ظریف:لجن پراکنی افرادی مانند ترامپ نمی تواند ذره ای در دفاع و سربلندی مردم ایران خدشه وارد کند

ظریف:لجن پراکنی افرادی مانند ترامپ نمی تواند ذره ای در دفاع و سربلندی مردم ایران خدشه وارد کند
سه شنبه 2 آبان 1396 - 00:15

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: لجن پراکنی افرادی مانند ترامپ نمی تواند ذره ای در دفاع، مقاومت و سربلندی مردم ایران خدشه وارد کند.

ظریف شامگاه دوشنبه و در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی افزود: این روزها که بار دیگر زمزمه های نامناسبی از سوی برخی تازه واردها در عرصه سیاست شنیده می شود، لازم است یک بار دیگر یادآوری برای خود داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران به یمن حضور پرافتخار و پرصلابت مردم در 40 سال گذشته توانست همه فسادها، تحریم ها، جنگ ها و تجاوزها را با سربلندی پشت سر بگذارد.

وی تصریح کرد:کسانی که بر ایران فشار آوردند عبرت تاریخ شدند و ملت ما استوارتر و قدرتمندتر از روز اول حضور دارد.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستیم، گفت: ما مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس نیستیم که به محض دیدن یک اخم از سوی آمریکا سراسیمه روانه کمپ دیوید شدند.

ظریف که به دعوت ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی و شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده، (دوشنبه شب) با ایرانیان مقیم آن کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه ایران در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع ایرانیان مقیم گفت: حضور شما در این محفل باعث دلگرمی ماست از محبتها و بزرگواری همه شماها سپاسگزارم و از راهنمایی ها و پیشنهادات مطرح شده حتما بهره خواهیم برد. 

وی افزود: چند پیشنهاد ویژه برای استفاده از امکانات موجود برای تامین محلی برای ترویج فرهنگ ایرانی و فرهنگ اهل بیت در نظر داریم که انشالله با طی مراحل قانونی در کشور و در صورتی که بتوانیم توافق سایر مسئولان را جلب کنیم این مراکز ایجاد خواهد شد. 

ظریف خاطرنشان کرد: این روزها که زمزمه های نامناسبی از سوی برخی تازه واردان به عرصه سیاست شنیده می شود لازم است یک بار دیگر برای خودمان یادآوری داشته باشیم که جمهوری اسلامی ایران به یمن حضور پرافتخار و پرصلابت مردم در ٤٠ سال گذشته توانسته همه فشارها، تحریمها، جنگها و تجاوزات را با سربلندی پشت سر بگذارد و کسانی که بر ایران فشار آوردند و ایران را مورد تهاجم قرار دادند عبرت تاریخ شدند و ملت ایران سربلندتر از روز اول، استوارتر و قدرتمندتر از روز اول حضور دارد.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: ایران کشوری است که امنیتش را وامدار هیچ کس جز مردمش نیست، ایران کشوری است که پیشرفت اقتصادی و علمی و فناوری خودش را وامدار هیچ جا جز مغز ایرانی نیست. 

ظریف عنوان کرد: امروز در این جمع بزرگانی از ایرانیان برجسته در آفریقای جنوبی و دانشمندان و متخصصان برجسته داخلی از جمله رویان، شرکتهای دانش بنیان، صنایع نفت و گاز برای کشور افتخار می آفرینند و این افتخارات علیرغم فشارهای خارجی صورت گرفته است.

وی گفت: شما امروز به دور و اطراف کشورتان نگاه کنید یک کشور را پیدا کنید که امنیت ایران را دارد و آن وقت یک کشور را پیدا کنید که علیرغم همه فشارهای خارجی امنیت دارد.   تمام کشورهای دور و اطراف ما زیر چتر حمایتی یک یا چند ابرقدرت هستند. همه کشورهای دور و اطراف ما یا خود سلاح هسته ای دارند یا زیر چتر هسته ای یک ابرقدرت یا حتی چند ابرقدرت قرار دارند.

ظریف یادآور شد: اما هیچکدام از این کشورها امنیتی مانند امنیت ایران را ندارند. همه کشورهای دور و اطراف ایران را نگاه کنید میلیاردها دلار سرمایه خارجی به آن کشورها سرازیر شده است. ثروتهای عظیم نفتی کشورهایشان را روانه بازارهای سرمایه خارجی کردند. به قول آقای ترامپ صدها میلیارد دلار وسایل زیبای نظامی خریداری کردند که با این وسایل مردم یمن را به خاک و خون بکشند.  اما کدامشان امروز قدرت ایران را دارند؟ کدامشان می توانند با افتخار بگویند که ما امنیتمان درون زاست و ما پیشرفتمان درون زاست.

وی یادآور شد: این به معنی انزواطلبی و جدا بودن از جهان خارج نیست، چرا که در عین درون زایی ما برونگرا هستیم، ما خواهان صلح و ثبات منطقه هستیم. ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستیم. ما مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس نیستیم که به محض دیدن یک اخم از سوی آمریکا سراسیمه روانه کمپ دیوید شدند. ما مثل آن کشورها نیستیم که به محض دیدن لبخند در رقص شمشیرهای آقای ترامپ مست این حمایت شویم و ندانیم چه کار کنیم و این اهمیت تاکید بر نقش مردم را برای همه دولتمردان زنده می کند.  

ظریف ادامه داد: همه ما همانطور که امام راحل فرمودند باید به خاطر داشته باشیم که نه بعنوان یک شعار بلکه بعنوان یک واقعیت، مردم ولی نعمتان ما هستند. هر چه داریم از این مردم داریم، اگر امنیت و پیشرفت داریم به خاطر مردم است. اگر قدرت دفاعی داریم، بیش از همه چیز به خاطر مقاومت مردم داریم و اگر ابزار دفاعی داریم باز هم به خاطر همین مردم داریم و توسط همین مردم این ابزار دفاعی را تولید کردیم. اگر در اقتصاد، علم و فناوری پیشرفت کردیم اگر بعضی داروهایی که امروز شرکت سیناژن ما می سازد و در رتبه اول و دوم جهان است نه به خاطر این است که کسی به ما تکنولوژی صدقه داده، بلکه به این خاطر است که ذهن فعال و پویای ایرانی توانسته این داروها را در عالیترین مرتبه علم و فناوری تولید کند.  

وزیر خارجه افزود: این نشانگر این واقعیت است که ما مشروعیت و قدرتمان و پیشرفتمان را از مردم می گیریم و نشانگر این واقعیت است تا زمانی که شما (مردم) همراه کشور و نظام و انقلاب خود هستید هیچ  لجن پراکنی توسط افرادی مثل ترامپ نمی تواند ذره ای در استقامت و پیشرفت و دفاع و مقاومت و در سربلندی و افتخار مردم ما خدشه وارد کند.

وی گفت: به همین دلیل است که ما در وزارت خارجه به واقع و نه در شعار خود را خدمتگزاران شما می دانیم. همه همکاران من در این وزارتخانه موظفند با هر ایرانی چه ایرانیان کارآفرین چه دانشجوی ایرانی و چه ایرانیانی که به دلایل مختلف تصمیم گرفته اند در یک کشور خارجی حضور داشته باشند، هر ایرانی که قدم به سفارت یا سرکنسولگری ایران می گذارد قدم به خانه خود می گذارد.  آنجا شما صاحبخانه هستید و ما مستاجریم. صاحبخانه سفارتخانه ها و سرکنسولگری های ما شما هستید چون ما هر چه داریم از شما داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ایرانیان در داخل ایران با استقامت، پایداری، تحمل سختیها و سر فرود نیاوردن در مقابل فشارها برای کشور امنیت و پیشرفت خریدند.  

وی گفت: شما ایرانیان مقیم خارج با پیشرفت، اخلاق و انسانیت خود نمونه های زیبایی از تمدن و فرهنگ ایرانی و اخلاق ایرانی در خارج از کشور بوده اید. ایرانیان در خارج از کشور در هر جایی هستند بهترینها در دانشگاه، صنعت و جامعه خود هستند و این افتخاری است برای همه ایرانیها

وی افزود: چه آنهایی که در داخل هستند و برای ایران افتخار می آفرینند و چه شما که در خارج هستید معرف فرهنگ ایرانی و آداب و سنن اسلامی ما هستید و برای ما افتخار می آفرینید و می توانید بهترین پل برای ارتباط بین دو فرهنگ و چند فرهنگ باشید. ارتباط بین فرهنگی نیازمند باور به فرهنگ خود است.  اطمینان دارم تمام ایرانیانی که در خارج از ایران هستند حتی بیش ایرانیان داخل کشور، به این فرهنگ و آداب و سنن ایرانی و اسلامی خود پایبندند، چرا که هویت خود را در جوامع خود در فرهنگ ایرانی و اسلامی خود می بینند.   

ظریف افزود: امیدوارم بتوانیم با همیاری،همکاری و همفکری راه پر نشیب و فراز ماهها و سالهای آینده را همانطور که در سالهای سخت تر و دشوارتر با موفقیت طی کردیم و امروز ایران قدرتمندترین و با نفوذترین کشور در منطقه و کشوری دارای تاثیر در جهان است بتوانیم این راه را به همت والای ایرانیان در آینده نیز طی کنیم.  

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها