مونسان در گفتگوی اختصاصی با العالم:

برای 180 کشور ویزای فرودگاهی 3 ماهه صادر می کنیم/ حمایت کافی از سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد

برای 180 کشور ویزای فرودگاهی 3 ماهه صادر می کنیم/ حمایت کافی از سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد
دوشنبه 17 مهر 1396 - 18:46

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باید سرمایه گذاری گردشگری در بخش خارجی رواج پیدا کند از همین رو قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود دارد که قانون مترقی نیز است که حمایت کافی از سرمایه گذاری خارجی در کشور می کند.

العالم ایران فرهنگی

"علی‌اصغر مونسان" رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با برنامه من تهران شبکه العالم در رابطه با ساختار سازمان متبوعش اظهارداشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سه بخش تشکیل می شود. یک بخش بر می گردد به تمدن کهن ایران و آثار تاریخی و با ارزش هنری که در معاونت میراث فرهنگی کشور می گنجد و بخش دوم مربوط به صنایع دستی می شود. در این بخش استادکاران بزرگی هستند که هنرهایشان در تاریخ کشور قدمت دارد و آثار بسیار زیبا و هنرمندانه ای را خلق می کنند بنابراین این دو بخش باید به بخش سوم سازمان یعنی بخش گردشگری کمک کنند تا ما بتوانیم این آثار گرانبها و تمدن کهن را در معرض دید همه مردم دنیا از جمله گردشگران داخلی و خارجی قرار بدهیم تا گردشگری کشور به اوج رونق خود برسد.

وی گفت: ایران کشوری تاریخی است و آثار تاریخی چند هزار ساله بسیار گرانبهایی دارد و از جمله کشورهایی است که تمدن انسانی را شکل داده است. خوشبختانه آثار تاریخی در همه جای کشور وجود دارد و کمتر شهری داریم که از این آثار بی نصیب باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: به دلایل مختلف تا کنون خیلی نتوانسته ایم مزیت های کشور را در زمینه آثار تاریخی و فرهنگی معرفی کنیم لذا بنا داریم در یک برنامه ریزی منسجم به این مهم دست یابیم.

مونسان گفت: توریست های فرهنگی زیادی در دنیا وجود دارند که علاقه مندی آنان بازدید از موزه ها و آثارتاریخی، تمدن های کهن و بازدید ازشهرهای تاریخی است که ما خوشبختانه در ایران به وفور همه اینها را داریم. ما علاوه بر آثار تاریخی، شهرهای تاریخی داریم از جمله شهر یزد که به طور کامل یک ثبت جهانی است به علاوه اصفهان، مشهد و تبریز نیز در زمره شهرهای تاریخی است که باید در بخش تبلیغات خارجی آنها را بیشتر معرفی کنیم تا منجر به گسترش توریست شود.

وی تصریح کرد: صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت پر رونق دنیا شناخته می شود در خیلی از کشورها نقش جدی در تولید ناخالص داخلی ایفا می کند متاسفانه درکشور ما این عدد ناچیز است و حدود  2.5 تا 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد که با توجه به ظرفیت های زیادی که ایران دارد، عدد کمی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: خیلی از کشورهای دنیا برای آوردن توریسم به کشورشان باید بتوانند کارهای زیادی انجام دهند و پروژه ها و موزه های زیادی را ایجاد کنند اما ما خوشبختانه همه این ظرفیت ها از جمله آثارگرانبها و بی نظیر در سطح دنیا را در کشور داریم.

مونسان بیان داشت: ما نتوانسته ایم خیلی در اقتصاد کشور نقش ایفا کنیم اما در دوره چهارساله دولت دوازدهم امید داریم بتوانیم صنعت گردشگری را رونق دهیم.

وی ادامه داد: توریست ایرانی که از کشور خارج می شود تقریبا دوبرابر توریستی است که وارد کشور می شود که این معادله با توجه به سابقه تاریخی ایران باید برعکس شود. امیدواریم در این دوره بتوانیم سهم خودمان را در اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال ارتقا دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مسئولان باید نگاهشان را به گردشگری ویژه تر کنند و بپذیریم که بخش گردشگری می تواند به کشور کمک شایانی کند از جمله هم در ایجاد درآمد و ایجاد اشتغال در بخش اقتصاد مقاومتی نقش به سزایی داشته باشد.

مونسان در خصوص محدودیت های گردشگری در ایران با بیان این که هر کشور اصول، قوانین و فرهنگی دارد، خاطرنشان کرد، یک بخش کوچکی از گردشگری بخش تفریحی است در حالی که ما بخش های گردشگری فرهنگی، ورزشی و علمی داریم. بخش گردشگری تفریحی نیز در فضای گردشگری حلال با توجه به گسترده بودن کشورهای جهان می تواند درامد زیادی برای کشور ایجاد کند.

وی گفت: گر چه بسیاری از توریست ها کشورهای اروپایی هستند، اما آنها علاقه مند به دیدن آثار تاریخی و موزه های ارزشمند کشورمان هستند. ما سالانه 5 میلیون گردشگر خارجی را پذیرایی می کنیم که این عدد باید خیلی بیشتر از این باشد. در منطقه کشورهایی با جغرافیا و تاریخ محدود داریم که 4 تا 5 برابر ما جذب توریست و گردشگر دارند بنابراین ضوابط اسلامی را محدودکننده برای توریست نمی دانیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گردشگری حلال فقط شامل کشورهای اسلامی نمی شود. مانند غذای حلال که مختص کشورهای اسلامی نیست و غیر مسلمانان هم به آن گرایش دارند. گردشگری حلال هم همین گونه است. ما اعتقاد داریم که فضای گردشگری در کشور فضای تفریح با امنیت و آرامش است و خانواده ها می توانند ازاین فضا به خوبی بهره ببرند.

مونسان افزود: رسالت انسانی ایجاد فضاهای نامطلوبی که گناه در آن انجام می شود را نمی پذیرد از همین رو ایجاد فضاهای گردشگری و تفریحی که در آن گناه ترویج می شود خیلی مطلوب ذات انسانیت نیست و خیلی از انسان ها از آن دوری می کنند.

وی یادآور شد: کشور ما با طبیعتی که دارد برای تفریحات سالم آماده و مهیا است و محدود به مسلمانان نیست زیرا تعریف ما از گردشگری حلال صرفا برای مسلمانان نیست برای همه انسان ها است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: سند توسعه کشور همان قانون برنامه ششم است از همین رو مجلس تصویب کرده است که تا سال 2025 باید گردشگری از 5 میلیون نفر به 20 میلیون نفر افزایش پیدا کند و بنده هم امید دارم با کمک دولت و مجلس به این هدف بزرگ با توجه به امکانات و ظرفیت هایی که داریم، برسیم.

مونسان در رابطه با زیر ساخت های توریستی کشور گفت: مدل اقامتگاه های ما متناسب با ظرفیت های تاریخی ما است اکنون حدود 3400 مکان برای اقامت توریست داریم که 1100 مورد آن هتل است. معتقدیم توریستی که وارد ایران می شود به دنبال بوم گردی است از همین رو ما بخشی از فضاهای تاریخی خود را به مکانی برای اقامت توریست تبدیل کردیم زیرا هتل های لوکس در تمام کشورهای دنیا وجود دارد با این حال اکنون ده ها هتل مدرن و لوکس در حال ساخت است و حدود صدها مکان تاریخی برای اقامت داریم.

وی گفت: در بخش گردشگری در سیاست های اقتصاد مقاومتی حمایت های خوبی شدیم از همین رو تسهیلات خوبی را برای گردشگری و زیرساخت های آن مهیا کرده ایم در همین راستا در تلاشیم که سرمایه گذاری خارجی را در این بخش جذب کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری های داخلی در بخش گردشگری به خوبی در حال انجام است اما باید سرمایه گذاری گردشگری در بخش خارجی رواج پیدا کند از همین رو قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود دارد که قانون مترقی نیز است و حمایت کافی از سرمایه گذاری خارجی در کشور می کند.

مونسان با بیان اینکه کشور ما مزیت های خوبی در تمامی بخش های گردشگری دارد گفت: ما در بخش پزشکی و گردشگری سلامت مسیری با رشد خوبی را طی می کنیم و در دنیا دارای جایگاه خوبی هستیم و روند خوبی داریم از همین رو گردشگران زیادی در این بخش وارد کشور می شوند که یکی از دلایل آن این است که ما در این بخش تجهیزات و کارد پزشکی خوبی داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: در بخش گردشگری دینی و مذهبی ظرفیت های بالایی داریم که می توان از شهر مشهد به عنوان نمونه بالای آن نام برد.

وی گفت: در بخش گردشگری طبیعت می توانیم به طبیعت 4 فصل ایران اشاره کرد برای مثال اکنون در زمانی که در کیش هستیم هوا بسیار مطلوب و بهاری است اما می توانیم با پرواز نیم ساعته به شیراز به سپیدان رفته و اسکی روی برف را تجربه کرد که این نشان از آب و هوای گسترده و متنوع کشور دارد. 

مونسان در رابطه با بخش گردشگری ورزشی تاسف خورد و اظهارداشت: اوج کار های ما به واسطه قدمتی که داریم گردشگری فرهنگی است که به خوبی در حال پیشرفت است اما در بخش گردشگری ورزشی عقب هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: به واسطه تنوع آب و هوایی کشور و امکانات ورزشی که داریم می توانیم محل اردوهای تیم های ورزشی خارجی باشیم از همین رو با توجه به شباهت آب و هوا در جزایر جنوبی با کشور قطر که میزبان جام جهانی 2022 است می توانیم اردوهای تیم های مختلف را در کشورمان داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم تسهیلات زیادی را برای ورود توریست خارجی را مهیا کنیم ما برای 180 کشور ویزای فرودگاهی 3 ماهه صادر می کنیم و ما به واسطه فرهنگی بودن کشور همکاری های مشترک خوب و زیادی با یونسکو داریم

پربیننده ترین خبرها