نشست هماهنگی میان عراق و عربستان سعودی؛

ملک سلمان: از وحدت و ثبات عراق حمایت می‌کنیم / العبادی: منطقه تحمل تقسيم و تجزيه بيشتر را ندارد

ملک سلمان: از وحدت و ثبات عراق حمایت می‌کنیم / العبادی: منطقه تحمل تقسيم و تجزيه بيشتر را ندارد
يکشنبه 30 مهر 1396 - 14:38

​​​​​​​«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق که به عربستان سفر کرده، با «ملک سلمان»، یکشنبه (امروز)، دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - عراق

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست هماهنگی میان دو کشور امروز آغاز شد و دو طرف درباره شیوه‌های تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و پیروزی‌های حاصل شده در مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

نخست وزیر عراق در این دیدار گفت: ما باید تلاش کنیم تا به همه جهانیان ثابت کنیم که این تروریسم نماینده دین اسلام نیست بلکه دشمن انسانیت است و کشورهای عربی و اسلامی بیش از سایر کشورها از تروریسم خسارت دیده اند، "داعش" کار خود را با کشتار و کوچاندن مسلمانان آغاز کرده است.  

وی افزود: وضعیت امروز عراق با دیروز فرق می کند، ما تروریسم را بیرون رانده ایم و شهرهای خود را که در اشغال گروه تروریستی داعش بودند با سلاح وحدت ملی آزاد کرده ایم. 

العبادی در خصوص وحدت عراق گفت:در عراق مردم با هم وحدت دارند و نیروهای مسلح از همه مردم دفاع می کنند؛ اگر وحدت در میان مردم نبود نمی توانستیم تروریسم را شکست دهیم. وی در ادامه تصریح کرد: ما برنامه ای را برای آینده منطقه آغاز کرده ایم که مبتنی بر توسعه و ایجاد امنیت به جای جنگ و اختلاف است؛ ما بر مبنای اصل تحقق عدالت و برابری بین تمام شهروندان عراقی و مشارکت همه مردم در تصمیم گیری و پایان تنش فرقه ای و مذهبی عمل کرده ایم و هرگز اجازه بازگشت درگیری ها و تنش های مذهبی را به کشور نمی دهیم.

العبادی افزود فصل مشترک تمام احزاب عراق قانون اساسی این کشور باید باشد؛ وی افزود: ما به تفاوت ها و تنوع دینی و قومی و فکری و مذهبی در کشور احترام می گذاریم و به آن افتخار می کنیم؛ قانون اساسی ما ضامن حقوق همه مردم عراق و سند ارزشمندی است که همه ملت به آن رأی مثبت داده اند و ما ملزم به عمل بر اساس آن هستیم. 

نخست وزیر عراق در ادامه افزود: قانون اساسی ضامن حل همه مشکلات بین اقشار مختلف مردم است و در آن عرب ها، کردها و ترکمان ها و سایر گروه های قومیتی از حقوق برابر برخوردارند. در قانون اساسی عراق توزیع عادلانه ثروت ملی تضمین شده است.   

شاه سعودی در این دیدار گفت: ما به برادرانمان در عراق برای پیروزیهایشان در نبرد با تروریسم تبریک می‌گوییم و تاکید داریم که از وحدت عراق و ثبات آن حمایت می‌کنیم.

وی افزود: آنچه که ما و عراق را به یکدیگر مرتبط می‌کند، تنها همجواری و منافع مشترک نیست بلکه ریشه‌های برادری، خون، تاریخ و سرنوشتی واحد است.امکانات زیادی که به کشور ما داده شده، ما را در مقابل یک فرصت تاریخی قرار داده است.

حیدر العبادی افزود: منطقه تحمل تقسيم و تجزيه بيشتر را ندارد، سرپیچی از قانون اساسی و اجماع ملی امنیت و وحدت کشور و سلامت ملت را به خطر می اندازد و ما در جریان همه پرسی اخیر شاهد این اتفاق بودیم. اما همه ملت عراق در برابر طرح تقسیم کشور ایستادند و آن را خنثی کردند

گفتنی است؛ در این دیدار، نخست‌وزیر عراق و شاه سعودی  یادداشت تفاهم برای تاسیس شورای هماهنگی میان دو کشور امضا کردند.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، شنبه (دیروز)، در راس یک هیأت بلندپایه با بیش از 10 وزیر و مشاور دولتی وارد ریاض شد تا در مراسم امضای توافقنامه شورای هماهنگی سعودی - عراقی که قرار بود امروز برگزار شود، شرکت کند.

چند روز پیش، ملک سلمان در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، با وی درباره روابط دوجانبه بغداد - ریاض در زمینه‌های مختلف و شیوه‌های تقویت و توسعه آن از طریق شورای هماهنگی سعودی - عراقی رایزنی کرده بود.

«رشدی العانی» سفیر عراق در عربستان در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» با اشاره به این مسئله گفت: روابط دوجانبه ریاض و بغداد پس از آغاز رسمی فعالیت این شورای هماهنگی شاهد توسعه زیادی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها