نگرانی یهودیان آلمان از نتایج انتخابات پارلمانی

نگرانی یهودیان آلمان از نتایج انتخابات پارلمانی
دوشنبه 3 مهر 1396 - 01:06

شورای یهودیان آلمان روز یکشنبه در واکنش به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور در بیانیه ای اعلام کرد با ورود نمایندگان جناح راست ملی گرا به پارلمان آلمان، این کشور از زمان تشکیل جمهوری فدرال در سال 1949 با یکی از بزرگ ترین چالشهای خود روبرو شده است.

العالم - اروپا

یوزف شوستر رئیس شورای یهودیان آلمان در این بیانیه تصریح کرد: متاسفانه نگرانیهای ما تحقق پیدا کرد و حزبی که در صفوف خود با عقاید و اندیشه های راست افراطی مدارا می کند و برای اقلیت های نژادی و مذهبی  در آلمان حرمتی قائل نیست، نه تنها به تمام پارلمانهای منطقه ای آلمان وارد شده بلکه اکنون به بوندستاگ نیز راه یافته است.  

شوستر افزود: به نظر من آلمان از سال 1949 و تاسیس جمهوری فدرال آلمان، اکنون با یکی از بزرگ ترین چالشهای دموکراتیک خود روبرو شده است. من از نیروهای دموکراتیک خودمان انتظار دارم که چهره واقعی حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان را برملا سازند و وعده های توخالی و عامه گرای آن را محکوم کنند.  

رئیس شورای یهودیان آلمان روز گذشته نیز گفته بود چند سال پیش تصور نمی کردم روزی  برسد که یک حزب راستگرا مانند حزب آلترناتیو برای آلمان بتواند ده درصد آرا مورد نیاز برای ورود به پارلمان را کسب کند.

رونالد لودر رئیس کنگره جهانی یهود نیز در بیانیه ای جداگانه تاکید کرد: بسیار زشت است که جنبش ارتجاعی  و شرم آور آلترناتیو برای آلمان که یاد آور بدترین دوره های گذشته آلمان است، از این پس می تواند برنامه های سیاسی خود را در پارلمان آلمان مطرح کند.  

رونالد لودر در بیانیه خود ضمن تمجید از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان او را دوست اسرائیل و ملت یهود دانست و پیروزی مجدد وی را در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه آلمان تبریک گفت.

طبق نتایج نظرسنجی هایی که در زمان رای گیری در انتخابات پارلمانی امروز آلمان به دست آمد، جنبش اسلام ستیز و مهاجرستیز آلترناتیو برای آلمان که برخی از اعضا و رهبران آن خواستار پایان ندامت در خصوص جنایات رژیم نازی آلمان شده اند، در این انتخابات بیش از سیزده درصد آرا را به دست آورده و احتمالا هشتاد و شش تا هشتاد و نه نامزد خود را به بوندستاگ خواهد فرستاد.

در انتخابات پارلمانی سال دو هزار و سیزده حزب آلترناتیو برای آلمان 4/7 درصد آرا را به دست آورد و نتوانست حد نصاب پنج درصد آرا در سطح ملی را که برای ورود به پارلمان تعیین شده است، کسب کند.

تمام احزاب و تشکلهای سیاسی دیگر آلمان این حزب راستگرای افراطی را مایه شرمساری کشورشان دانسته اند و مرکل نیز تاکید کرده است "آلترناتیو برای آلمان" هیچ بختی برای حضور در دولت آتی که بدون هیچ تردیدی ریاستش را خود مرکل در دست خواهد داشت، ندارد. صدر اعظم آلمان همچنین  ورود حزب آلترناتیو برای آلمان به بوندستاگ را یک آزمون جدید برای کشورش دانسته و  تاکید کرده است تشکیل هر گونه ائتلاف بدون بلوک دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ممکن نیست.

در انتخابات منطقه ای سال گذشته آلمان نیز، محافظه کاران تحت رهبری آنگلا مرکل متحمل چندین شکست شدند اما در جبهه مقابل حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان به نتایج فراتر از انتظار دست یافت. این حزب افراطی در دو سال اخیر با بهره برداری از کاهش محبوبیت آنگلا مرکل و اعتراض آلمانها به سیاست مهاجرت وی در سال 2015، موقعیت خود را تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، طرفداران و فعالان حزب ضداسلامی آلترناتیو برای آلمان آنگلا مرکل را متهم کرده اند که با سیاستهای خود در زمینه مهاجرت درهای کشور را به طور غیرقابل کنترل بر روی بیش از یک میلیون آواره باز کرده و امنیت کشور را به خطر انداخته است. در دو سال اخیر چند حمله تروریستی در آلمان اتفاق افتاده است و بسیاری از منتقدان دولت آلمان از جمله مسئولان آلترناتیو برای آلمان این ناامنی ها را نتیجه سیاستهای مرکل در زمینه مهاجرت می دانند.

دو حزب بزرگ آلمان یعنی بلوک سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی و همچنین سوسیال دموکراتهای آلمان پیشتر نیز ابراز نگرانی کرده بودند که شاید کاهش مقبولیت آنها در میان رای دهندگان آلمانی به نفع حزب افراط گرای آلترناتیو برای آلمان تمام شود. شماری از رای دهندگان آلمانی پس از وقوع بحران آوارگان از حزب مرکل رویگردان شده و به جناح راست ملی گرای آلترناتیو برای آلمان روی آوردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها