عراق: فعالیتهای هسته ای اسرائیل زیر نظرگرفته شود

عراق: فعالیتهای هسته ای اسرائیل زیر نظرگرفته شود
چهارشنبه 9 فروردين 1391 - 11:02

وزير امورخارجه عراق با تأکيد بر ضرورت عاري سازي منطقه از هرگونه سلاح هسته اي، خواستار الزام رژيم اشغالگر به امضاي معاهده منع گسترش اين سلاح و نظارت آژانس بر همه تأسيسات هسته اي اين رژيم شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "هوشیار زیباری" در نشست وزرای امورخارجه عرب که بعنوان نشست مقدماتی اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد برگزار شد، تأکید کرد: از جامعه جهانی می خواهیم منطقه خاورمیانه را از انواع سلاح کشتار جمعی و بویژه سلاح هسته ای پاکسازی کرده، و اقدامات لازم را برای افزایش امنیت و صلح جهانی و الزام اسرائیل به امضای معاهده منع گسترش سلاح هسته ای و قرار گرفتن همه تأسیسات این رژیم زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی اتخاذ کند.

زیباری در  این نشست که به صورت زنده از شبکه العالم پخش شد، اتخاذ موضع یکپارچه کشورهای عربی در کنفرانس سازمان ملل متحد اواخر سال 2012 در خصوص این مسأله را خواستار شد.

زیباری همچنین بر حق مشروع کشورها برای دستیابی به فنآوری هسته ای برای اهداف مسالمت آمیز در همه برنامه های توسعه اقتصادی و تنوع منابع انرژی تأکید کرد.

وی افزود: برگزاری اجلاس بغداد بیانگر آغازی جدید در تاریخ کشورهای منطقه است که شاهد تحولات بی سابقه سیاسی است؛ و تأثیرات و پیامدهای بزرگی بر آینده کشورهای عربی  و مردم این کشورها دارد.

وزیر امور خارجه عراق گفت: در این اجلاس تحولات منطقه طبق جدول و برنامه کاری ارایه شده بررسی خواهد شد.

زیباری گفت: در اجلاس سران عرب برای افزایش همبستگی کشورهای عربی، همکاری مشترک، حفظ امنیت و حاکمیت و حق این کشورها در دفاع مشروع از استقلال ملی و عدم دخالت در امور داخلی آنها، تلاش می شود.

وی ادامه داد: برگزاری این نشست در بغداد پیامی قوی درباره بازگشت عراق به جایگاه خود در منطقه و پیوستن این کشور به کشورهای عربی منطقه پس از سالهای طولانی انزوا، به دلیل سیاستهای تجاوزکارانه نظام استبدادی سابق، و حمله به کشور دوست و برادر کویت، و پایبند نبودن به تعهدات بین المللی است.

زیباری با تمجید از ملتهای عربی که در مسیر آزادی و دمکراسی گام برداشتند، تأکید کرد: عراق تجربه نوپای خود را در زمینه انتقال مسالمت آمیز قدرت در اختیار دوستان و برادران خود قرار می دهد.

زیباری با اشاره به مقاومت مردم فلسطین در مبارزه با تجاوزات اسرائیل تأکید کرد: فلسطین مسأله محوری نزاع کشورهای عربی با اسرائیل است، و ما از تلاشهای فلسطین برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی "قدس شرقی" حمایت می کنیم.

وی گفت: عراق با وجود همه شرایط دشواری که طی این سالها پشت سر گذاشته، هیچگاه از حمایت از مبارزه ملت فلسطین فروگذار نبوده است.

 



پربیننده ترین خبرها