نفوذ رسانه ای به شبه جزیره تنش ها

نفوذ رسانه ای به شبه جزیره تنش ها
جمعه 21 مهر 1396 - 12:36

دکتر پیمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی در یادداشتی، حضور شبکه های برون مرزی در کره شمالی را برگ دیگری در دفتر افتخارات رسانه ملی دانست.

العالم _ ایران / سیاسی

در پی حضور گروههای خبری برون مرزی رسانه ملی در کره شمالی معاون برون مرزی این حضور را گامی بلند به سوی شکستن انحصار رسانه های استکباری خواند. متن مقاله دکتر پیمان جبلی به این شرح است:

بحران شبه جزیره کره، تهدیدات آمریکا و لفاظی های مستمر رییس جمهور این کشور علیه کره شمالی و ورود بازیگران منطقه ای و بین المللی به صحنه منازعات اخیر واشنگتن و پیونگ یانگ، اکنون این منطقه و تحولات پیش روی آن را در مرکز توجه رسانه های جهان قرار داده است. روز و ساعتی نیست که خبر یا تحلیل جدیدی از پیچیده تر شدن اوضاع و تنش های فزاینده یا گزینه های سیاسی برای حل بحران و ... در این صحنه پرآشوب، بر درگاه رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری منطقه و جهان ظاهر نشود.

حالا دیگر چرخ درگیری های لفظی و تهدیدهای گاه و بیگاه طرفین این رویارویی در سراشیبی جریان سازی های رسانه ای غرب، شتاب گرفته است؛ شتابی که بی تردید جنگ روانی رسانه ها در تند کردن آن بی تأثیر نبوده، بلکه بیشترین سهم را دارا است.

به دیگر بیان، شاید برد موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی همچنان کمتر از برد داستان پردازی ها و آتش افروزی های رسانه های پر قدرت و صاحب نفوذ غرب است. در چنین شرایطی نقش بازی سازهای مستقل بین المللی و رسانه هایی که فارغ از تمایلات قدرت خواهی یا سلطه پذیری، به عمق ماجراها می پردازند و به زمین بازی رسانه های جریان سلطه وارد نمی شوند اهمیت مضاعف می یابد.

ایران و رسانه ملی و به ویژه شبکه های برون مرزی آن که بازوی دیپلماسی عمومی و خط مقدم رسانه ای نظام مقدس اسلامی در عرصه بین المللی هستند، در صف مقدم این حرکت اند.سفر چندی پیش گروهی از خبرنگاران شبکه های برون مرزی صدا و سیما به کره شمالی که با زمینه چینی طولانی از ماهها پیش و مقدمات دامنه دار و مبسوط به انجام رسید، سطح حرفه ای رسانه های برون مرزی رسانه ملی را در تراز رسانه های حرفه ای و قدرتمند جهان ارتقا بخشید و حضور رسانه های ایرانی را در قالب جناحی از رسانه های مطرح و معتبر جهانی در کشوری به ثبت رساند که به دلیل شرایط خاص آن، عموما برای کمتر رسانه ای فرصت جولان در آن فراهم شده است و لذا این حضور به خودی خود امتیازی بزرگ برای رسانه ملی محسوب می شود.

العالم، پرس تی وی و هیسپان تی وی، خبرنگاران خود را برای انعکاس واقعیت های کره شمالی و آشکار کردن نقاط ابهام و تاریک در باره این کشور اعزام کردند. مأموریت این گروه همچنین مروری بر آنچه بود که در تمامی رسانه های غربی با غفلت عاملانه و حذف عامدانه، از پیشینه همه سناریوهای ساخته و پرداخته این رسانه ها پاک شده است.

این حقیقت چیزی نیست جز جنایات گسترده و وحشیانه آمریکا در شبه جزیره کره؛ جنایاتی که تنها چند دهه از آن گذشته و زخم های التیام نیافته آن همچنان بر پیکره مردم کشور کره شمالی باقیست هر چند که رسانه های غربی چشم خود را بر روی آن می بندند. جنایاتی که تنها در یک قلم آن اشغالگران آمریکایی صدها زن و کودک بی دفاع کره ای را در کوره های آدم سوزی در منطقه سینچان زنده زنده در آتش سوزاندند. نقل و افشای این جنایات از دستاوردهای این حضور رسانه ای خواهد بود. همچنین نقض عهدهای مکرر ایالات متحده در توافقات با پیونگ یانگ به عنوان عامل اصلی بی اعتمادی مطلق امروز کره شمالی به واشنگتن درس عبرت مهمی است که یادآوری آن برای درک صحیح تر شرایط این روزهای برجام برای مردم ایران و افکار عمومی جهان ضروری است.این حضور پرثمر، گزارش های متعدد خبری، مستندها و بسته های مختلف خبری را از حدود 10 روز استقرار گروه اعزامی شبکه های برون مرزی در کره شمالی به ارمغان آورده است. گزارشهای متعدد به زبان های انگلیسی، عربی، اسپانیولی و حتی فارسی و پخش نتایج رسانه ای حاصل از سفر یاد شده نه تنها در طول روزهای اقامت گروه در این کشور، که در چند روز گذشته نیز با آماده شدن و شروع پخش گسترده مستندها و ویژه برنامه های این شبکه ها در همین رابطه، توجه مخاطبان برون مرزی را به خود جلب کرده است.

بازپخش این گزارش ها و مستندها به زبان فارسی در شبکه های داخلی نیز بی تردید تعمیق نگاه مخاطبان رسانه ملی در داخل کشور را در مورد این پرونده بسیار مهم در پی خواهد داشت.اعزام خبرنگاران و مستندسازان سه شبکه برون مرزی العالم، پرس تی وی و هیسپان به کره شمالی به لحاظ موقع شناسی و حضور به هنگام و سرعت در اطلاع رسانی در باره آخرین تحولات کره که حتی با سفر به نقطه صفر مرزی بین دو کره نیز همراه شد، از دیگر وجوه امتیاز این حرکت است.شرکت در مجامع مردمی ، گفت و گو با اقشار عامه و صاحبنظران و فعالان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کره شمالی و پیگیری سوژه های جذاب برای روایت و مستندسازی واقعیت های درون کره شمالی بدون هر گونه اغراق یا سیاه نمایی و از یک دریچه کاملا واقع گرایانه در کنار ثبت و ضبط تصاویری جذاب و بدیع از موزه ها و آثار برجای مانده از اقدامات جنایتکارانه آمریکا در این کشور، قطعا برای نخستین بار، سیمایی پیشتر دیده نشده از کره شمالی را در برابر دیدگان مخاطبان رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی قرار می دهد. کشوری که اتفاقات و شیوه زندگی مردم آن همواره در هاله ای از کنجکاوی و محدودیت اطلاع رسانی قرار داشته است.

این اقدام پیشگامانه مهر تأیید دیگری است بر قدرت رسانه ای، حرفه ای گری، ارتباطات گسترده و نافذ و حضور موثق، به موقع و برخوردار از پشتوانه بازخورد وسیع و استقبال مخاطبان و ... در یک عبارت، «متفاوت، ممتاز و موثر» بودن رسانه ملی جمهوری اسلامی و به خصوص شبکه های برون مرزی آن.


مستندات شبکه العالم از کره شمالی سرزمین اسرار به شرح ذیل است؛

فیلم قسمت اول مستند کره شمالی بدون روتوش

فیلم قسمت دوم مستند کره شمالی بدون روتوش

فیلم قسمت سوم مستند کره شمالی بدون روتوش

پربیننده ترین خبرها