روحانی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با اردوغان:

تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت/سران اقلیم باید اشتباه خود را جبران کنند / مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا 30 میلیارد دلار افزایش می یابد

تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت/سران اقلیم باید اشتباه خود را جبران کنند /  مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا 30 میلیارد دلار افزایش می یابد
چهارشنبه 12 مهر 1396 - 15:48

رییس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه مطبوعاتی با همتای ترکیه ای خود، کشورهای ایران و ترکیه را دو جزیره باثبات درمنطقه حساس خاورمیانه عنوان کرد.

العالم ـ ایران / سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: یکی از تصمیم های مهم که امروز اتحاذ شد تبادل تجاری با پول ملی میان دو کشور است.

روحانی خاطرنشان کرد، در جلسه خصوصی امروز با رئیس جمهور ترکیه و همچنین در جلسه مشترک همکاریهای راهبردی راجع به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد.
وی با بیان این که توسعه روابط بانکی بین ایران و ترکیه و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیمات مهم امروز بود، تصریح کرد، مقرر شد تصمیماتی که امروز راجع به توسعه روابط بانکی گرفتیم تا پایان هفته آینده نهایی شود.

روحانی ایران و ترکیه را دو جزیره امن و باثبات درمنطقه حساس خاورمیانه توصیف کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرف سالهای اخیر روابط ایران و ترکیه در زمینه های سیاسی، منطقه ای، فرهنگی و اقتصادی، روز به روز در حال توسعه بوده است.

ترانزیت کالا در سه نقطه مهم مرزی

وی ادامه داد: در خصوص رفت و آمدها و ترانزیت کالا بین دو کشور در سه نقطه مهم مرزی که تسهیلات در زمینه معبرها و مسائل گمرکی می تواند به توسعه روابط کمک کند تصمیم گرفته شد هر سه مرز به صورت 24 ساعته به کار ادامه دهند؛ دو مرز از فردا 24 ساعته می شوند و مرز سوم، کارهای فنی و ساختمانی دارد تا با اتمام کار، آن هم 24 ساعته باشد.
وی افزود: در زمینه روابط دو کشور در بخش سرمایه گذاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران کشور ترکیه بویژه در زمینه گردشگری، پتروشیمی، زیر ساخت و حمل و نقل فراهم می کند و طرف ترکیه اعلام کرد آمادگی برای سرمایه گذاری در طرف ترکیه وجود دارد.

توافق گازی با ترکیه
روحانی گفت: در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد طرف ترکیه گاز بیشتری از ایران برداشت (دریافت) کند؛ در این زمینه بین دو وزارتخانه مذاکرات لازم انجام شود و طرف ایرانی هم اعلام کرد آماده استقبال از سرمایه گذاران ترکیه در بخش گاز است.

رییس جمهور افزود: در زمینه گردشگری با توجه به اهمیت روابط بین دو ملت و مسائل اقتصادی و فرهنگی، قرار شد مسوولان گردشگری بتوانند مذاکرات و توافقاتی را که دارند به ویژه تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک به سرانجام رسانند و روابط گردشگری را بین ایران و ترکیه و همچنین آژانس های دو کشور توسعه دهند.

افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا 30 میلیارد دلار
روحانی تصریح کرد، اراده دو دولت بر این مبنا است توسعه بخش اقتصادی و تجاری به گونه ای باشد که رقم تجاری و اقتصادی بین دو کشور به مرز 30 میلیارد دلار در سال برسد.

همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در باره اقلیم کردستان
وی گفت: با توجه به مسائل حساس منطقه بویژه سوریه و اقلیم کردستان عراق مذاکرات مفصلی با یکدیگر داشتیم؛ هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در کل منطقه است. همکاری های بیشتر سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برای ثبات و امنیت در سوریه و همچنین همکاریهای سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در زمینه مساله اقلیم کردستان عراق.

تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت
روحانی افزود: دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مساله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی پذیرند و از دیدگاه دو کشور، عراق یک کشور واحد است، سوریه یک کشور واحد است و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.

سران اقلیم کردستان باید اشتباهات خود را جبران کنند
رییس جمهور گفت: مردم کردستان عراق به عنوان همسایگان خوب و برادران عزیز ما هستند. ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاد کرده اند باید آن را جبران کنند. بنابراین، ترکیه، ایران و عراق ناچار هستند با اقدامات جدید و ضروری خودشان اهداف راهبردی شان را در منطقه تامین کنند.

کشورهای منطقه به تروریست ها اجازه فعالیت نخواهند داد
روحانی تصریح کرد، مبارزه با تروریسم به عنوان یکی از اهداف مهم دو کشور است؛ ما با هر گروه تروریستی که در هر کجا باشند باید مبارزه کنیم؛ چه به نام داعش باشند یا به قول آقای اردوغان 'دعش' چه به عنوان جبهه النصره و چه 'پ.ک.ک' باشند؛ یا هر اسم و عنوان دیگری که داشته باشند. تروریسم باید بداند دولتهای منطقه اجازه فعالیتهای ناجوانمردانه و ضد انسانی را به آنها نخواهند داد.
روحانی در پایان از حضور رئیس جمهور ترکیه آقای رجب طیب اردوغان و وزرا و هیات همراهشان و همچنین ژنرال آکار به خاطر حضورشان در تهران تشکر کرد.

در نشست‌خبری مشترک با روحانی؛

اردوغان از اقدامات شدید تر ایران، ترکیه و عراق در قبال اقلیم کردستان خبر داد

پربیننده ترین خبرها