سفیر ایران در لندن اسناد محرمانه ای از انگلیس درباره خلیج فارس منتشر کرد! + عکس

سفیر ایران در لندن اسناد محرمانه ای از انگلیس درباره خلیج فارس منتشر کرد! + عکس
پنج‌شنبه 27 مهر 1396 - 10:59

بعیدی نژاد اسناد محرمانه وزارت خارجه انگلیس در رابزه با خلیج فارس را منتشر کرد.

العالم _ اروپا

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در اینستاگرام خود اسناد محرمانه وزارت خارجه انگلیس منتشر کرد که در در آن تاکید شده است که هرگز نباید در مکاتبات رسمی از نام  خلیج ع.ر.ب.ی استفاده شود.

وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

دكتر مجيد تفرشي كه از محققين برجسته ي اسناد تاريخ ايران بويژه اسناد محرمانه اي كه از آرشيو محرمانه ي وزارت خارجه انگلستان خارج مي کردند ميباشند، اخيرا به سند محرمانه اي كه حاوي دستورالعمل وزارت خارجه انگلستان به مقامات رسمي آن كشور در خصوص بكارگيري نام صحيح "خليج فارس" ميباشد اشاره نموده اند كه در تاريخ هشتم مه ١٩٧٨/ ١٨ ارديبهشت ١٣٥٧ صادر شده است.

اين سند در خصوص بكارگيري نام صحيح خليج فارس ميباشد و طي آن دستورالعمل لازم به مقامات اين كشور در خصوص بكارگيري نام صحيح اين قلمرو آبي با در نظر گرفتن شرايط سياسي روابط اين كشور با كشورهاي عربي از يكطرف و حساسيت جدي مردم ايران، صادر شده است كه بنظر ميرسد كه امروز هم بر همان سياق عمل ميشود.

محتواي اين سند دليل ديگري بر اثبات درستي و اصالت تاريخي نام خليج فارس ميباشد. 


محورهاي اصلي اين سند بدين شرح است:

الف-نام انگليسي صحيح اين قلمرو آبي، "خليج فارس" است. 


ب- به كار بردن هر عنوان ديگري، توهين جدي به ايرانيان است و نشان داده كه به قراردادها و مذاكرات با ايران لطمه زده است. دولتهاي عرب نهايتا ميتوانند كلمه ي "خليج" را بپذيرند ( گر چه ترجيح مي دهند از عبارت "خليج عربي" استفاده كنند).

ج-ميتوان در استفاده هاي روزمره، از كلمه ي "خليج" بدون پسوند استفاده نمود. ولي در مكاتبات با طرفهاي ايران اگر نياز به رفع ابهام باشد، يا حذف پسوند خليج به سوء تفاهم جدي در خصوص موضع بريتانيا منجر شود، ميتوان از نام كامل "خليج فارس"استفاده نمود. در اين شرايط، ميتوان در متن يكبار از نام "خليج فارس"، و براي كاربردهاي بعدي از "خليج" استفاده نمود. 


د- "هرگز" نبايد از عبارت "خليج ع رب ي" استفاده شود.

اين سند دو صفحه ميباشد كه براي استفاده محققان و علاقمندان، تصوير هر دو صفحه در اينجا تقديم ميشود.

 

پربیننده ترین خبرها