وزیر خارجه آلمان: لغو توافق هسته‌ای ایران برای کنترل سلاح‌های اتمی یک عقب‌گرد است

وزیر خارجه آلمان: لغو توافق هسته‌ای ایران برای کنترل سلاح‌های اتمی یک عقب‌گرد است
پنج‌شنبه 30 شهريور 1396 - 13:07

زیگمار گابریل معتقد است خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران می‌تواند حامل پیام‌های ناامیدکننده‌ای برای کشورهایی نظیر کره‌شمالی باشد.

العالم - اروپا 

به نقل از رویترز؛ زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان گفت اقدام آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، سایر قدرت‌ها نظیر کره‌شمالی را برای مشارکت در مذاکرات بین‌المللی به منظور خاتمه دادن به برنامه‌های هسته‌ای‌شان دل‌سرد می‌کند.

وی که در حاشیه یک نشست سازمان ملل سخن می‌گفت افزود قدرت‌های جهانی به حفظ توافق سال 2015 تمایل دارند و برای حصول اطمینان از تداوم اجرای آن، در هفته‌های آینده به کار زیادی نیاز است.

گابریل ادامه داد: «اینکه تنها توافق موجود برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در معرض خطر است بسیار نگران‌کننده است؛ آن هم در زمانی که شاهد آن هستیم که سایر کشورها نظیر کره‌شمالی می‌کوشند سلاح هسته‌ای به دست آورند، و بیش از هر زمان دیگری به چنین فرایندهایی نیاز داریم.»

آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی این امر است که آیا توافق هسته‌ای سال 2015 منافعش را تأمین می‌کند یا خیر. ایران نیز اعلام کرد انتظار ندارد واشینگتن از توافق هسته‌ای خارج شود.

گابریل در ادامه مدعی شد درباره تغییر نکردن رفتار ایران در خاورمیانه پس از حصول توافق هسته‌ای با مقامات آمریکایی موافق است؛ اما ادامه داد توجه به این امر بر مبنای توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

وزیر خارجه آلمان در این خصوص گفت: «من قانع شده ام که وضع بحرانی خاورمیانه و رفتار ایران در صورت لغو توافق هسته‌ای بدون تغییر خواهند ماند... هر اقدامی از سوی واشینگتن برای لغو این توافق، پیام وحشتناکی را برای سایر تلاش‌ها به منظور استفاده از دیپلماسی در مسیر توقف برنامه‌های هسته‌ای – همانند برنامه کره‌شمالی – به همراه خواهد داشت؛ چرا که دیگر هیچکس این برداشت را نخواهد داشت که مذاکرات بین‌المللی ارزشمند هستند و هر کس می‌تواند اینطور تصور کند که چنین توافقی می‌تواند پس از مدتی کوتاه لغو شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد موضع ترامپ با حمایت هیچ فردی همراه نبوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها