«مسعود بارزانی» رای خود را در صندوق انداخت

«مسعود بارزانی» رای خود را در صندوق انداخت
دوشنبه 3 مهر 1396 - 09:39

رئیس منطقه کردستان عراق با حضور در یکی از مراکز رای‌گیری در همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان شرکت کرد.

العالم ـ عراق

«مسعودبارزانی» رئیس منطقه کردستان که با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی جدایی در روز 25 سپتامبر (امروز) تاکید داشت، شاهد باز شدن مراکز رای‌گیری بود.

به نوشته پایگاه خبری عراقی «دجله»، بارزانی لحظاتی پیش پای یکی از صندوق‌های رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

«نجم الدین کریم» استاندار کرکوک که به دلیل اقدامات یک‌جانبه‌اش در این استان درباره همه‌پرسی، از سوی پارلمان عراق، از پستش خلع شده، از دیگر مقامات کُرد بود که رای خود را به صندوق انداخت.

از ساعت 7 صبح امروز به وقت عراق، مراکز رای‌گیری برای همه پرسی جدایی منطقه کردستان باز شدند و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار است درباره سرنوشت منطقه کردستان، رای‌گیری شود.

قرار است امروز (دوشنبه)، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌ است و این روند را 400 ناظر بین‌المللی و 2 هزار ناظر محلی و 159 رسانه خارجی و 500 رسانه داخلی دنبال کنند. همچنین 23 هزار و 564 ناظر سیاسی نیز روند رای‌گیری را رصد خواهند کرد.

برگه رای نیز دارای دو گزینه بله به استقلال و نه به استقلال است که به 4 زبان کردی، عربی، ترکمانی و سریانی نوشته شده است.

به گزارش فارس، خبرنگار «العربی الجدید» در اربیل نیز اعلام کرد: همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شده و نیروهای امنیتی کردی در نزدیکی مراکز رای‌گیری مستقر شده‌اند. همزمان از بلندگوهای مساجد صدای تکبیر پخش می‌شود و از شهروندان کرد به زبان کردی خواسته می‌شود که از منازل خود بیرون آینده و در همه‌پرسی شرکت کنند.

بر اساس این گزارش در مناطق مورد منازعه مذکور در بند 140 قانون اساسی عراق، نیز مراکز رای‌گیری باز شده‌اند اما حرکت در این مراکز بسیار ضعیف و کند است.

بیش از 5 میلیون نفر حق مشارکت در این همه پرسی را در 4 استان اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه و نیز مناطق مورد منازعه در کرکوک و ...را دارند هرچند که برخی منابع خبری این تعداد را 3 میلیون و 900 نفر اعلام می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها