حسین زاده:

نقل و انتقالات ارزی ما در سال گذشته بیش از 20 میلیارد یورو بود/ تعاملات بانکی ما در سطح همسایگان و به خصوص عراق رضایت بخش است

نقل و انتقالات ارزی ما در سال گذشته بیش از 20 میلیارد یورو بود/ تعاملات بانکی ما در سطح همسایگان و به خصوص عراق رضایت بخش است
دوشنبه 17 مهر 1396 - 21:02

مدیر عامل بانک ملی گفت: در یک سال گذشته بیش از 20 میلیارد یورو نقل و انتقالات و گشایش ال سی داشتیم که رقم قابل توجه و رو به رشدی است.

العالم _ ایران / اقتصادی

"محمدرضا حسین زاده" مدیر عامل بانک ملی در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم گفت: قبل از برجام و در دوران تحریم های جهانی تقریبا فعالیت های بین المللی تمام بانک های کشور به جز تعدادی محدود بانک کوچک به صفر رسیده بود؛ بانک ملی هم از این قضیه مستثنی نبود.

وی افزود: در آن دوران تقریبا با هیچ بانکی در دنیا ارتباط نداشتیم. ولی پس از برجام گشایش‌های خوبی صورت گرفت، امروز شبکه بین المللی بانک ملی بسیار گسترده است و  ما شعب زیادی در خارج از کشور داریم و جدا از این با بیش از 150 بانک کارگزار خارجی قرار داد کارگزاری بسته‌ایم.

مدیر عامل بانک ملی افزود: در یکسال گذشته بیش از 20 میلیارد یورو نقل و انتقالات و گشایش ال سی داشتیم که رقم قابل توجه و رو به رشدی است اگر همین مسیر را ادامه دهیم با بستن قراردادهای جدید با بانکهای دیگر روز به روز فعالیتهای ما بیشتر از این حد هم خواهد شد.

حسین زاده ادامه  داد: در جذب سرمایه گذاری اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته  است و اخیرا قرارداد جذب سرمایه گذاری و خط اعتباری با بانکهای مختلف از جمله کره با بیش از 8 میلیارد یورو و بانکهای چینی با بیش 25 میلیارد یورو و یک و نیم میلیارد یورو با بانکهای اتریشی و دانمارکی بسته شده است و این کشورها آمادگی دارند که هر پروژه ای معرفی شود در آن سرمایه گذاری بکنند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران داخلی کشورمان خوب است از این موقعیت استفاده کنند و پروژه های خود را تحویل دولت دهند، ما آمادگی داریم پروژه ها را کارشناسی کنیم تا بتوانیم  از سرمایه های خوبی که برای کشور جذب شده استفاده کنیم فرقی نمی کند آبی باشد یا  نیروگاهی، پتروشیمی و یا پالایشگاهی همه قابل جذب است و  اقدامات خوبی برای توسعه کشور و اشتغال زایی و تولید است.

مدیر عامل بانک ملی اظهارداشت: ما تقریبا با اکثر کشورهای اروپایی قرارداد کارگزاری بستیم . با آلمان، اتریش، ایتالیا، اسپانیا، روسیه و با کشورهای قدرتمند آسیا مشابه ژاپن، کره، ترکیه، چین و ... بهتر است بگویم امروز ما تقریبا به جز با امریکا و اسرائیل با اکثر کشورها ارتباط داریم.

وی گفت: بانک ملی بانکی با تجربه و ریشه دار است این بانک در دنیا شناخته شده است و برخی کشور ها اصرار دارند که ما برویم آنجا و شعبه تاسیس کنیم البته این موضوع بستگی به دولت دارد. ما از قبل در آلمان فرانسه و انگلیس و روسیه و کشورهای عربی و هنگ کنگ شعبات فراوانی داریم و بعد از برجام همه فعال شده اند و روز به روز هم گسترش پیدا میکنند.

حسین زاده در جواب سوال العالم پیرامون تلاطم در بازار ارز گفت: دولت و  بانک مرکزی در نظر دارند که در آینده نزدیک ثباتی در نرخ ارز ایجاد کنند.

مدیر عامل بانک ملی در ادامه با اشاره به همکاری ها در سطح کشورهای همسایه افزود: امروز بستر همکاری خوبی در عراق فراهم شده است ما از قبل دو شعبه در بغداد و بصره داشتیم، سومین شعبه در شهر نجف اشرف اخیرا راه اندازی شد و در برنامه داریم  چهارمین شعبه را در کربلا راه اندازی کنیم.

حسین زاده با بیان اینکه امروز تعاملات بانکی ما در سطح همسایگان و به خصوص عراق رضایت بخش است ما مقدمات صحبت هایی با بانک مرکزی انجام گرفته که شعب بانک ملی در آنجا به یک بانک مستقل تحت قوانین بانک مرکزی عراق تبدیل شود قطعا دامنه فعالیت های بانک بیشتر خواهد شد ضمن اینکه شعب ما برای زائرین دو طرف و نیز تجار هر دو کشور مفید است و ما به صادر کنندگانمان گفتیم که اگر شما میخواهید صادر کنید از طریق بانک ملی صادرات کنید و پول تان را به دینار بگیرید و ما در داخل به نرخ روز تبدیل کنیم و بدهیم.

وی افزود: این تبدیل شده تا دغدغه صادر کنندگان و تولید کنندگان ما کمتر بشه و از این فرصت استفاده کنند بنابر این سعی را می کنیم  این گشایشها بیشتر صورت گیرد و حتی برای زائرینمان در حال مذاکره  هستیم تا سوئیچ کارتهای دو کشور را به همدیگر وصل کنیم.

وی ادامه داد: البته بانک مرکزی دو کشور تعامل خوبی دارند و ما نقش بانکی دو کشور را اینجا پیاده می کنیم که زائران نزدیک یک میلیون نفر سالانه از ایران به عراق یا یک و نیم میلیون نفر از عراق به ایران می آیند بتوانند کارت های محلی خودشان را به ریال و دینار عراقی استفاده کنند.

مدیرعامل بانک ملی گفت: ما برای اربیل و سلیمانیه مجوزهای بانکی داشتیم  فعلا با اتفاقاتی که افتاده از دستور کار خارج کردیم تا شرایط به حالت قبل بر گردد. 

حسین زاده بیان داشت: یک شرکت ایرانی نمی تواند در کشور خارجی از شعب ما وام بگیرند بایستی که یک شرکت در آن کشور ثبت شده باشد.

مدیرعامل بانک ملی خاطرنشان کرد: الان شعب ما به شهروندان عراقی هم وام می دهند مثلا شعبه بصره ما به خیلی از این کارکنان پتروشیمی ها و یا کارکنان در حوزه نفتی که انجا شاغلند بیشترشون حقوق و وام از شعب ما در بصره می گیرند و تعاملات و همکاری خوبی فی ما بین هم وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها