همه پرسی در کردستان و آغاز مرحله ای تازه از درگیری ها؟

همه پرسی در کردستان و آغاز مرحله ای تازه از درگیری ها؟
دوشنبه 3 مهر 1396 - 07:27

در کنار رهبران مختلف جهان ، دولت های منطقه و جریانات و گروههای سیاسی و دینی داخلی در عراق، شاید آمریکا و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که بیش از دیگران مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان را نسبت به اشتباه اصرار بر برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان هشدار داده اند، اما...

العالم ـ عراق 

هشدارها و انذارهای این دو کشور با سر و صدای بیشتری شنیده می شود؛ شاید برای آن که می دانند شرایط برای موفقیت این همه پرسی وجود ندارد؛ دست کم به دلایل زیر:
- اجماع جهانی تقریبا یکپارچه علیه برگزاری همه پرسی بدلیل حساسیت فوق العاده تبعات سیاسی و نظامی آن برمنطقه
- غیر قابل قبول بودن همه پرسی نزد بخشی از احزاب کرد و این که خود مردم کرد نیز به خوبی می دانند که قربانی یک طرح استکباری برای تقسیم کشورهای منطقه شده اند
- موقعیت زمانی بحران همه پرسی در استان کردستان عراق، به معنای انحراف نگاه جامعه جهانی و افکار عمومی جهان از موفقیت های بزرگی که عراقی ها در سالهای اخیر در نابودی داعش کسب کرده اند
ماهیت اظهارات روزهای اخیر مقامات آمریکا درباره همه پرسی بیشتر به معنای صدور مجوز برای دخالت نظامی در کردستان عراق و مقابله با اقدام رهبران اقلیم در برگزاری همه پرسی استقلال است، به عبارت دیگر پیام آمریکا به کشورهای منطقه این است: همه چیز برای یک درگیری تازه میان رقبا و نیروهای متنازع منطقه ای آماده است، فرصت را غنیمت بدانید و تا می توانید با هم درگیر شوید!
به گزارش ایرنا، اظهارات برخی مقامات ترک نیز به نظر می رسد درهمین راستا باشد ، بویژه وقتی تلویحا از اقدام نظامی برای دفاع از امنیت ملی کشورشان سخن می گویند.
به باور برخی تحلیلگران، طرح چنین سخنانی هر چند با اظهارات سرسختانه مسعود بارزانی تناسب دارد اما خواسته یا ناخواسته فراهم کردن توجیه لازم برای دخالت نظامی در منطقه، جهت مقابله با آنچه آمریکایی ها، نفوذ ایران در منطقه می خوانند، به شمار می رود.
این امر در واقع آغاز مرحله ای تازه از درگیری با ماهیت قومیتی است که دست های پیدا و پنهان در منطقه و بیرون آن، بویژه پس از افول عجیب داعش، خواستار تداوم آن تا اطلاع ثانوی هستند تا بتوانند توازن قوا را در منطقه تغییر دهند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نشستی خبری گفته است که با وجود افزایش مخالفت‌های بین‌المللی، همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بر اساس برنامه قبلی روز دوشنبه (سوم مهر) برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها