کنفرانس خبری بارزانی برای همه پرسی به تعویق افتاد

کنفرانس خبری بارزانی برای همه پرسی به تعویق افتاد
شنبه 1 مهر 1396 - 12:52

رييس اقليم كردستان عراق کنفرانس خبری خود را که قرار بود طی آن همه پرسی جنجالی استقلال از عراق را اعلام کند، به تاخیر انداخته است.

العالم ـ عراق

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسعود بازرانی  رييس اقليم كردستان عراق، کنفرانس خبری امروز شنبه خود را به تعویق انداخته است. قرار بود وی در این کنفرانس خبری، برگزاری همه پرسی جنجالی روز دوشنبه برای استقلال از عراق را اعلام کند. ظاهرا فشارهای بین المللی موجب شده است تا این کنفرانس خبری به تعویق بیفتد.

در حالی که ایران، آمریکا و همین طور ترکیه به شدت با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرده اند، اکنون این نااطمینانی و تردید وجود دارد که آیا این همه پرسی روز دوشنبه برگزار خواهد شد یا نه.

دفتر مسعود بارزانی بدون اشاره به جزییات بیشتری اعلام کرده است که کنفرانس خبری وی روز یکشنبه در زمان و مکانی که بعدا اعلام خواهد شد، برگزار می شود.

روز جمعه بارزانی تاکید کرده بود که این همه پرسی در زمان مقرر و تعیین شده برگزار خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز پیش از این هشدار داده است که برگزاری این همه پرسی بی ثبات کننده خواهد بود.

به نظر می رسد علی رغم تاکید بارزانی برای برگزاری همه پرسی، رایزنی هایی پشت پرده ادامه دارد تا وی را برای به تعویق انداختن برگزاری آن متقاعد کند.

روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل خواستار مذاکره و مصالحه برای برطرف کردن اختلافات بین دولت مرکزی عراق و مقام های محلی کردستان شده است.

شورای امنیت بر این باور است که همه پرسی استقلال کردستان موجب تضعیف عملیات نظامی علیه داعش خواهد شد چرا که نیروهای کرد نقش مهمی را در این مبارزه ایفا می کنند.

پارلمان عراق به نخست وزیر اجازه داده است تا همه تدابیر لازم را برای حفظ وحدت این کشور در واکنش به همه پرسی استقلال کردستان در روز 25 سپتامبر اتخاذ کند.

به گزارش تسنیم، ترکیه که بزرگترین جمعیت کردنشین را در اختیار دارد، به شدت نگران رای مثبت و آری کردهای عراق برای استقلال از این کشور است. این همه پرسی می تواند موجب تشدید احساسات جدایی طلبانه در جنوب شرق ترکیه شود.

ایران و سوریه نیز مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق اعلام کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها