نشست خبری روسای جمهور روسیه و ترکیه در آنکارا

اردوغان: همه پرسی کردستان اشتباه بزرگی بود/ پوتین: به توافق آستانه درباره ایجاد 4 منطقه کاهش تنش پایبندیم

اردوغان: همه پرسی کردستان اشتباه بزرگی بود/ پوتین: به توافق آستانه درباره ایجاد 4 منطقه کاهش تنش پایبندیم
جمعه 7 مهر 1396 - 00:21

روسای جمهور ترکیه و روسیه ضمن دیدار با یکدیگر در آنکارا درباره آخرین تحولات منطقه از جمله عراق و سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

العالم- ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پنجشنبه شب پس از دیدار با یکدیگر در آنکارا درباره هماهنگی بیشتر برای پایان دادن به بحران سوریه رایزنی کردند.

رئیس جمهور روسیه گفت: مسکو و آنکارا تصمیم دارند تلاش های خود برای آتش بس در ادلب را افزایش دهند.

پوتین درباره همه پرسی منطقه کردستان عراق گفت: مواضع ما درباره همه پرسی کردستان مشخص است و وزارت خارجه روسیه پیشتر آن را اعلام کرده بود.

 رئیس جمهور ترکیه گفت: درباره مسائل منطقه‌ای از جمله عراق و سوریه تبادل نظر کردیم. در خصوص حفظ تمامیت ارضی عراق و سوریه هم‌عقیده هستیم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همچنین به مساله همه پرسی برای جدایی کردستان از عراق اشاره کرد و آن را "غیرقانونی" خواند. وی افزود: برگزاری همه پرسی کردستان اشتباه بزرگی بود و نباید به اربیل این اجازه را بدهیم که مرتکب "خطای بزرگتر" شود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: آنکارا به همکاری عمیق خود با روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه خواهد داد.

وی گفت: وضعیت منطقه در روزهای اخیر شکننده بوده است. همه‌پرسی اداره اقلیم کرد شمال عراق مغایر قانون اساسی این کشور و قوانین بین المللی است. متاسفانه مقامات اداره اقلیم کرد با وجود تمام هشدارهای دوستانه ما اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شدند. همان طوری که همیشه می گوییم، هیچ کسی حق ندارد تا به خاطر منافع شخصی و کوتاه مدت خود منطقه را به آتش بکشد.

اردوغان روز پنجشنبه طی سخنانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری با بیان اینکه درگیری‌های قومی به نفع هیچکس نیست، گفت: «اگر (کردهای عراق) جدا بشوند، مشکلاتی که هم‌اکنون در منطقه دارند، بدتر می‌شود...اتفاقاتی که سوریه و عراق شاهد آن است و توطئه‌هایی که از مسیر این دو کشور اجرا می‌شود هم‌چنان از ترکیه دور است»

وی با اشاره به برافراشته شدن پرچم‌های رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه کردستان عراق گفت: «در گذشته، بزرگان آنها با (سازمان جاسوسی اسرائیل) موساد هم همکاری داشته‌اند و اکنون نیز این مسئله دوباره تقویت شده است.»

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها