مشاور اوباما: ایران به برجام پایبند است / ران هرگز محدودیت‌های دائمی را نمی‌پذیرد

مشاور اوباما: ایران به برجام پایبند است / ران هرگز محدودیت‌های دائمی را نمی‌پذیرد
يکشنبه 2 مهر 1396 - 09:40

معاون مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» تأکید کرد که ایران به برجام پایبند است و ادامه داد که تهران به هیچ عنوان با محدودیت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای خود موافقت نمی‌کند.

العالم - آمریکا / سیاسی

تونی بلینکن معاون مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و معاون سابق وزیر امور خارجه دولت پیشین واشنگتن در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (NPR) اظهارات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مبنی بر آنکه ایران «روح برجام را نقض می‌کند» را رد کرد.

وی توضیح داد: «این تصور که ایران به نحوی در حال نقض روح توافق است.....روح توافق وجود ندارد. توافقی بوده که ایران با آن توافق منطبق و سازگار است».

وی ادامه داد: «آژانس که ناظر بر توافق است به طور مداوم چنین مسئله‌ای (پایبندی ایران به برجام) را اعلام کرده است. دولت ترامپ نیز به طعنه چنین چیزی را بیان کرده است».

علیرغم پایبندی ایران به برجام، دولت ترامپ از زمان آغاز به کار خود در اوایل سال جاری میلادی، در تلاش برای عقب‌نشینی از این توافق هسته ای میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) است.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی در مقابل گزارشات مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پایبندی کامل ایران به تعهداتش در قبال برجام را تأیید می کنند، مدعی شدند که گرچه ایران از نظر فنی از برجام تبعیت می کند اما روح برجام را نقض می‌کند.

با اینحال، دولت ترامپ در دو گزارش خود با اکراه، پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است اما بنا بر گزارش برخی منابع، رئیس‌جمهور آمریکا در سومین گزارش خود از اجرای برجام که قرار است اواسط اکتبر ارائه شود، قصد ندارد پایبندی ایران به برجام را تأیید کند.

بلینکن در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ دو مرتبه، پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد. اگر ظرف یک ماه و ظرف چند هفته تغییر رویه دهد و بگوید که آنها (ایران) از برجام تبعیت نمی‌کنند، چه چیزی تغییر می‌کند؟»

مقامات دولت ترامپ خواستار مذاکره مجدد درباره توافق هستند تا محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه‌ هسته‌ای ایران را دائمی کنند.

ایران به وضوح اعلام کرده است که حاضر به مذاکره مجدد نیستند و دیگر طرفین گروه 1+5 یعنی انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان نیز موضع مشابه ایران دارند.

بلینکن که در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دخیل بود، می‌گوید: «ایران هرگز این محدودیت‌های دائمی را نمی‌پذیرد و در حقیقت زمانیکه دولت (جرج دابلیو) بوش (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) چشم‌انداز مذاکره این چنینی با ایران را روی میز گذاشت، متوجه شد که ایران برای همیشه محدودیت‌ها را نمی‌پذیرد».

بلینکن تصریح کرد که حتی بعد از آنکه برخی مفاد خاص برجام طبق «بند غروب» منقضی شود، ایران همچنان عضو معاهده «ان پی تی» (منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) است که ساخت سلاح‌های هسته‌ای را ممنوع می‌کند.

ترامپ چندی پیش اعلام کرد که تصمیمی درباره برجام گرفته است اما تا زمان رسیدن ضرب‌الاجل تأیید پایبندی ایران به برجام، آن را فاش نمی‌کند.

پربیننده ترین خبرها