اعتراف بی‌سابقه اسرائیل به عملیات تروریستی موساد در آفریقا

اعتراف بی‌سابقه اسرائیل به عملیات تروریستی موساد در آفریقا
چهارشنبه 5 مهر 1396 - 04:23

برای اولین بار در رژیم صهیونیستی، اذعان شد که در آفریقا و با هدف ارعاب یهودیان و تحریک آنها برای مهاجرت، اقدامات تروریستی توسط عوامل این رژیم اجرا شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

کانال دو تلویزیون رژیم صهیونیستی در اقدامی بی سابقه اواخر هفته گذشته، پس از 64 سال از جنایت عناصر «موساد» در کشورهای شمال آفریقا برای کمک به یهودیان بومی آفریقا در مهاجرت امن به «اسرائیل نوپا» پرده برداشت.

بر اساس این گزارش ویژه، که نسخه اینترنتی روزنامه رأی الیوم چاپ لندن منتشر کرد، موساد تدابیر نظامی محرمانه‌ای را برای ایجاد هسته‌های اطلاعاتی زیادی در سراسر شمال آفریقا به کار بست تا ضمن حفاظت از قریب به نیم میلیون یهودی که بیش‌تر در کشورهایی نظیر مغرب، تونس و الجزایر سکونت داشتند به آنهایی که مایل به رسیدن به فلسطین اشغالی بودند کمک کند.

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، بر پایه اطلاعات منابع امنیتی رسمی در تل آویو روایت کرد: پس از استقلال کشورهای شمال آفریقا اسرائیل به طور خاص نگران رفتارهای بی‌رحمانه و ظالمانه علیه یهودیان بود از همین رو «ایسر هرئیل»، رئیس وقت سرویس موساد یک اسرائیلی موسوم به «شلومو حفیلیو» را برای سفر دوره‌ای سه ماه به شمال آفریقا فرستاد که او هم از تونس تا سواحل اقیانوس آرام در مغرب را گشت زد.

در ادامه گزارش کانال دو آمده است: هسته‌های اطلاعاتی کوچک موساد که در برخی کشورها فعال بودند حلقه‌های ارتباط بین تل آویو با دار البیضاء و هشت مرکز دیگر در شمال افریقا را تشکیل دادند و سلاح و مهمات هم برای اعضای این هسته‌های محرمانه ارسال می‌شد.

در گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی حفیلیو از اتفاقی خشونت بار در سال 1956 سخن گفت که در آن یک گروه جبهه آزادی بخش ملی الجزایر بمبی را به یک قهوه خانه یهودی پرتاب کرد و ماموران موساد که در این منطقه فعالیت می‌کردند این گروه را شناسایی و عناصر آن را به قتل رساندند و بدین ترتیب یهودیان در معرض تهدید قرار گرفتند.

بر اساس گزارش مذکور در سال 1956 میلادی مغرب به استقلال رسید و ضمن تعطیلی آژانس یهودیان در آنجا مهاجرت به اسرائیل هم ممنوع شد علاوه بر این به گفته منابع امنیتی اسرائیل مقامات مغرب با صدور گذرنامه و مجوز برای انتقال یهودیان به اسرائیل مخالف می‌کردند از همین رو هسته‌های موساد که در منطقه فعال بودند شروع به تلاش برای انتقال محرمانه یهودیان به اسرائیل گرفتند.

در این گزارش آمده است، ماموران موساد با جستجوی یهودیانی که قصد مهاجرت از مغرب به اسرائیل را داشتند، برای آنها گذرنامه تقلبی درست کرده و آنها را با کشتی به اسرائیل فراری می‌دادند بخشی از این فعالیت‌ها با همکاری مقامات اسپانیایی انجام می‌گرفت که اجازه عبور از خاک خود را به یهودیان مهاجر داده بودند.

تلویزیون عبری زبان اسرائیل ادامه داد: در سال 1961 محمد پنجم، پادشاه مغرب درگذشت و پسر دومش جانشین وی شد، همین امر فرصت را برای مذاکره فراهم کرد اسرائیل با مغرب به توافق رسید و به یهودیان اجازه ترک این کشور داده شد اما هسته‌های موساد طی 9 سال فعالیت خود به مهاجرت مخفیانه قریب به 30 هزار یهودی از طریق خشکی و دریا کمک کردند.

بر اساس گزارش مزبور، شلومو حفیلیو مامور موساد که مسئول انتقال ده‌ها هزار یهودی از کشورهای عربی به اسرائیل بود در ماه مه 2016 در سن 96 سالگی درگذشت.

در این گزارش آمده است: یگال بن نون مورخ اسرائیلی از دانشگاه بار ایلان هم اخیرا در پژوهشی اعلام کرد بخش اطلاعات خارجی موساد اسرائیل در اوایل دهه شصت قرن بیستم گروه بزرگی را به دستور ایسر هارئیل به مغرب فرستاد تا اقدامات تروریستی ضد یهودیان انجام دهند و مقامات مغربی را به ارتکاب این جنایات  متهم کنند تا اجازه دهند جنبش صهیونیسم یهودیان را به فلسطین اشغالی جلب کند. 

وی افزود: مغرب در آن زمان هدف اصلی موساد بود و رئیس موساد مخفیانه چهار بار به مغرب سفر کرد، موساد کشتی بزرگی را اجاره کرده و از طریق آن یهودیان را از مغرب فراری داد. این کشتی سیزده بار در ماموریتش موفق شد. اما در دفعه چهاردهم کشتی غرق شد امری که سبب مرگ خدمه اسپانیایی این کشتی و چهل و چهار نفر از یهودیان مغربی شد. موساد در این زمینه بشدت کوتاهی کرده بود. وی گفت: من مدعی نمی‌شوم که کشتی را غرق کردند اما می‌گویم کوتاهی عمدی بود.

 مورخ اسرائیلی تاکید کرد: موساد از این حادثه اسفبار بهره‌برداری کرد تا یهودیان را برای مهاجرت به اسرائیل ترغیب کند. جاسوسان در مغرب بیانیه‌ای از طرف یهودیان ساکن مغرب منتشر و با چنین اقداماتی مخالفت کردند و گفتند پس از دو هزار سال یک فرصت طلایی برای بازگشت یهودیان به سرزمین آبا و اجدادی شان فراهم شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها