رهبر یهودی جنبش ضدصهیونیستی 

در کنار حزب‌الله علیه اسرائیل می‌ایستیم/ نصرالله یک رهبر ضدصهیونیست است، نه ضد یهود

در کنار حزب‌الله علیه اسرائیل می‌ایستیم/ نصرالله یک رهبر ضدصهیونیست است، نه ضد یهود
پنج‌شنبه 13 مهر 1396 - 14:48

«یسرائیل دیوید ویس»، خاخام یهودی و سخنگوی اتحادیه یهودیان ضدصهیونیسم می‌گوید که در جنگ احتمالی میان اسرائیل و حزب‌ا... به‌طور قطع از رژیم صهیونیستی حمایت نخواهیم کرد.

العالم-فلسطین اشغالی

رهبر حزب‌الله لبنان در سخنان خود در ظهر عاشورا بار دیگر جهان را غافلگیر کرد؛ چنانکه نشریه «رای‌الیوم» در گزارشی نوشت سخنان اخیر سید حسن نصرا...، مطالب مهم، هشدارها، پیش‌بینی‌ها و موضع‌گیری‌های صریح، آشکار و قدرتمندی دربر داشت و از نظر ما برای مطالعه آینده کشورهای عربی و جنگ‌های احتمالی آینده و تغییرات اساسی نقشه‌ها و مرزها اهمیت دارد؛ از این رو با دیگر سخنرانی‌های وی فرق داشت.  دبیرکل حزب‌ا... در این سخنرانی، صهیونیسم و یهودیت را از یکدیگر تفکیک و تاکید کرد که نزاع نه با یهودیان بلکه با صهیونیست‌هاست، اما درباره تبعیت از برنامه‌های آمریکا که می‌خواهد از یهودیان به‌عنوان سوخت جنگ‌های آینده خود در منطقه استفاده کند، به یهودیان هشدار داد و یهودیان غیرصهیونیست را دعوت کرد که «حساب‌شان را از حساب صهیونیست‌هایی که خود را به‌سوی هلاکت حتمی می‌کشانند، جدا کنند.»

در این راستا با «یسرائیل دیوید ویس»، خاخام یهودی و سخنگوی اتحادیه یهودیان ضدصهیونیسم، به گفت‌وگو نشستیم. او می‌گوید که در جنگ احتمالی میان اسرائیل و حزب‌ا... به‌طور قطع از رژیم صهیونیستی حمایت نخواهیم کرد و تاکید می‌کند تلاش زیادی می‌شود که نصرا... را ضدیهود معرفی کنند، اما حقیقتا این‌طور نیست. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سید حسن نصرا... در سخنرانی ظهر عاشورا در ضاحیه گفت به اسرائیلی‌ها اعلام می‌کنم که جنگ اصلی ما با اشغالگران صهیونیست است نه با یهودیان. یهودیان سوخت جنگ جدید آمریکا علیه مردم عربی در این منطقه هستند. نظر شما درباره این سخنان رهبر حزب‌ا... لبنان چیست؟

نصرا... انسانی بسیار جدی‌است که رویکرد او نسبت به مسائل رویکردی صادقانه است. او به درستی تلاش می‌کند به نمایندگی از مردم لبنان و فلسطین صحبت کند.

 هر روز بر تعداد جوانان یهودی ساکن اسرائیل- چه دختر و چه پسر- که با حضور در خدمت ارتش سربازی مخالفت می‌کنند، افزوده می‌شود. بخشی از این مخالفت برای شرکت در ارتش اسرائیل به دلیل مسائل مذهبی است. افراد مذهبی اعتقاد دارند که یهودیان از جانب خدا از تشکیل دولت و سلاح دست گرفتن منع شده‌اند.

جمعیت یهودیان ساکن اسرائیل که مخالف رژیم صهیونیستی هستند، چقدر است و چه میزان در جامعه اسرائیل تاثیرگذارند؟
حدود 300 سال پیش جنبشی سیاسی به راه افتاد که شعارش این بود: «برای اینکه یهودی خوبی باشید نیازی نیست به همه دستورات دینی پایبند باشید.» این جنبش بنا داشت یهودیان مذهبی را به ایجاد کشوری مستقل ترغیب کند؛ یهودیانی که معتقد بودند بر اســـــاس آموزه‌های تورات نباید یهودیان سرزمین و حکومت داشتـــــــــه باشند. بسیاری از یهودیان ضدصهیونیســــــــت که در اسرائیل هم زندگی می‌کنند هیچ‌گاه برای گرفتن شناسنامه و کارت شناسایی اقدام نکرده‌اند برای اینکه هیچ‌گونه مشروعیتی برای دولت اسرائیل قائل نیستند. خاخام‌های ارشد یهودی که پایبند به شریعت یهود هستند معتقدند باید از هر کاری که به دولت اسرائیل مشروعیت می‌دهد اجتناب شود.

آیا یهودیانی که شما از آنها یاد می‌کنید در مخالفت با تشکیل دولت اسرائیل اقدامی هم می‌کنند؟

وقتی که خاخام‌های ضدصهیونیست را در اسرائیل دستگیر می‌کنند، آنها را به زندان می‌برند. بعد از مدتی که آنها را تحت فشار قرار می‌دهند، به دادگاه می‌برند و زمانی که قاضی از وی اسم و مشخصاتش را می‌پرسد او در پاسخ می‌گوید که من تو را به رسمیت نمی‌شناسم. بعد دوباره آنها را به انفرادی و زندان می‌فرستند و  هفته‌ها و ماه‌ها آنها را آنجا نگه می‌دارند و دوباره برای محاکمه آنهـــــــــا را به دادگاه می‌برند و این قضیه تکرار می‌شـــــود تا اینکه یا بلایی سرشان می‌آورند یا آزادشان می‌کنند.

تا چه میزان یهودیان ضدصهیونیست می‌تواننـد‌ تاثیر‌گذار باشند؟

متاسفانه باید بگویم که ما یهودیان مذهبی در اسرائیل جزء اقلیت محسوب می‌شویم، ولی یک اقلیت قدرتمند.

البته جمعیت ما رو به افزایش است. همه می‌دانند که وقتی سیدحسن نصرا... حرفی را بیان می‌کند بی‌دلیل نیست، زمانی که یهودیان ضدصهیونیست را مخاطب خود قرار می‌دهد، به این معنی است که آنها اینقدر قدرتمند هستند که تاثیرگذار باشند.

در جنگ احتمالی پیش رو میان اسرائیل و حزب‌ا... آیا یهودیان ضدصهیونیست موضع خنثی خواهند گرفت یا علیه صهیونیست‌ها اقدام خواهند کرد؟

در زمان تاسیس رژیم صهیونیستی، زمانی که صهیونیست‌ها با سلاح آمدند و یهودیان را تهدید کردند که اگر با ما همکاری نکنید شما را خواهیم کشت، بسیاری از بزرگان یهود حاضر به همکاری با آنها نشدند در نتیجه یا کشته شدند یا به زندان افتادند. در آیین یهودیت به ما دستور داده شده که سلاح حمل نکنیم با این حال اگر تهدید به مرگ شویم و ما را بکشند، با رژیم صهیونیستی همراه و هم‌پیمان نخواهیم شد، این کاری است که ما قبلا کرده‌ایم و در آینده هم خواهیم کرد.  در جنگ احتمالی میان اسرائیل و حزب‌ا... به‌طور قطع از رژیم صهیونیستی حمایت نخواهیم کرد و در کنار حزب‌ا... علیه اسرائیل می‌ایستیم و از خدا خواهیم خواست که سرنگونی دولت اسرائیل با کمترین خونریزی محقق شود.

با توجه به این مساله که یهودیان ضدصهیونیست از حمل سلاح منع شده‌اند، آیا به این معنی است که اقدام دیگری هم در مقابله با اسرائیل نخواهند کرد؟

ما تلاش خود را خواهیم کرد تا جایی که از دست‌مان بر می‌آید مانع رژیم صهیونیستی بشویم. ما با تجمع و راهپیمایی خود به دنیا خواهیم گفت که رژیم صهیونیستی مشروعیت ندارد.

گفته می‌شود مردم اسرائیل سیدحسن نصرا... را به صداقت در گفتار می‌شناسند، به این دلیل که تاکنون به آنچه وعده داده عمل کرده است. نظر شما درباره رهبر حزب‌ا... لبنان چیست؟

خیلی دوست دارم با نصرا... دیدار کنم و این افتخار تا به حال نصیب من نشده است. تلاش زیادی می‌شود که نصرا... را ضدیهود معرفی کنند، در حالی که حقیقتا این‌طور نیست. بنده چندین بار به لبنان سفر کرده‌ام و شاهد برخورد خوب آنها با یهودیان بوده‌ام. نصرا... یک رهبر ضدصهیونیست است، نه ضد یهود. تلاش زیادی می‌کنند که چهره سیدحسن تخریب و مقاومت او در مقابل اسرائیل نامشروع جلوه داده شود.

فرهیختگان

پربیننده ترین خبرها