نخست وزیر ترکیه مطرح کرد

مقامات کردستان عراق مسئول عواقب همه‌پرسی هستند/ بدون تعلل به تاسیس دولت جعلی در منطقه واکنش نشان می‌دهیم

مقامات کردستان عراق مسئول عواقب همه‌پرسی هستند/ بدون تعلل به تاسیس دولت جعلی در منطقه واکنش نشان می‌دهیم
شنبه 8 مهر 1396 - 16:38

نخست وزیر ترکیه با مسئول دانستن مقامات کردستان عراق برای عواقب همه‌پرسی جدایی، تاکید کرد بدون تعلل به تاسیس دولت جعلی در منطقه واکنش نشان می‌دهند.

العالم - عراق

«بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه امروز (شنبه) اظهار داشت که هر اتفاقی که برای منطقه کردستان عراق بیافتد، مقامات آن مسئول هستند.

ایلدیریم طی سخنرانی در شهر «ازمیت» گفت: «برادران کرد ما تنها کسانی که نیستند که در آنجا زندگی می‌کنند، گروه‌های قومی مختلفی باهم (در کردستان عراق)‌ زندگی می‌کنند. دولت منطقه کردستان عراق تنها مسئول عواقبی است که بر سر آنها می‌آید.»

به نوشته وبگاه روزنامه «ینی شفق» وی با بیان اینکه منطقه کردستان عراق با لجاجت و بدون درنظر گرفتن دیگر گروه‌های قومی در آن منطقه، همه‌پرسی جدایی را برگزار کرد، افزود: «همه باید بدانند که هر اقدامی برای تغییر وضعیت مرزهای جنوبی ترکیه و تاسیس یک دولت جنوبی، مسئله امنیت ملی ترکیه به حساب می‌آید.»

نخست وزیر ترکیه همچنین هشدار داد که آنکارا در واکنش نشان دادن به مسائل امنیت ملی، تردیدی نخواهد کرد و از تمام حقوق بین‌المللی و دوجانبه خود استفاده می‌کند.

ایلدیریم روز گذشته از لغو تمامی پروازها به منطقه کردستان عراق و برداشتن گام‌های جدی در زمینه تحریم اربیل خبر داده بود.

منطقه کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» روز دوشنبه و علی‌رغم مخالفت‌های شدید منطقه‌ای و بین‌المللی، همه‌پرسی جدایی از بغداد را برگزار کرده و کمیته انتخابات این منطقه روز گذشته نتیجه آن را موفق توصیف کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها