«جنبش عدم تعهد» همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را مردود خواند

«جنبش عدم تعهد» همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را مردود خواند
شنبه 15 مهر 1396 - 18:16

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را مردود خوانند و بر ضررت حفظ وحدت سیاسی و حاکمیت ملی عراق تأکید کردند.

العالم - عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اعلام کردند که همه‌‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسند.

به نوشته وبگاه «بغداد تودی»، دفتر هماهنگ کننده این جنبش امروز شنبه با انتشار بیانیه بر ضرورت پایبندی کامل به وحدت سیاسی عراق و حاکمیت ملی این کشور تأکید کرد.

جنبش عدم تعهد در این بیانیه همچنین از حمایت کامل خود از عراق در زمینه مقابله با تروریسم خبر داد و همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را مردود خواند.

در این بیانیه از مقامات و رهبران کردستان عراق خواسته شده است گزینه‌های جایگزین جدایی را که گفت‌وگوهای مستمر با دولت مرکزی عراق است قبول کنند.

جنبش عدم تعهد تأکید کرد که همه‌پرسی اخیر کردستان عراق، در سایه جنگ با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر که همچنان ادامه دارد روابط بین اربیل و بغداد و همسایگان را پیچیده خواهد کرد.

منطقه کردستان عراق به رغم مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی 25 سپتامبر (سوم مهر) همه‌پرسی‌ جدایی از عراق را اجرا کرد و مدعی شد که بیش از 92 درصد از شرکت کنندگان به آن رأی مثبت داده‌اند.

دولت فدرال عراق چه پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی و چه بعد از آن تأکید کرده است این همه‌پرسی مخالف قانون اساسی عراق بوده و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

پارلمان عراق هفته گذشته دولت حیدرالعبادی را مکلف به اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه اربیل و مقامات جدایی طلب منطقه کردستان کرد.

پربیننده ترین خبرها