واكنش رئيس دولت كاتالونيا به لغو خودمختاری اين منطقه

واكنش رئيس دولت كاتالونيا به لغو خودمختاری اين منطقه
يکشنبه 30 مهر 1396 - 01:12

رئیس دولت محلی منطقه خودمختار کاتالونیا در گردهمایی صدها هزار تن از هواداران استقلال در شهر بارسلونا گفت اقدام نخست وزیر اسپانیا در بازپس گرفتن خودمختاری این منطقه ، مغایر با قانون اساسی است.  

به گزارش سی ان ان ، کارلس پوجدمون خود را نماینده ی خواسته های دموکراتیک مردم کاتالونیا دانست و افزود: نتیجه ی همه پرسی مردم کاتالونیا لغو شده است و  مقامات دولت اسپانیا بدترین و شدیدترین حمله ی خود را ضد مردم و نهادهای کاتالونیا آغاز کرده اند. خواسته و اراده ی مردم کاتالونیا که آن را با قدرت در سپتامبر 2015 بیان داشتند تصویب برنامه ها و طرح های دولت بود. اما دولت اسپانیا به طور غیر قانونی با خواست مردم کاتالونیا برخورد کرد. دولت راخوی در مخالفت با اراده و خواست مردم می خواهد زندگی آنان را از مادرید اداره کند.

وی گفت : این نخستین باری نیست که نهادهای کاتالونیا از دولت مادرید ضربه می خورند و سرکوب می شوند. اما هر بار مردم و نهادهای کاتالونیا قویتر از گذشته در برابر تجاوزگری ایستادگی کرده اند. اعطای اختیارات بیشتر به دولت محلی در کاتالونیا ضرورت داشت. اراده ی مردم کاتالونیا در قرن 21 هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود : امروز نخست وزیر ماریانو راخوی شرمسار است و همین شرمساری نشان دهنده ی آن است که همه پرسی در کاتالونیا قانونی بوده و به تصویب مردم رسیده است. انسان های بی شرم و وظیفه نشناس از مردم کاتالونیا قدردانی نمی کنند. مردم کاتالونیا در سال 1978 همان درخواستی را داشتند که امروز دارند لذا این مردم در معرض تهدید هستند.

پوجدمونگفت : ما باید در کنار یکدیگر متحد باشیم و از نهادها به شکلی صلح آمیز و متمدنانه محافظت کنیم و با عزت و منطق گام برداریم. از پارلمان می خواهم نشستی تشکیل بدهد تا نمایندگان شهروندان که با رای آنان برگزیده شده اند درباره ی حمله ای که ضد خودمختاری ما ترتیب داده شده بحث و تبادل نظر کنند. می خواهم پیامی به دموکرات ها در اسپانیا بدهم. آنچه که شما دارید ضد کاتالونیا انجام می دهید حمله ای مستقیم است که احتمال هر گونه سوء استفاده و آزاری را فراهم می آورد. جانی معرفی کردن مخالفان و ساختن دیوار در برابر اراده و خواسته ی شهروندان به دموکراسی آسیب می رساند. چنین اقدامی ، پسرفتی بزرگ به شمار می آید و ما اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیافتد. 

وی خطاب به سران اروپایی و بویژه شهروندان اروپایی نیز گفت: ما همه خواهر و برادریم و شهروند اروپا به شمار می آییم. اگر ارزش های بنیادین اروپایی در کاتالونیا در معرض خطر قرار بگیرند این خطر در اروپا هم ارزش ها را تهدید می کند. تعیین سرنوشت یک ملت از مسیر دموکراتیک جرم نیست. چنین چیزی با آنچه که اروپایی ها را به هم پیوند می زند در تضاد است.

رئیس دولت محلی منطقه خودمختار کاتالونیا افزود : کاتالونیا کشوری اروپایی است و باورهای اروپایی را با جان و دل همراه دارد. ما به اروپای دموکرایتک و آشتی جو باور داریم. اروپایی که پشتیبان حقوق بنیادین است و باید از تک تک اروپایی محافظت به عمل آورد. باید بدانیم آنچه  که شما در خانه هاتان برایش می جنگید ما در کاتالونیا داریم برای تحقق همان اهداف می جنگیم. و به راه خود ادامه خواهیم داد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها