رای الیوم: اگر اسرائیل دست به حماقت زند ایران آن‌را نابود خواهد کرد

رای الیوم: اگر اسرائیل دست به حماقت زند ایران آن‌را نابود خواهد کرد
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 19:08

یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای در تحلیلی نوشت که آمریکا و اسرائیل توان مقابله با ایران را ندارند و اگر هر یک از آن‌ها حماقت کند، ایران اسرائیل را نابود خواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

ایسنا -- روزنامه رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی به قلم سفیان الشوا نوشت: جنگ و کشتار چیز جدیدی نیست و از زمان خلقت انسان وجود داشت، کریستف کلمب که آمریکا را کشف کرد در واقع تنها آن‌را کشف نکرده بلکه خود و گروهک‌هایش تمام ساکنین اصلی آن منطقه را کشتند و آن‌ها را سرخ پوستان نامیدند. دشمنی و خصومت علیه مسلمانان چیز جدیدی نیست و زمانی که ماژلان، آسیای جنوبی را کشف کرد و به فیلیپین رفت مسجد بزرگ را ویران کرد و به جای آن کلیسا ساخت، حقیقت این است که از همان ابتدا علیه اسلام و مسلمانان دشمنی و خصومت وجود داشت و کسی که می‌خواهد بیاموزد، تاریخ بهترین مدرسه است.

چند روز پیش عاموس یدلین، رئیس پژوهشکده امنیت ملی اسرائیل در مورد مسئله حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران بحث می‌کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از نوادگان کریستف کلمب است و عاشق قتل و ویرانی است و در کمپین انتخاباتی حمله‌هایی علیه ایران و توافق هسته‌ای داشت و آن توافق را بدترین توافق توصیف کرد و تهدید به پاره کردن آن کرد. هم‌زمان با آن روابط بسیار خوبی با اسرائیل و تمام یهودیان داشت و به آن‌ها وعده داد که سفارت آمریکا در تل آویو را به بیت المقدس انتقال دهد، همچنین دخترش با یک یهودی ازدواج کرد.

کسی که معتقد است اسرائیل جرات حمله به ایران و یا وارد شدن به جنگی علیه ایران را دارد، در اشتباه است و اسرائیل از زمان‌های قدیم به تهدید کردن عادت کرده است اما در واقع هیچ قدرتی ندارد. اسرائیل نمی‌جنگد مگر اینکه در رکاب یکی از کشورهای بزرگ باشد و امروزه به آمریکا چسبیده است. بدون شک اسرائیل از ایران می‌ترسد و آن‌را دشمن اول خود می‌داند،‌ می‌ترسد که ایران به بمب هسته‌ای دست یابد و خودش که بمب هسته‌ای در اختیار دارد این امتیاز در خاورمیانه را از دست بدهد.

اسرائیل از ایران می‌ترسد زیرا مسوولان ایرانی همیشه و به طور علنی اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کنند و امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ و اسرائیل را شیطان کوچک وصف کرده بود، همچنین محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران گفته بود که چرا غربی‌ها به جای فلسطین یهودیان را به کشورهای خود نمی‌برند؟ اسرائیل باید از روی زمین محو شود.

اخیرا اخباری منتشر شده است که اسرائیل ایران را به بمباران هوایی نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش تهدید کرده است، اما اسرائیل ضعیف‌تر از  آن است و می‌خواهد با این تهدیدات آمریکا را تهدید کند تا نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را بزند.

رئیس‌جمهور آمریکا، نخست‌وزیر بریتانیا و اغلب اعضای کنگره آمریکا آمادگی حمله به ایران را دارند اما بزرگ‌ترین تحلیلگران نظامی آمریکایی و بریتانیایی تاکید می‌کنند که اسرائیل ضعیف‌تر از آن است که به ایران حمله کند و ابزارهای لازم برای مقابله با ایران در هرگونه جنگی را ندارد.

نتانیاهو می‌گوید که ایران خواهان نابودی اسرائیل است پس باید آمریکا به ایران حمله کند و نیروگاه‌های هسته‌ای آن‌را نابود کند. اما کارشناسان ایرانی باهوش هستند و تنها یک نیروگاه نساختند، بلکه نیروگاه‌های زیادی ساختند و آن‌ها را در کوه‌ها و در زیر زمین قرار دادند زیرا می‌دانند که اسرائیل چگونه در سال 1981 و 2007 نیروگاه‌های هسته‌ای عراق و سوریه را مورد هدف قرار دادند.

از مهم‌ترین نیروگاه‌های ایران نطنز، فردو و اراک هستند. به هر حال ایران نیروگاه‌های زیادی دارد و از آن‌ها مراقبت می‌کند. در این اوضاع مه‌آلود در مورد جنگ ایران، آمریکا و اسرائیل نتانیاهو هر روز فریاد می‌زند و ترامپ در حالی‌که رغبت به جنگ دارد،‌ تلاش می‌کند آن‌را آرام کند، در این میان یک سوال به وجود می‌آید کدام یک جرات آغاز جنگ را دارد؟ آمریکا یا اسراییل؟

شلومو بروم، کارشناس نظامی اسرائیلی می‌گوید که هواپیماهای اسرائیلی اف 15آی و اف 15 آی می‌توانند قبل از اینکه نیروی هوایی ایران اقدامی کند همانند نیروگاه‌های عراق و سوریه نیروگاه‌های ایران را بمباران کنند.

اما دیوید دیبولتا، رئیس اطلاعات تسلیحات هوایی آمریکا می‌گوید:‌ تفاوت زیادی میان نیروگاه‌های ایران که در مناطق مختلفی وجود دارند و نیروگاه‌های عراق و سوریه که بر روی زمین بودند وجود دارد، علاوه بر این مشکل دیگر این است که نیروگاه‌های هسته‌ای ایران در فاصله 1500 کیلومتری اسرائیل قرار دارند و هواپیماهای اسرائیل در این فاصله باید دوباره سوخت‌گیری کنند و اسرائیل این توان را ندارد بنا بر این نیروی هوایی اسرائیل توان انجام این ماموریت را ندارد.

مساله عجیب این است که آمریکا در حالی اسرائیل را به خویشتنداری دعوت می‌کند که خود واشنگتن نیز رغبت حمله به ایران را دارد اما مشکل بزرگ ترامپ این است که مالکوم چالمرز کارشناس نظامی بریتانیایی معتقد است که حمله قوی به ایران نتایج فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت، زیرا برای ایران سخت است که به انتقام‌های محدود اکتفا کند.

اگر به ایران حمله شود صدها موشک بلکه هزاران موشک برای نابودی اسرائیل و نابودی پایگاه‌های آمریکایی موجود در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) پرتاب خواهد شد، همچنین ایران تنگه هرمز را خواهد بست و جلوی 20 درصد از نفت جهان را خواهد گرفت و علاوه بر زیردریایی‌ها و قایق‌های تندرو ناوگان‌ها را نیز به کار خواهد گرفت و نباید فراموش کنی که همپیمانان ایران مانند حزب‌الله در لبنان و جنبش حماس در غزه واکنش سریعی خواهند داشت. بنا بر این ما مطمئن هستیم که محال است ترامپ یا نتانیاهو چنین حماقتی کنند.

پربیننده ترین خبرها