قطعنامه شواري امنيت سازمان ملل متحد برای بررسی جنايات داعش در عراق

قطعنامه شواري امنيت سازمان ملل متحد برای بررسی جنايات داعش در عراق
جمعه 31 شهريور 1396 - 03:27

 شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای را برای بررسی جنایات داعش در عراق تصویب کرد.

تلویزیونی ای پی تی ان گزارش کرد سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه ای را برای بررسی جنایات گروه دولت اسلامی (داعش ) در عراق تصویب کرد. قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح می کند که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد باید تیم تحقیقی را برای کمک به مسئولان عراقی برای بررسی جنایت شبه نظامیان داعش و سپردن آنها به دست عدالت تشکیل دهد. کارشناسان قرار است شواهد مربوط به جنایات جنگی ،نسل کشی و جنایت علیه بشریت را جمع آوری کنند. این گروه شامل وکلای عراقی و  بازپرسان جنایی و همچنین کارشناسان بین المللی خواهد بود  و قرار است به مدت دو سال فعالیت کند. مشاور ویژه دبیر کل، کار این گروه را هدایت خواهد کرد.
" ورکنه گبیهو نگوو " وزیر امور خارجه اتیوپی که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد گفت: پیش نویس این قطعنامه پانزده رای مثبت داشت. این پیش نویس قطعنامه با اتفاق آرا به عنوان قطعنامه 2379 به تصویب رسید.
آلیستیر بارت وزیر امور خاورمیانه انگلیس گفت: هرگز نمی شود غرامتی مناسب به کسانی داد که  مجبور شدند سبوعیت عمدی داعش را تحمل کنند و کشته شدگان نیز باز نخواهند گشت اما این قطعنامه به معنای آن است که جامعه بین المللی بر این باور متحد شده است که باید مسئولیت پذیری برای کسانی باشد که چنین اقدامات شرارت باری را مرتکب می شوند. سازمان ملل متحد به جمع آوری و حفظ شواهد مربوط به جنایات داعش در عراق کمک خواهد کرد. من می توانم اعلام کنم که انگلیس یک میلیون پوند برای تاسیس تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد خواهد داد و کشورهای دیگر را ترغیب می کنم که کمک کنند.
نیکی هیلی وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: گروه تحقیقاتی که این قطعنامه دستور ایجاد آن را داده است بخشی از رویکرد جامع برای مسئول شناختن داعش به خاطر شرارت های آنها علیه مردم عراق است. همکاری با عراق و دیگر شرکا، شرارت داعش را نمایان خواهد کرد و سابقه مهم درباره حدود و مقیاس جنایت های آنها فراهم می کند. با پیروزی بر داعش در عراق، این سابقه نقش مهمی را در تلاش عراقی ها برای آشتی در این دوره سخت ایفا خواهد کرد. این تیم به شناسایی قربانیان و عاملان کمک خواهد کرد. این تیم همچنین کمک خواهد کرد تا عاملان به دست عدالت سپرده شوند. ما امیدواریم مردم عراق بتوانند روند بازگشت به زندگی عادی و صلح را اغاز کنند.
گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت:تهدید داعش باید در همه جا ریشه کن شود و ما باید برای انجام این کار جبهه واحد تشکیل دهیم. قطعنامه تصویب شده ماهیت جهانی تهدید داعش  و اتحاد اعضای این شورا (امنیت) را برای مقابله با آنها یادآور می شود. موفقیت فقط از طریق اصول حقوق بین الملل، بدون بی اعتنایی به حاکمیت مستقل کشورها و همکاری با آنها بدست خواهد آمد.
ابراهیم عبدالکریم الجعفری وزیر امور خارجه عراق نیز گفت:
این قطعنامه متهم شناختن داعش برای پیروزی عدالت ،بشریت و قربانیان است. ما با رد وحشی گری داعش و محکومیت رفتار تهاجمی آنها می توانیم امیدوار باشیم که اینها برای کسان دیگر در جهان بازدارندگی داشته باشد.        
 

پربیننده ترین خبرها