برجام که بین معاونان وزرا در وین برگزار شده بود توافق شد در صورت امکان، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ کمیسیون مشترک در سطح وزرا نیز برگزار شود. به نظر می‌رسد که توانسته‌اند هماهنگی‌هایی را انجام دهند و جلسه مشترک برجام در سطح وزرا ظرف روزهای آینده برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است کمیسیون مشترک برجام تاکنون یک دور نشست در سطح وزرای خارجه ایران و 1+5 (فرانسه، آمریکا، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) داشت که این نشست اول مهر ماه 1395 در نیویورک برگزار شد و وزرای خارجه هفت کشور برای اولین بار بعد از اجرایی شدن برجام، در نیویورک و در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر سر میز مذاکره نشستند تا روند اجرای برجام را مورد بررسی قرار دهند.. دومین دور این نشست امروز (چهارشنبه) 29 شهریور ماه در حالی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود و که این بار سه وزیر خارجه (آمریکا، آلمان و فرانسه) تغییر کرده‌اند و افراد جدیدی جایگزین آنها شده‌اند و البته اولین بار در دولت ترامپ است که این دور از مذاکرات برگزار می‌شود و این بار رکس تیلرسون وزیر خارجه کنونی آمریکا در نشست حضور خواهد داشت. زیگمار گابریل نیز جایگزین فرانک والتر اشتاین مایر و «ژان ایو لودریان» هم که جایگزین ژان مارک آیرو شده‌اند، قرار است در این مذاکرات شرکت کنند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست وزرا در جمع خبرنگاران بار دیگر بر کارایی توافق هسته‌ای با ایران و همچنین پایبندی تهران به این توافق تاکید کرد و گفت: من بارها گفته‌ام که این توافق کارایی دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم  7 بار پایبندی ایران به تعهداتش را تائید کرده است.

موگرینی درباره احتمال خروج آمریکا از این توافق هم تاکید کرد که چنین توافقاتی با یک کشور به دست نیامده‌اند و به جامعه جهانی مربوط می‌شوند.

روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع توافق هسته‌‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اشاره کرد و گفت:  اگر توافقی در انتها پوششی برای ساخت یک برنامه هسته‌ای [برای ایران] فراهم آورد، ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم. توافق هسته‌ای ایران یکی از بدترین و یک‌سویه‌ترین توافقاتی است که ایالات متحده تا کنون وارد آن شده است. به کلام صادقانه، این توافق مایه شرمساری برای ایالات متحده است.

از دیگر سو رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت که اگر در بندهایی از برجام تغییرات و اصلاحات صورت نگیرد واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما با نقایص توافق هسته‌ای آشنا هستیم؛ به ویژه بندهایی که براساس آن بعضی از محدودیت‌های ایران به مرور زمان برطرف می‌شود مایه نگرانی آمریکاست. این بندها باید اصلاح شوند وگرنه ما نمی‌توانیم در آن بمانیم. اگر قرار است به توافق ایران پایبند بمانیم باید تغییراتی در آن داده شود.

هیأت ایرانی در این نشست‌ بار دیگر بدعهدی‌های آمریکا در روند اجرای برجام را مطرح و نسبت به این گونه رفتارها اعتراض خواهد کرد. البته آنگونه که علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل روز گذشته عنوان کرد پس از بازگشت رئیس جمهور از سفر نیویورک جلسه شورای عالی نظارت بر برجام تشکیل خواهد شد و پاسخ مناسب به خلف وعده‌های آمریکا اتخاذ می‌شود.

فارس

 

 

 

پربیننده ترین خبرها