لاوروف اعلام کرد:

تحریکات مرگبار آمریکا علیه نیروهای روسیه در سوریه/واشنگتن با تروریست ها همکاری می کند

 تحریکات مرگبار آمریکا علیه نیروهای روسیه در سوریه/واشنگتن با تروریست ها همکاری می کند
چهارشنبه 12 مهر 1396 - 12:05

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از عملکرد واشنگتن در سوریه، اعلام کرد: آمریکا در سوریه میهمان ناخوانده است و علیه نیروهای روسی اقدامات تحریک آمیز مرگبار و خطرناک انجام می دهد.

العالم ـ اروپا

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: نمی خواهم وارد جزییات شوم، اما باید یادآوری کنم از دیدگاه سوری ها و قوانین بین المللی حضور ائتلاف آمریکایی در سوریه در حکم مهمان ناخوانده است و دولت این کشور تا زمانی که اقدامات ائتلاف علیه تروریسم هدف گیری نشود، آن را تحمل نمی کند.
لاوروف در مصاحبه با نشریه عربی الشرق الاوسط اظهار کرد: تاکتیک «تدابیر نیمه کاره» که آمریکا و متحدانش در سوریه بکار می گیرند، نگران کننده شده است و به صراحت این دغدغه را اعلام می کنیم.
وزیر امورخارجه روسیه گفت: اگر در مبارزه با تروریسم معیارهای دوگانه بکار گرفته شود، تروریست ها به خوب، بد و نه چندان بد تقسیم شوند، ائتلاف با انگیزه های سیاسی شکل گیرد و همزمان در فعالیت های خود تدابیر شورای امنیت سازمان ملل را فراموش کند، نمی توان مبارزه با تروریسم را موثر خواند.
وی همچنین اظهار کرد: گروه تروریستی داعش زیر حملات کوبنده نیروی هوافضای روسیه و با عملیات ارتش سوریه متلاشی شده است.

حمله آمریکا به نیروهای سوری و روسیه 
لاوروف در ادامه نیز با بیان اینکه از نیروهای تحت امر آمریکا در سوریه پرسش های زیادی داریم، اظهار کرد: همین که این نیروها به ارتش سوریه گویا غیرعمدی حمله می کنند، داعش نیز (همزمان) حمله ور می شود و دیگر تروریست ها هم در جهات راهبردی به مناطقی که حکومت آرامش برپا کرده است یورش می برند، علیه نیروهای روسیه نیز اقدامات تحریک آمیز مرگبار انجام می گیرد.
وی همچنین به موارد متعدد حملات ائتلاف آمریکایی به مناطق مسکونی سوریه اشاره کرد که بر اثر آن شمار زیادی از غیرنظامیان سوری جان خود را از دست داده اند.
لاوروف گفت: مشارکت روسیه در مبارزه با داعش فقط برای تامین امنیت راهبردی این کشور انجام نمی گیرد، بلکه تقویت ثبات جهانی و منطقه ای نیز هدف قرار گرفته است.
وزیر خارجه روسیه در پایان نیز با بیان اینکه فقط با شیوه های نظامی نمی توان تروریسم را در خاورمیانه ریشه کن کرد، افزود: باید از روش های سیاسی و دیپلماتیک برای حل مناقشه ها در منطقه استفاده کرد و از همه کشورها که آماده مشارکت هستند برای همکاری در این عرصه دعوت می کنیم.

همدستی پنهان آمریکا با تروریست ها
روسیه چندی پیش نیز همدستی و همکاری پنهان آمریکا با تروریست ها در سوریه را اعلام کرده بود.
به گزارش ایرنا، رییس اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اواخر شهریور ماه اعلام کرد: تروریست های جبهه النصره تحت حمایت آمریکا حملات گسترده ای را در شمال غرب سوریه انجام دادند و گروهی از نیروهای ویژه روسی را در منطقه ادلب به محاصره در آوردند.
ژنرال سرگئی رودسکوی اظهار کرد: بر پایه اطلاعات در دست، این حمله را سازمان های اطلاعاتی آمریکا ترتیب داده و سازماندهی کردند تا از پیشروی موفق ارتش سوریه در شرق دیرالزور جلوگیری کنند.
وزارت دفاع روسیه نیز سوم مهر ماه اعلام کرد: داده ها و تصاویر ماهواره ای بار دیگر همکاری آمریکا با گروه تروریستی داعش در سوریه را اثبات کرد.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به نقل از این بیانیه گفت: تصاویر ماهواره ای از دیرالزور بین هشتم و 12 سپتامبر (18 تا 21 شهریور ماه) از منطقه دیرالزور سوریه، بار دیگر این واقعیت را اثبات کرد که آمریکا با داعش همکاری می کند.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه همراه تصاویر ماهواره ای آمده است: نیروهای ویژه آمریکایی در شمال استان دیرالزور شرایط عبور بدون مانع نیروهای دمکراتیک سوریه (کردهای سوری تحت حمایت آمریکا) را از منطقه تحت کنترل تروریست های داعشی فراهم می کنند.
بنا به این گزارش، در منطقه تحت کنترل داعشی ها در استان دیرالزور شمار زیادی خودروهای نظامی هامر نیروهای ویژه آمریکایی به چشم می خورد.
این خودروها که به سوی دیرالزور در شرق ساحل رودخانه فرات در حرکت بودند با وجود عبور از منطقه تحت کنترل داعش مورد حمله قرار نگرفتند.

سازش آمریکا با داعش 
در ادامه گزارش آمده است: نیروهای آمریکایی در عبور از منطقه هیچ ترسی نداشته و نگهبانی را نیز نگماشته بودند که نشان می دهد با گروه تروریستی داعش سازش دارند.
وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرده است: نیروهای ویژه آمریکایی گروههای مسلح غیرقانونی را برای حمله به مراکز ارتش سوریه تحریک می کنند تا از پیشروی موفق نظامیان سوری به شرق این کشور و شهر دیرالزور جلوگیری کنند که نمونه بسیار ناخوشایند آن تحریک تروریست های جبهه النصره برای حمله به منطقه ادلب بود که منجر به محاصره (کوتاه مدت) یک دسته از نیروهای روسی شد.

پربیننده ترین خبرها