احتمال خروج ناگهانی عربستان از جنگ یمن!

احتمال خروج ناگهانی عربستان از جنگ یمن!
سه شنبه 11 مهر 1396 - 12:36

کسانی که اظهارات مسئولان، نویسندگان و روزنامه نگاران ارشد نزدیک به خاندان حاکم عربستان درباره بحران یمن را دنبال می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که سعودی‌ها اذعان دارند جنگ یمن بعد از دو سال و نیم از آغاز آن در رسیدن به بیشتر اهدافش ناکام بوده است.

العالم-عربستان سعودی

به گزارش روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود در این باره آورده است: آن‌ها دنبال گزینه‌های جایگزین و راهکارهای مسالمت‌آمیز می‌گردند و اگر به این راهکارها دست پیدا نکنند، عربستان و امارات به تدریج از بحران یمن کنار می‌کشند و اوضاع را به طرف‌های یمن واگذار می‌کنند تا خود جنگ را تا آنجا که خسته شوند ادامه داده و خودشان به توافق مابینشان دست یابند یا اینکه طرفی بر طرف دیگر پیروز شود یا گزینه سومی به نام تقسیم یمن شکل بگیرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به این موضوع اشاره کرده است. وی چند روز پیش اذعان کرد که راهکار نظامی دیگر به تنهایی برای حل اوضاع یمن کارساز نیست و عربستان از راهکار سیاسی برای حل بحران یمن و سوریه حمایت می‌کند.

آنچه که این تحول قریب الوقوع در موضع رسمی عربستان را تقویت می‌کند دو مسئله است:

مسئله اول این است که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در اظهارات اخیر خود از کناره‌گیری مراکش از ائتلاف عربی خبر داد و پیش بینی کرد که کشورهای دیگر نیز از این ائتلاف خارج شوند. وی همچنین از کشورهای ائتلاف خواست "اختلافاتشان با ایران را خارج از خاک یمن حل کنند."

مسئله دوم مقاله‌ای است که روز دوشنبه از عبدالرحمن راشد، از نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در روزنامه الشرق الاوسط با عنوان "رفتن به صعده"منتشر شد. در این مقاله خواسته شده جنگ به شهر صعده کشانده شود تا مانع از حضور ایران در مرزهای جنوبی عربستان شود. وی حوثی‌ها را "اسب تروا" خوانده که در داخلش ایرانی‌ها پنهان شده‌اند.

مسئولان و اصحاب رسانه عربستان گام آتی خود برای عقب نشینی تدریجی از جنگ یمن را که منابع مالی و انسانی آن‌ها را تحلیل برده و موجب در تنگنا قرار گرفتن عربستان در محافل بین المللی شده است، اینگونه توجیه می‌کنند که نیروهای مورد حمایتشان کنترل دو سوم یمن از جمله شهر عدن را در دست گرفته‌اند و حمایت عربستان می‌تواند به جنگ با حوثی‌ها در صعده و به کارگیری قبایل در این جنگ شود.

تجربه نشان داده که عربستانی‌ها هم مثل دیگر اعراب با اشاره‌های نویسندگان و دستگاه‌های اطلاع رسانی و مسئولان، مردم را برای اتخاذ تصمیمات استراتژیکشان آماده می‌کنند. به عقیده ناظران این مقدمه چینی آغاز شده است و بعید نیست شاهد تغییرات نظامی و سیاسی مهمی در پرونده یمن طی هفته‌های آتی باشیم. راهکار نظامی به بن بست رسیده است و همین مسئله نیز درباره مأموریت اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن گفته می‌شود. مهم‌تر اینکه هزینه مداخله نظامی بسیار سنگین است و عربستان با افزایش انتقادهای بین المللی و وخامت اوضاع انسای در یمن روبروست.

ائتلاف با ساختار اولیه خود به زودی بیشتر به یک ائتلاف سیاسی تبدیل می‌شود تا یک ائتلاف نظامی. انتظار می‌رود به زودی بیانیه‌ای از سوی عربستان در این راستا منتشر شود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها