با این واکسن از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید

با این واکسن از پوسیدگی دندان پیشگیری کنید
شنبه 1 مهر 1396 - 09:27

محققان واکسنی ابداع کرده‌اند که نقش مهمی در سلامت و زیبایی دهان دارد و مهم‌تر این‌که با تزریق آن می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرد. .

العالم - گوناگون

به گزارش سلامت آنلاین،ویزیت منظم دندان‌ها توسط دندان‌پزشک باعث افزایش  سلامت دندان‌ها می‌شود، اما پیدا کردن راهی برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها نیز می‌تواند در حفظ این سلامت اهمیت داشته باشد.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از sciencealert، محققان مؤسسه ویروس‌شناسی Wuhan از آکادمی علوم چین در حا ساخت واکسنی هستند که معتقدند می‌تواند مانع از پوسیدگی دندان‌ها شود. این دانشمندان ترکیبی از پروتئین‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌اند که جلوی رشد پوسیدگی دندان‌ها را می‌گیرد. پوسیدگی دندان معمولا بر اثر فعالیت باکتری موسوم به «استرپتوکوک موتانس» ایجاد می‌شود.

محققان چینی در مطالعات قبلی تلاش کرده بودند از طریق ترکیب پروتئین‌های نوترکیب «استرپتوکوک موتانس» به همراه پایانه C باکتری «ای‌کولای» برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده کنند. با وجود آن‌که این ترکیب پروتئینی در جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثر بود، اما آنها دریافتند چنین ترکیبی عوارض جانبی ناخواسته‌ای چون جراحات التهابی احتمالی را به دنبال دارد.

دانشمندان برای به حداقل رساندن این عوارض جانبی، نسل دوم ترکیب پروتئینی KFD2-rPAc را تولید کردند. آنها نمونه‌ای از واکسن تولید شده از این ترکیب پروتئینی را از طریق سوراخ‌های بینی به موش‌ها تزریق کردند. زمانی که این واکسن به موش‌های فاقد پوسیدگی دندان تزریق شد، تا ۶۴/۲ درصد در پیشگیری از پوسیدگی مؤثر واقع شد و در موش‌هایی که دارای پوسیدگی دندان بودند، این واکسن توانست تا ۵۳/۹ درصد اثر درمانی و پیشگیرانه داشته باشد.

به طور کلی شواهد نشان می‌دهد که این پروتئین برای حفظ دندان‌ها از پوسیدگی نقش مؤثری ایفا می‌کند در حالی که عوارض جانبی بسیار کم‌تری دارد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، به رغم پیشرفت‌هایی که در سلامت دهان و دندان ایجاد شده است، پوسیدگی‌های دندانی همچنان بزرگ‌ترین معضل سلامت در کشورهای صنعتی به شمار می‌رود. حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد کودکان در سنین مدرسه و نیز بالغان از پوسیدگی‌های دندانی رنج می‌برند؛ بنابراین استفاده از این واکسن می‌تواند تا حد زیادی از بروز پوسیدگی‌های دندانی جلوگیری کند.

با این که واکسن تازه، در شرایط آزمایشگاهی مورد تأیید قرار گرفته است، همچنان هم نسخه‌ای از این واکسن آماده تست‌های بالینی می‌شود و در صورت تأیید نهایی، میلیون‌ها نفر در دنیا تا حد زیادی از شر پوسیدگی دندانی خلاص خواهند شد.

افزون بر این، بیمارانی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و به تجهیزات پزشکی و دندانپزشک دسترسی ندارند، می‌توانند با استفاده از این واکسن سلامت دندان‌های خود را حفظ کنند. البته محققان بر این باورند که حتی با وجود مزایای پیشگیرانه چنین واکسنی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها، افراد نباید در رعایت بهداشت دندان‌ها و مسواک زدن سستی کنند

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها