کشتار یک جفت گوزن قرمز در فصل جفت گیری/شکارچیان چادرهای محیط‌بانان را آتش زدند

کشتار یک جفت گوزن قرمز در فصل جفت گیری/شکارچیان چادرهای محیط‌بانان را آتش زدند
دوشنبه 17 مهر 1396 - 09:57

شکارچیان یک جفت مرال (گوزن قرمز) را در فصل جفت گیری در منطقه زرین‌گل علی‌آباد کشته، چادر گاوبانگی محیط‌بانان را به آتش کشیده و متواری شدند.

العالم ـ ایران ـ اجتماعی

شکارچیان روز جمعه یک جفت مرال را در جنگل زرین‌گل استان گلستان به ضرب گلوله از پای درآورده و چادر گاوبانگی محیط‌بانان را به آتش کشیدند. با توجه به رخ دادن این حادثه در فصل جفتگیری، به احتمال زیاد گوزن ماده شکار شده، آبستن بوده است.

امیر عبدوس، مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: شکارچیان روز جمعه یک جفت مرال در منطقه زرین‌گل علی‌آباد را کشته، چادر گاوبانگی محیط‌بانان را به آتش کشیده و متواری شدند. لاشه‌های این مرال نر و ماده به اداره کل منتقل و تلاش برای شناسایی متخلفان آغاز شده است.

وی افزود: سه‌شنبه گذشته نیز، شکارچیان، چادر گاوبانگی محیط‌بانان را در کردکوی آتش زدند که این اقدام سال گذشته نیز در فصل گاوبانگی در استان گلستان مسبوق به سابقه است.

عبدوس یادآور شد: با توجه به اینکه شکار گوزن‌ها در فصل گاوبانگی به مراتب ساده‌تر از سایر اوقات سال است، محیط‌بانان به منظور حفاظت هرچه بیشتر از این گونه، چادرهایی برپا می‌کنند که شکارچیان این چادرها را مانعی برای شکار مرال‌ها دانسته و در صدد از بین بردنشان برمی‌آیند.

گاو بانگی دورهٔ جفت‌گیری برخی جانوران مانند مرال (گوزن قرمز) است که در آن نرها با برآوردن بانگ‌ بلند شبیه به صدای گاو، ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند و همچنین نرهای دیگر را از آمدن به قلمرو خود می‌رانند.

از دیگر راه‌های نشان دادن نیرومندی نرها، نمایش شاخ بلندی است که نر بر سر دارد و آن را برای دور کردن نرهای دیگر به کار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، هر ساله با آغاز شهریور و شروع فصل جفت‌گیری که تا اواسط مهر ادامه دارد، مرال‌ها در برابر شکارچیان بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند. زیرا گله‌‌های تحت رهبری گوزن نر، از جنگل‌‌ها خارج شده و راهی چمنزارهایی می‌شوند که در آن دید باز برای شکار فراهم است.

از سوی دیگر بانگ‌های پی‌درپی نرها، ردیابی‌شان را آسان می‌کند. همچنین برخی شکارچیان با تقلید صدای گوزن‌ها، آن‌ها را به گمان حضور نری دیگر در قلمرو خود، فریب داده، به سوی خود کشانده و به آسانی شکار می‌کنند. لذا به دلیل آسیب پذیر شدن گوزن ها در فصل گاوبانگی، محیط‌بانان زیستگاه‌های مرال در مناطق جنگلی شمال کشور به منظور حفاظت هر چه بیشتر از این گونه اقدام به برپایی پست‌های موقت گاوبانگی بوسیله چادر در نقاط حساس می‌کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها