آغاز دوران جدید روابط ایران و ترکیه

آغاز دوران جدید روابط ایران و ترکیه
شنبه 15 مهر 1396 - 10:24

روزنامه ملیت چاپ ترکیه با انتشار مقاله ای نوشت: همه پرسی شمال عراق، ایران و ترکیه را به یکدیگر نزدیک کرد.

العالم ـ ترکیه

روزنامه ملیت نوشت: ایران و ترکیه در برخی موضوعات به ویژه مسئله بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدگاه های متفاوتی داشتند. اکنون دو کشور درباره عراق کاملا به اتفاق نظر دست یافته اند و مصمم هستند که گام های مشترکی در شمال عراق بردارند.

انتظار می رود ، دو کشور روابط با یکدیگر را در مبارزه با تروریسم و همچنین همکاری های اقتصادی افزایش دهند.

یک مقام ترکیه که رئیس جمهور این کشور را در سفر به ایران همراهی کرد، می گوید: دیدگاه های مشترک ایران و ترکیه در خصوص شمال عراق موجب افزایش روابط ما با ایران خواهد شد. 
وی گفت: دوران جدیدی در روابط ایران و ترکیه آغاز می شود. 
در مذاکرات صمیمانه مقامات ایران و ترکیه در تهران ، مقامات ترکیه خواستار حمایت بیشتر ایران در زمینه مبارزه با پ ک ک شدند. رسانه های ایران نیز توجه زیادی به دیدار اردوغان و گفتگوهای وی با آیت الله علی خامنه ای و حسن روحانی رئیس جمهور ایران نشان دادند. تماس های رئیس ستاد ارتش ترکیه در تهران نیز بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

ملیت در ادامه این مقاله نوشت: ترکیه پس از آنکه پیش پرداخت موشک های اس 400 را به روسیه پرداخت کرد، از این کشور درباره انتقال فناوری ساخت این سامانه ها به ترکیه نیز پاسخ مثبت دریافت کرد. به گفته منابع ریاست جمهوری ترکیه، نخستین بخش سامانه های اس 400 که قرار است به ترکیه تحویل داده شود، در روسیه ساخته خواهد شد.ساخت این سامانه ها 27 تا 28 ماه طول می کشد.

دومین بخش این سامانه ها به صورت مشترک توسط دو کشور تولید خواهد شد. قرار است مهندسان و کارشناسان ترکیه به روسیه بروند و در این زمینه در دوره های آموزشی شرکت کنند.

پربیننده ترین خبرها