اردوغان:

تعلیق صدور روادید آمریکا ناراحت‌کننده بود؛ دستور دادم اقدام متقابل کنند/ کریمه متعلق به اوکراین است

تعلیق صدور روادید آمریکا ناراحت‌کننده بود؛ دستور دادم اقدام متقابل کنند/ کریمه متعلق به اوکراین است
دوشنبه 17 مهر 1396 - 23:16

رئیس‌جمهور ترکیه به رغم داشتن ارتباطات تنگاتنگ نظامی و اقتصادی با آمریکا، می‌گوید که شخصاً دستور اقدام متقابل در برابر امتناع آمریکایی‌ها از صدور ویزای غیرمهاجرتی را داده است.

العالم _ ترکیه

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه یک روز پس از تعلیق صدور روادید غیرمهاجرتی آمریکا در کشورش، این اقدام آمریکایی‌ها را «ناراحت‌کننده» خواند.

دولت ترکیه البته امروز در واکنش به این کار، صدور ویزای ترکیه برای آمریکایی‌ها را هم به حالت تعلیق درآورد؛ البته ترکیه صدور همه انواع روادید را برای آمریکایی‌ها به حالت تعلیق درآورده است.

اردوغان که برای دیدار با همتای اوکراینی خود به کی‌یف رفته، در یک کنفرانس خبری مشترک در این خصوص گفت: «این تصمیم (آمریکایی‌ها) ناراحت‌کننده است. این حقیقت که سفیر (آمریکا) چنین تصمیمی گرفت و آن را اجرایی کرد، ناراحت‌کننده است.»

دعوای آمریکا و ترکیه بر سر یکی از کارکنان محلی کنسولگری آمریکا در ترکیه است که آنکارا وی را به تلاش برای سرنگونی دولت متهم کرده است ولی آمریکایی‌ها این ادعا را «بی‌ارزش» می‌دانند.

اردوغان به تلافی شدن اقدام آمریکایی‌ها طی چند ساعت هم اشاره کرد و گفت که پس از باخبر شدن از این اقدام آمریکایی‌ها، به مسئولان وزارت خارجه گفته که باید پاسخی مناسب «بر اساس اصل اقدام متقابل» داده شود.

رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش یکی از 3 پایه طرح کاهش تنش در سوریه و همکار روس‌ها در این پروژه است، به توسعه‌طلبی ارضی روس‌ها در اوکراین هم واکنش نشان داد و آن را رد کرد.

اردوغان در خصوص ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در بهبوهه ناآرامی‌های داخلی اوکراین بود.

یکی از تبعات اصلی این ناآرامی‌ها برای کی‌یف، جدا شدن شبه‌جزیره کریمه از اوکراین و الحاق ‌آن به جمهوری فدراتیو روسیه بود؛ منطقه‌ای استراتژیک در سواحل دریای سیاه که در سال 1954 و به مناسبت سیصدمین سالروز پیوستن اوکراین به اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان «هدیه»  به اوکراین واگذار شده بود. با مشاهده اولین جرقه های درگیری در شرق اوکراین، مردم این منطقه در تاریخ 25 اسفند ماه سال 1392، به پای صندوق‌های رأی آمدند و با دادن رأی قاطع 96.77 درصدی، به الحاق به زادگاه خود به روسیه «بله» گفتند.

اردوغان ابتدا گفت که ترکیه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد و سپس از وضعیت ترک‌های تاتار ساکن کریمه سخن گفت؛ اقلیتی که می‌گویند پس از استیلای روس‌ها بر کریمه، حقوقشان نقض می‌شود.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت که آنکارا وضعیت این اقلیت قومی را پیگیر است و از مواضع دولت مرکزی اوکراین در حمایت از تاتارها تشکر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها