تركيه: تنش میان آنكارا و واشنگتن به‌زودی برطرف می‌شود

تركيه: تنش میان آنكارا و واشنگتن به‌زودی برطرف می‌شود
پنج‌شنبه 20 مهر 1396 - 06:14

معاون نخست وزیر ترکیه گفت، چالش دیپلماتیک بین آمریکا و ترکیه که باعث شده است دو کشور صدور روادید را برای شهروندان کشور مقابل متوقف کنند رو به کاهش است و به زودی حل خواهد شد.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مهمت سیمسک روز چهارشنبه در اظهاراتی که ظاهرا با هدف کمک به کاهش تنش ها بین آنکارا و واشنگتن مطرح شد افزود ترکیه ایمنی و امنیت دیپلمات های و کارکنان آمریکا را در این کشور یک  اولویت  می داند.

وی همچنین درمورد بازداشت کارکنان دفاتر دیپلماتیک آمریکا در ترکیه تصریح کرد این بخشی از یک تحقیقات  عادی  است.

از سوی دیگر، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت روابط نظامی با ترکیه تحت تاثیر تنش های دیپلماتیک بین دو کشور قرار نگرفته است و او به همکاری نزدیک با همتای ترکیه ای خود ادامه خواهد داد.

ماتیس در مصاحبه با خبرنگاران در داخل هواپیمایی نظامی افزود: ترکیه از متحدان عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) است و ما با جدیت تلاش خواهیم کرد اتحاد خودمان را در برابر دشمن مشترک حفظ کنیم. ما همکاری نظامی خوبی با یکدیگر داریم.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا به عقیده او این کشمکش دیپلماتیک بین واشنگتن و آنکارا بر ماموریت های آینده بین دو کشور تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: نمی خواهم در این خصوص گمانه زنی کنم اما تنش های دیپلماتیک گذشته بر روابط نظامی دو طرف تاثیری نداشته است.

گفتنی است، آمریکا و ترکیه اخیرا در اقدامی متقابل خدمات روادید را برای کشور مقابل به حال تعلیق درآوردند. این اقدام متقابل آنکارا و واشنگتن پس از بازداشت یکی از کارکنان دفتر دیپلماتیک آمریکا در ترکیه صورت گرفت.

یکی از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول ترکیه هفته گذشته به اتهام ارتباط با فتح الله گولن مبلغ ترکیه ای مستقر در آمریکا بازداشت شد. ترکیه گولن را به طراحی کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در این کشور متهم می کند و از آمریکا درخواست کرده است او را به ترکیه تحویل دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها