پایان زمان رای گیری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق / حکومت نظامی مقام های کرد در کرکوک

پایان زمان رای گیری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق / حکومت نظامی مقام های کرد در کرکوک
دوشنبه 3 مهر 1396 - 08:43

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، لحظاتی پیش همزمان در داخل و خارج از مرزهای اداری این منطقه، در حال برگزاری است.

العالم _ عراق

صبح روز دوشنبه (امروز)، مردم منطقه کردستان عراق پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا در همه‌پرسی جدایی این منطقه شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌اند.

 پنج میلیون و ۳۷۵ هزار فرد ثبت نام کننده می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند.

در استان نفت خیز کرکوک، نینوا در شمال عراق، دیالی، ‌صلاح‌الدین واقع در شمال بغداد نیز ۴۸۶۹ مرکز اخذی رای برای بیش از دو میلیون رای دهنده تعبیه شده است.

اما در این میان مساله کرکوک که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در آنجا بیشتر است شاهد استقرار نیروهای گسترده پیشمرگ است. نیروهای زیادی از پیشمرگ‌ها از اربیل عازم کرکوک شده‌اند تا از مراکز اخذ رای و نیز شهروندان محافظت کنند.

سومریه نیوز گزارش داده است، این نیروهای مجهز به سلاح سبک و سنگین هستند.

نتایج اولیه همه‌پرسی ۲۴ ساعت بعد از برگزاری آن اعلام خواهد شد و اکثر کردها اطمینان دارند که به جدایی دست می‌یابند به این ترتیب کردها پیمان لوزان مصوب سال ۱۹۲۳ که آنها را از داشتن کشوری مستقل منع کرده، زیر پا گذاشته‌اند.

شایان ذکر است؛ در پی انجام این همه پرسی دولت عراق در بیانیه‌ای از منطقه کردستان عراق خواست همه‌ گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های منطقه را تحویل بغداد دهد. «جزئیات را اینجا بخوانید»

گفتنی است؛ ایران و ترکیه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه اعلام کردند از این پس آسمان کشورهایشان بر روی هواپیماهایی که به مقصد و یا از مبدا استان کردستان عراق پرواز کنند بسته خواهد بود.


* بیانیه رئیس جمهور عراق در واکنش به همه پرسی بارزانی

رئیس جمهور عراق درباره اطلاعیه دولت منطقه ای کردستان عراق مبنی بر تصمیم گیری نهایی برای اجرای همه پرسی جدایی کردستان طی امروز (دوشنبه سوم شهریور، 25 سپتامبر جاری) بیانیه ای صادر کرد. بیشتر بخوانید


*ترکیه گذرگاه مرزی با کردستان عراق را بست

دولت ترکیه درپی آغاز همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، گذرگاه مرزی «خابور» با این منطقه در شمال عراق را بست.

رسانه‌های ترکیه گزارش می‌دهند آنکارا همچنین عبور و مرور از عراق به سمت ترکیه را مسدود کرده است.

با این حال شبکه کردی «روداو» گزارش داد که منطقه کردستان، خود تصمیم گرفته تا پایان فرایند همه‌پرسی جدایی، تمام مرزهای خود را ببندد.

منطقه کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» از صبح امروز همه‌پرسی جدایی از عراق را آغاز کرده است.


*هراس از پیامدهای همه پرسی؛ هجوم به پمپ بنزین و فروشگاه‌ ها از بیم قحطی در کردستان عراق

منابع خبری از هجوم گسترده مردم در اقلیم کردستان عراق به فروشگاه‌های مواد غذایی و همچنین جایگاه‌های سوخت و به وجود آمدن موج نگرانی و وحشت در پی بسته شدن گذرگاه‌های مرزی خبر دادند.


تصویری از خط‌ونشان برای اردوغان از کردستان عراق را اینجا مشاهده کنید.


* گزارش ها از عدم استقبال مناطق ترکمان نشین از همه پرسی جدایی کردستان عراق حکایت دارد.


*تشدید برخورد مقامات کردستان عراق با مخالفان همه پرسی


*مردم جنوب کرکوک از همه پرسی استقبال نکردند

خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق در خبری فوری اعلام کرد که همه پرسی جدایی کردستان عراق، در شهرها و مناطق "جنوب کرکوک، ترکلان، یایجی، کومبتلر، تازه خورماتو، البشیر و قصبه امام زین العابدین" با عدم استقبال مردم رو به رو شده است.


تصاویری از همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق


* همه پرسی تا ساعت 19 به وقت محلی تمدید شد


خبرنگار العالم در اربیل گفت: تا دقایقی دیگر همه پرسی کردستان به پایان می رسد، کمیته انتخابات و همه‎پرسی منطقه کردستان اعلام کرد زمان همه پرسی تمدید نمی شود.


حکومت نظامی مقام های کرد در کرکوک

به دستور ارگان های امنیتی و استاندار کرکوک که از سمت خود توسط پارلمان عراق برکنار شده است، هرگونه تردد اتومبیل در شهر کرکوک ممنوع اعلام شده است. این تصمیم ناشی از بیم برخوردهای مسلحانه احتمالی در این شهر بوده است.(بیشتر بخوانید)


شامگاه یکشنبه نیز رئیس جمهور ایران در گفت و گوی تلفنی با "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق  گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا از دولت مرکزی عراق حمایت می کند. جزئیات بیشتر از این گفتگو را اینجا بخوانید.

شب گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گوی تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی خود، در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق به مذاکره و رایزنی پرداخت. 

روسای جمهوری ایران و ترکیه در مذاکره تلفنی خود، بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کردند. بیشتر بخوانید

عصر دیروز نیز نخست وزیر عراق طی سخنانی اعلام کرد که همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق تلاش برای تجزیه عراق است.

وی گفت که دولت عراق هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت.

نخست وزیر عراق گفت که مشکلات منطقه کردستان داخلی بوده و ربطی به بغداد ندارد. جزئیات سخنان نخست وزیر عراق را اینجا بخوانید.

پربیننده ترین خبرها