سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا مطرح کرد:

پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام برای اعتبار این کشور/ از منافع شرکت‌های اروپایی در ارتباط با ایران محافظت می‌کنیم

پیامدهای منفی خروج آمریکا از برجام برای اعتبار این کشور/ از منافع شرکت‌های اروپایی در ارتباط با ایران محافظت می‌کنیم
شنبه 15 مهر 1396 - 12:19

العالم ـ اروپا

سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا ضمن هشدار درباره خروج واشنگتن از برجام گفت: قطعا همه ابزارها را برای حفاظت از منافع مشروع شرکت‌های اروپایی که در حال تجارت با ایران هستند، پیگیری می‌کنیم.

طبق گزارش‌ها و اظهارات مقامات و رسانه‌های آمریکایی، قرار است دونالد ترامپ در گزارش آتی خود به کنگره آمریکا اعلام کند که ایران به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایبند نبوده و برجام، به نفع منافع آمریکا نیست.

به گزارش فارس، پایگاه «آتلانتیک» با «دیوید اُ سولیوان» سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا مصاحبه ای در این باره انجام داده است. متن مصاحبه این شرح است:

آتلانتیک: رئیس‌جمهور (آمریکا) در صدد است که هفته آینده عدم تایید (پایبندی ایران به برجام) را اعلام کند. آیا راهی برای نجات آن وجود دارد؟

سفیر اتحادیه اروپا: واژه "عدم تایید" (پایبندی ایران به برجام)، شاید کلمه درستی نباشد. آنچه که ما داریم می‌شنویم شاید عدم پذیرش تایید باشد که البته این دو موضوع، متفاوت هستند. البته اول باید این موضوع تحقق یابد و موضوع اعلام تایید و نقش کنگره آمریکا در این باره، یک موضوع قانونگذاری داخلی در آمریکا است. بنا بر این، در درجه اول باید گفت که این یک موضوع داخلی (آمریکا) است. تصمیم رئیس‌جمهور (آمریکا) برای تایید یا عدم تایید پایبندی، تاثیر فوری بر توافق(برجام) ندارد. این موضوع روشنی است که اگر او چنین تصمیمی بگیرد و این موضوع به کنگره برود، ما درباره اینکه آمریکا خواهان چه اقدامی است و آیا این کشور کاری کند که می‌تواند به توافق آسیب بزند، انجام می‌دهد یا نه، با دوره‌ای از تردید و بلاتکلیفی مواجه خواهیم شد اما صادقانه بگویم که ما هنوز نمی‌دانیم و تا حد زیاد این موضوع به حرف‌های رئیس‌جمهور (آمریکا) و استراتژی او بستگی خواهد داشت. ما هنوز منتظریم که هفته بعد رئیس‌جمهور بیانیه خود را قرائت کند.

آتلانتیک: آیا آنها (دولت آمریکا) پیشاپیش هیچ هشدار یا سرنخی درباره اینکه آنها چه کاری شاید انجام دهند، نداده‌اند؟

سفیر اتحادیه اروپا: نه. به ما گفته شده که رئیس‌جمهور خیلی خوشحال نیست که هر 90 روز باید توافق را تایید کند و او به طور خاص، این توافق را دوست ندارد و او ملاحظاتی درباره آن دارد و این موضوع را همه می‌دانند.

آتلانتیک: اگر آمریکا از توافق خارج شود، اروپا چه خواهد کرد؟

سفیر اتحادیه اروپا: من فکر می‌کنم گفتن اینکه احتمال عدم پذیرش تایید (پایبندی ایران به برجام) توسط رئیس‌جمهور به معنای خروج آمریکا از توافق است، یک طفره و جهش بزرگ در گفتار است. می‌خواهم تاکید کنم که ما فکر نمی‌کنیم که در شرف رسیدن به این شرایط باشیم. ما هنوز اطمینان داریم که آمریکا از این توافق خارج نخواهد شد.

اتحادیه اروپا و 28 کشور عضو آن کاملا متعهد به این توافق هستند و ما معتقدیم تا زمانی که ایران کاملا متعهد به تعهدات مندرج در توافق است، این توافق باید پابرجا بماند و ما در همین  جهت حرکت خواهیم کرد.

آتلانتیک: می‌دانم که شما این هفته با اعضای کنگره آمریکا دیدار داشتید. شما مشغول چه نوع تلاش‌هایی هستید؟ چه نوع بازخوردهایی شما در حال گرفتن از کنگره هستید؟

سفیر اتحادیه اروپا: اعضای کنگره هم منتظر دیدن تصمیم رئیس‌جمهور هستند. ما شامل خودم، همکاران بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی فعالانه در حال کار با کنگره هستیم تا آنها درباره موضع اتحادیه اروپا آگاه باشند. حسی که ما داریم آن است که اعضای کنگره هم منتظر هستند که ببینند رئیس‌جمهور چه تصمیمی خواهد گرفت. آنها درباره برخی سناریوها که امکان آوردن توافق به کنگره در آنها است، آگاهی دارند. آنچه حس کردم آن است که علی رغم اینکه (در کنگره) منتقدان بسیاری درباره توافق وجود دارد اما افراد بسیایر هم هستند که درباره توافق مردد هستند و حس می‌کنند که اکنون، توافق وجود دارد و بهتر است به جای از بین بردن آن، آن را حفظ کرد. البته ما (اتحادیه اروپا) نمی‌دانیم که کنگره در نهایت چه خواهد کرد.

آتلانتیک: آیا امکان وجود و تداوم برجام، بدون آمریکا هست؟

این توافق توسط شش کشور امضا شده و مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. من فکر نمی‌کنم که هیچ کسی درباره این فکر نکرده که اگر یکی از طرف‌ها خارج شود، آنها چه خواهند کرد. این موضوع باید مورد مذاکره دیگر امضاکنندگان توافق قرار گیرد و این موضوع مورد مذاکره قرار گیرد که آینده توافق چه خواهد شد. بگذارید کاملا با شما رو راست باشم. من فکر نمی‌کنم که افراد در حال گمانه‌زنی درباره این موضوع باشند و من یک بحث و پیشنهاد جدی درباره اینکه آمریکا خواهان از بین بردن توافق باشد، نشنیده‌ام. من شنیده‌ام که نگرانی‌هایی درباره نحوه عملکرد توافق و همچنین نگرانی‌ها درباره دیگر فعالیت‌های ایران در منطقه شنیده‌ام، نگرانیهایی که توافق به آنها نمی‌پردازد. خوب حالا شاید امکان محقق شدن موضوعات غافلگیر‌کننده‌ای وجود داشته باشد اما این بازتاب آن چیزهایی که ما داریم می‌شنویم نیست.

آتلانتیک: چنین موضوعی درباره آینده تلاش‌ها برای دیپلماسی چند جانبه با شرکت آمریکا چه چیزی خواهد داشت؟ آیا شما می‌توانید به حرف و قول آمریکا اطمینان کنید؟

سفیر اتحادیه اروپا: ما اروپایی‌ها به حرف و قول آمریکا اطمینان داریم اما این سوالی است که در کنگره هم آن را شنیده‌ام مبنی بر اینکه نحوه پیشبرد و عملکرد آمریکا(در قبال برجام) پیامدهایی برای اعتبار رفتار آمریکا در موقعیتهایی مثلا در قبال کره شمالی خواهد داشت.

آتلانتیک: آیا شما می‌توانید کمی درباره نحوه برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا برای پاسخ دادن به تحریم‌ها در صورت اعمال مجدد آن روی شرکت‌ها و بازرگانان اروپایی که در حال کار با ایران هستند، صحبت کنید؟

سفیر اتحادیه اروپا: دوباره باید بگویم که این یک سوال فرضی است چرا که ما نمی‌دانیم آمریکا درصدد انجام چنین کاری است و نمی‌دانیم که رئیس‌جمهور چه تصمیمی خواهد گرفت. نظر ما این است که در حالی که اندیشیدن به تحریم‌ها به خاطر موضوعاتی غیر مرتبط با توافق هسته‌ای، مشروع است اما اعمال مجدد تحریمهای هسته‌ای، مغایر با توافق است. اگر چنین اتفاقی بیافتد، ما قطعا همه ابزارها را برای حفاظت از منافع مشروع شرکت‌های اروپایی که به صورت مشروع در حال تجارت با ایران هستند، پیگیری می‌کنیم.

آتلانتیک: آیا شما نگرانی‌هایتان را به دولت (ترامپ) منتقل کرده‌اید؟

سفیر اتحادیه اروپا: البته که کردیم. ما در تماس دائمی با دولت(ترامپ) هستیم و فکر می‌کنم که آنها کاملا درباره نگرانی‌های مان آگاهی دارند و ما این نگرانی‌ها را با آنها در میان گذاشته‌ایم. همانطور که شما می‌دانید آنها در حال بازنگری در سیاست‌شان در قبال ایران هستند و فکر نمی‌کنم به آخر فرایند بازنگری رسیده باشند و این شادی چیزی باشد که رئیس‌جمهور(آمریکا) هفته اینده درباره آن چیزی بگوید».

پربیننده ترین خبرها