در نشست مسکو درباره برجام؛

ریابکوف: امکان بازمذاکره درباره برجام وجود ندارد/ عراقچی: برجام شکست بخورد، NPT هم شکست می‌خورد/ شرمن: برجام برای امنیت ملی آمریکا، حیاتی است

ریابکوف: امکان بازمذاکره درباره برجام وجود ندارد/ عراقچی: برجام شکست بخورد، NPT هم شکست می‌خورد/ شرمن: برجام برای امنیت ملی آمریکا، حیاتی است
شنبه 29 مهر 1396 - 11:52

نشستی در مسکو با حضور معاون وزیر خارجه روسیه، «عباس عراقچی»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «وندی شرمن» مسئول سابق تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار شده است.

العالم _ ایران / سیاسی

معاون وزیر خارجه روسیه، همتای ایرانی او، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مسئول پیشین تیم مذاکره هسته‌ای آمریکا در برجام، در نشستی مشترک در مسکو حاضر شدند.

نشستی با عنوان «برجام، دستاوردها، چالش‌ها و پایداری بلند مدت» به میزبانی معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو در حال برگزاری است.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مسئول پیشین تیم مذاکره امریکا در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای هم در نشست حضور دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه در ابتدای نشست گفت: «هیچ تردیدی نیست که ایران به مفاد برجام از قبیل دادن دسترسی به زیرساخت هسته‌ای خود کاملا متعهد بوده است».

وی ادامه داد: «تصمیم ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، بدان معنا است که برجام گروگان سیاست داخلی در آمریکا شده است».

ریابکوف افزود: «جایگزین(دیگری) برای برجام و احتمال بازمذاکره درباره آن یا بهتر کردن آن هم وجود ندارد».

این مقام روس ادامه داد: «روسیه همیشه به ایران درباره اینکه برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز بوده، اطمینان داشته اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوالاتی در این باره داشت».

وی همچنین گفت: «علی رغم تصمیم (اخیر دولت) آمریکا، دیگر طرف‌های برجام، به توافق متعهد هستند».

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست گفت: «برجام یکی از ستون‌های امنیت بین‌المللی است و جایگزینی برای آن وجود ندارد. علی رغم مواضع ترامپ، (برجام) بسیار موثر و کارساز بوده است».

«هلگا اشمید» ادامه داد: «بحث‌ها درباره بندهای زوال پذیر برجام، بحث‌های بی ربطی هستند چرا که پروتکل الحاقی وجود دارد».

معاون سابق وزیر خارجه و عضو پیشین تیم مذاکره آمریکا در گفت‌گوهای منجر به برجام در این نشست تاکید کرد: «افراد حاضر در این نشست، ساعت‌های زیادی برای این توافق خارق العاده با ایران وقت گذاشتند».

«وندی شرمن» ادامه داد: «دو سوم مردم آمریکا معتقدند که آمریکا باید در برجام بماند و ترامپ قبل از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، از این موضوع اطلاع داشت. توضیح ترامپ درباره  اینکه اقدامات ایران در قبال برجام مغایر روح برجام است، نادرست است».

وی با تاکید بر اینکه «برجام، برای امنیت ملی آمریکا، حیاتی است»، افزود: «برجام، برجام اصلا هیچ ربطی به موضوعات خارج(از بحث هسته‌ای) از قبیل حمایت ایران از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه ندارد».

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران هم در این نشست صحبت کرد.

او گفت: «اگر برجام شکست بخورد، معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی(ان‌پی‌تی) هم شکست خواهد خورد چرا که این توافق به موضوع عدم گسترش و دستیابی صلح آمیز به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود».

معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: «اگر موضوعات خارج(از بحث هسته‌ای) به برجام وارد شود، منطقی غلط خواهد بود و شبیه به آن خواهد شد که بگذاریم موضوعات حقوق بشر وارد قالب و چارچوب ان‌پی‌تی شود».

عراقچی افزود: «همه بیانیه‌ها و توئیت‌های منفی ترامپ علیه برجام، نقض مفاد توافق است و نه نقض روح آن».

وی همچنین تصریح کرد: «هیچ احتمالی درباره بازمذاکره توافق هسته‌ای یا توافق مکمل وجود ندارد. این توافق کنونی باید به طور کامل(از سوی همه طرفین) اجرا شود».

معاون وزیر خارجه ایران همچنین گفت: «هیچ بند زوال پذیری در توافق هسته‌ای وجود ندارد. باید به تدریج با ایران به عنوان یک عضو ان‌پی‌تی رفتار شود و (عضویت در ان‌پی‌تی) نظامی شدن برنامه هسته‌ای را منع کرده است».

او در بخش دیگری از سخنانش در نشست مسکو تاکید کرد: «تعهد ایران به عدم دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای، تعهدی دائمی است».

«کرنل فروتا» هماهنگ کننده ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم یکی از حاضران در نشست مسکو درباره برجام است.

او گفت: «سطح نظارت آژانس بین‌المللی انرژی بر تبعیت ایران از برجام، بی سابقه است و دسترسی روزانه به برنامه هسته‌ای این کشور وجود دارد».

فارس

پربیننده ترین خبرها