گزارش اختصاصی العالم در پشت درهای بسته کره شمالی از نحوه زندگی مردم این کشور

شنبه 15 مهر 1396 - 21:50

در سایه بروز بحران بین کره شمالی و آمریکا، تیمی از شبکه خبری العالم با سفری به پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، اوضاع داخلی این کشور را در چارچوب مجموعه گزارش هایی درباره وضعیت اجتماعی و اقتصادی بررسی و مورد تحلیل قرار دادند. ابتدا در گزارشی، اوضاع بهداشتی این کشور را مورد بررسی قرار داده اند.

العالم - آسیا

در کره شمالی، دولت این کشور بخشهای مختلف از جمله بخش خدمات درمانی و بهداشتی را بر اساس نظام سوسیالیستی اداره می کند؛ در واقع بخش خصوصی در این کشور معنی ندارد.

مسئولان "مرکز تخصصی سرطان در پیونگ یانگ" می گویند که درمان حق شهروندان است و نه کالایی که در بازار خرید و فروش شود.

"دولت تأمین خدمات درمانی را برای تمام شهروندان در تمام مراحل درمان از تشخیص و معالجه گرفته تا عمل جراحی به طور رایگان بر عهده گرفته است".

این مرکز موارد ابتلا به سرطان در پیونگ یانگ را به طور مستقیم و بقیه موارد در سایر نقاط کشور را از طریق سامانه ارتباطی بین مراکز و بیمارستان های مختلف در سراسر کشور پیگیری می کند.

بیمارستان زنان و زایمان نیز رسیدگی به وضعیت مادر و کودک از ابتدای بارداری تا مرحله زایمان تا زمان کسب اطمینان کامل از سلامت نوزاد، را بر عهده دارد.

دولت همواره از افزایش بارداری و فرزند آوری حمایت کرده است و توجه خاصی به بالا بردن سطح خدمات بهداشتی و درمانی برای مادر و کودک و به منظور تضمین سلامت نسل آینده دارد.

در بیمارستان تخصصی کودکان نیز، کودکان تا سن 15 سالگی پذیرش و درمان می شوند. در طراحی داخلی این بیمارستان ها شرایط سنی و روحی کودکان در نظر گرفته شده است تا در طول مدت حضور کودکان در بیمارستان و بستری شدن آنها، لطمه ای به روحیه آنها وارد نشود.

موارد ابتلا به بیماری های دشوار و نیازمند به درمان های دقیقتر به این بیمارستان فرستاده می شوند. این بیمارستان به منظور ارائه خدمات بهتر به کودکان در سراسر کشور با استفاده از سامانه های ارتباطی با بیمارستان های تخصصی دیگر در ارتباط است.

در این بیمارستان همچنین برای اینکه کودکان از نظر تحصیلی از همکلاس های خود عقب نمانند، برای آنها کلاس های درس برگزار می شود.

خبرنگار اعزامی العالم به پیونگ یانگ به نگرانی کادر پزشکی این بیمارستان اشاره می کند. یکی از پزشکان می گوید: "با این که تحریم های شورای امنیت بین الملل، دارو و تجهیزات پزشکی را شامل نشده است اما آمریکا و متحدانش به این بخش هم رحم نکرده اند. ما نگران بهداشت عمومی کشور به ویژه کودکان هستیم".

پس از اعمال مجموعه تحریم های جدید بر کره شمالی، بخش بهداشت این کشور نیز درگیر شده است و این کشور در مقابل چالش جدیدی علاوه بر چالش های قدیمی قرار گرفته است.

دولت پیونگ یانگ خدمات درمانی و بهداشتی رایگان را برای همه شهروندان خود تأمین کرده است و تنها نگرانی پزشکان، تأثیر تحریم های اخیر علیه کشورشان است که به بخش آزمایشگاه، دارو و تجهیزات پزشکی آسیب می زند.

208

پربیننده ترین خبرها