اروپا از سیاست ترامپ در قبال ایران راضی است

اروپا از سیاست ترامپ در قبال ایران راضی است
دوشنبه 24 مهر 1396 - 05:07

عضو شورای سلطنتی امور بین الملل انگلیس گفت: اروپا از سیاست جدید ترامپ درباره ایران راضی است.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، عبدالله حموده در گفتگو با این شبکه از لندن درباره راهبرد جدید آمریکا در خصوص ایران و در پاسخ به این پرسش که اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نشان می دهد که آمریکا به دنبال خارج شدن از توافق هسته ای با ایران نیست و از اروپایی ها می خواهند که به موضع یکپارچه ای درباره توافق هسته ای بررسند، ارزیابی شما از خواسته های آمریکا از اروپا چیست، گفت: این موضع یکپارچه میان اروپا و آمریکا احیا شده است. رئیس جمهور ترامپ مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده که ناشی از نگاه فراگیر وی به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و رفتارهای ایران در این منطقه است. کشورهای عربی می گویند ایران منطقه را بی ثبات و از گروه های تروریستی حمایت می کند. همچنین گفته می شود حقوق بشر در ایران نقض می شود و این که این کشور در حملات سایبری نقش دارد. تعرض نیروهایی ایرانی در آبهای خلیج (فارس) به یگان های دریایی آمریکا روشن است. این وضع باعث شد که رئیس جمهور ترامپ به این نتیجه برسد توافق هسته ای با ایران باعث شد که این کشور فعالیت های خود را در منطقه تقویت کند. ادامه دادن ایران به برنامه موشکی خود به مایه نگرانی تبدیل شده است. آمریکا همچنین خواهان نظارت بیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای ایران است.

وی افزود: مشکل سیاست جدید آمریکا این بوده که  نگاه فراگیر رئیس جمهور ترامپ به نگرانی شماری از کشورهای اروپایی تبدیل شده و این سوال را مطرح کرده است که آیا اروپایی ها به دلیل منافع اقتصادی خود در ایران این کشور را همراهی خواهند کرد یا خیر. سیاست جدید آمریکا در تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته ای یک تصمیم متوازن بوده است. رئیس جمهور آمریکا باید هر سه ماه بر اساس مصوبه کنگره این کشور پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کند. رئیس جمهور ترامپ دو بار پایبندی ایران را به این توافق تایید کرد ولی وی پس از متشنج شدن اوضاع در منطقه تصمیم گرفت این پرونده را به کنگره ارجاع بدهد تا بررسی های بیشتری درباره این توافق صورت گیرد و تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود. سیاست جدید ترامپ ایران را به شدت ناراضی کرده ولی به کشورهای منطقه اطمینان داده است. تحریم های جدید آمریکا باعث می شود که دسترسی ایران به دارایی های خود دشوارتر شود. همچنین سرمایه گذاری خارجی در ایران محدود خواهد شد. جهان منتظر این مسئله است که آیا تحریم ها علیه ایران می تواند به اقدامات این کشور در منطقه پایان دهد یا خیر.

حموده در پاسخ به این پرسش که برخی ها می گویند ممکن است لحن ترامپ علیه ایران تند باشد ولی آمریکا هیچ راهبرد جدیدی علیه ایران ندارد و سیاست های اوباما در تعامل با ایران ادامه خواهد یافت به ویژه آنکه سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار نگرفته است،گفت: من فکر می کنم ارجاع توافق هسته ای به کنگره آمریکا بر اساس هدف خاصی است. مواضع تند اعضای کنگره در مقایسه با نهادهای دیگر آمریکا برای مقابله با ایران روشن است. کنگره آمریکا اولین نهادی است که مواضع تندی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد و سپس نوبت به وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا خواهد رسید. ترامپ در سخنان خود درباره ایران به توصیه های متحدان آمریکا توجه داشته است. مواضع تند ترامپ به هدف پی بردن به مواضع طرف های دیگر مطرح شد. برخی از نهادهای آمریکایی نظیر وزارت دفاع و خارجه همسو با نظرات ترامپ درباره توافق هسته ای ایران نیستند. نهادهای متعدد تصمیم گیری در آمریکا وجود دارند و ممکن است نظرات این نهادها درباره موضوعی با یکدیگر متفاوت باشد ولی در نهایت نهادهای آمریکایی به منافع این کشور و کشورهای غربی اولویت می دهند. به نظر می رسد کشورهای اروپایی تا حدی از سیاست جدید ترامپ راضی هستند.

وی ادامه داد: این نگرانی وجود داشت که ترامپ با خارج شدن از توافق هسته ای میان اروپا و آمریکا جدایی ایجاد کند ولی ترامپ از توافق خارج نشد. اروپایی ها احساس می کردند اگر آمریکا از این توافق خارج می شد، ممکن بود که اروپایی ها به روسیه نزدیک شوند چرا که این کشور روابط دوستانه ای با ایران دارد و می تواند تاثیراتی بر سیاست های این کشور داشته باشد. امروز موضع یکپارچه کشورهای غربی اجازه می دهد که در آینده به توافق یکپارچه ای درباره ایران برسند. اروپایی ها می دانند در صورتی که از آمریکا دور شوند با ضرر و زیان زیادی روبرو خواهند شد. این وضع برای واشنگتن نیز صادق است. دور شدن آمریکا از اروپا به سود واشنگتن نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها