کزاری تشریح کرد؛

علت تغییر موضع آمریکا علیه پاکستان/ استراتژی جنگ و خونریزی واشنگتن در افغانستان

علت تغییر موضع آمریکا علیه پاکستان/ استراتژی جنگ و خونریزی واشنگتن در افغانستان
سه شنبه 2 آبان 1396 - 22:21

رئیس جمهور پیشین افغانستان به تشریح علل تغییر موضع آمریکا علیه پاکستان و استراتژی واشنگتن در افغانستان پرداخت و گفت: استراتژی امنیت آمریکا برای افغانستان پیامی جز جنگ و خونریزی ندارد.

العالم ـ آسیا

حامد کرزای در نشست 'بررسی آخرین تحولات افغانستان و مناسبات با ایران' که عصر سه شنبه در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، افزود: من مخالف استراتژی امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا هستم چون این استراتژی برای افغانستان جز پیام جنگ و خونریزی ندارد.
رئیس جمهور پیشین افغانستان در این نشست که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد اظهار داشت: استراتژی امریکا در افغانستان ادامه جنگ و نه صلح است. مردم افغانستان در آرزوی صلح هستند؛به همین دلیل به عنوان شهروند افغانستانی در مقابل استراژی آمریکا شدیدا ایستاده اند.

تغییر مواضع آمریکا علیه پاکستان
کرزای عنوان کرد: آمریکا پاکستان را متهم به حمایت از طالبان می کند. در زمان دولت اوباما هم وزیر خارجه دولت آمریکا، پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرده بود و حتی بزرگان نظامی آمریکا آشکارا از حمایت پاکستان از گروه طالبان سخن می گفتند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان اضافه کرد: واضح است که طالبان دوست پاکستان است اما اظهارات جدید آمریکا درباره پاکستان تکرارشدنی نیست.
وی یادآور شد: به نظر من موضع گیری اخیر آمریکا درباره پاکستان دلایل دیگری دارد و آن همکاری اقتصادی پاکستان و چین و مشارکت پاکستان در طرح «یک راه یک کمربند» است که بر اساس آن پاکستان متحد نزدیک چین شده است.
کرزای تصریح کرد: من فکر نمی کنم موضع گیری آمریکا درباره پاکستان به خاطر طالبان و خشونت در افغانستان باشد. اگر دو کشور درخصوص نحوه تعامل با چین به تفاهم برسند پاکستان دوباره دوست آمریکا می شود.

استراتژی آمریکا ادامه جنگ در افغانستان است
وی خاطرنشان کرد: آمریکا در استراتژی جدید خود، از افغانستان به عنوان سکوی اقدام در منطقه استفاده می کند و از همین رو ما مخالف این استراتژی هستیم.
رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکید کرد: ما امنیت و صلح باعزت می خواهیم.
کرازی در پاسخ به سالی درخصوص پذیرش توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان از سوی لویی جرگه اظهار داشت: براساس گزارشاتی که نوشته شد، لویی جرگه زمانی که پیمان امنیتی را با آمریکا امضا کرد برای آن شرط گذاشت و در ماده 28 قطعنامه لویی جرگه تصریح شده که شرط این توافق، آمدن صلح به افغانستان است و با آمدن صلح، قرارداد امنیتی امضا شود.
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: بنابر این، شرایط ما شرایط لویی جرگه بود و لویی جرگه تحت چندین ماده پیمان امنیتی با آمریکا را منوط به آمدن صلح به افغانستان کرد.
کرزای در پاسخ به سوالی درباره قرارداد امنیتی که 3 سال قبل بین آمریکا و افغانستان امضا شد، اظهار داشت: این قرارداد برای مردم افغانستان بسیار دردناک بود و باعث رنجش شدید مردم شده است به طوری که روزی نبوده است که مردم به خاک و خون نغلطیده باشند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان ادامه داد: بعد از اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان حملات زیاد شده است و واضح است که این راهبرد به نفع مردم افغانستان نیست و قیمت آن را مردم می پردازند.

مذاکرات چهارگانه عمان
رئیس جمهور پیشین افغانستان همچنین درباره مذاکرات چهارگانه عمان اظهار داشت: مذاکرات مقدماتی چهارجانبه افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین بوده است که دو سال پیش هم در اسلام آباد به شمول طالبان برگزار شد اما با مرگ ملامحمد عمر این مذاکرات متوقف شد.
وی اضافه کرد: ما خواهان این هستیم که این مذاکرات به مذاکرات بزرگتر با همسایه ها منجر شود و همسایه های اثرگذار همچون ایران، روسیه و هند هم در این مذاکرات حضور داشته باشند تا افغانستان صاحب صلح و امنیت شود.

سرنوشت مذاکرات با طالبان
وی در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت مذاکرات دولت با طالبان اظهار داشت: شکی نیست که طالبان جزو مردم افغانستان هستند و ما اکثر آنها را می شناسیم. زمانی من آنها را برادران طالب خطاب کردم و روشنفکران به من تاختند و هر قسم عنوان به من دادند.
کرزای تصریح کرد: اینکه باید زمانی با طالبان به صلح برسیم حتمی است و چاره ای جز آن نیست چون طالبان از مردم ما هستند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به وابستگی طالبان به پاکستان اظهار داشت: هر دو طرف دولت و طالبان باید آزادی خود را به دست بگیریم و به مذاکره و صلح برسیم و امیدوار هستیم که طالب درک کند که با خدمت به بیگانه نمی تواند کشور خود را آباد کند. نه ما باید در خدمت بیگانه باشیم و نه آنها.

مردم افغان قربانی داعش
کرزای در عین حال اساس داعش را خارجی و بیرونی عنوان کرد که برای اهداف و مقاصد بیرونی در افغانستان ایجاد شده است و مردم افغانستان قربانی آن هستند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان تصریح کرد: داعش کاملا پدیده ای بیرونی است که تربیت و اهداف بیرونی دارند و ما باید به صورت مشترک با داعش مجادله کنیم و هر کشوری که می خواهد در امنیت زندگی کند باید به افغانستان کمک کند اما ما باید با طالبان به میز مذاکره بیاییم تا صلح برگردد.
رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به این سوال که شما با چه هدفی اخیرا پیشنهاد تشکیل لویی جرگه را دادید، اظهار داشت: تقاضای من برای دایر شدن لویی جرگه به دلیل اوضاع کنونی کشور است که از هر لحاظ در بحران هستیم.

تیلرسون در سفر به افغانستان جرات نکرد به کابل برود

کرزای ادامه داد: زمانی که دیروز وزیر خارجه آمریکا به افغانستان می آید و جرات نمی کند به کابل برود و در پایگاه بگرام می نشیند این ضرورت لویی جرگه را بر ما روشن می سازد. چرا زمانی که وزیر دفاع آمریکا به افغانستان می آید 80 راکت به پایگاه برخورد می کند. چطور هلی کوپترها به تجهیز داعش می پردازند و کسی از آن آگاه نمی شود.
وی تصریح کرد: خونریزی در افغانستان و کشتار مردم در مساجد، پایگاه های نظامی و در کوچه و شهر ضرورت تشکیل جرگه را می رساند و ما امیدوار هستیم که زودتر جرگه را دایر کنیم و با یک وفاق ملی، افغانستان را به روز بهتر برسانیم.

اختلافات ایران و افغانستان بر سر آب های مرزی
رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به سوالی درخصوص اختلافات ایران و افغانستان بر سر آب های مرزی اظهار داشت: گفت و گوهای آب بین دو کشور مربوط به زمان های گذشته است به طوری که از زمان دولت های شاهی در دو کشور مذاکرات صورت گرفته است.
کرزای بااشاره به کاهش بارندگی ها و سطح آب در افغانستان عنوان کرد: زمانی در کابل در عمق 4-5 متری به آب می رسیدیم اما امروز در 50 متر هم آب پیدا نمی شود و بهترین چاه های ما هم درحال خشک شدن هستند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان در عین حال گفت: ما همسایه هستیم و مشکلات همدیگر را درک می کنیم. اگر در افغانستان آب باشد و ایران نیاز داشته باشد، ما آب می دهیم و مذاکرات امروز هم جریان دارد. اگر آب در افغانستان زیاد بود ما به شما می دهیم و اگر شما زیاد داشتید شما به ما بدهید.
کرزای تصریح کرد: تمام کشورها شاید جنگ آب داشته باشند اما بین ایران و افغانستان همکاری آب خواهد بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص مناسبات پاکستان و عربستان اظهار کرد: پاکستان و سعودی از دیرباز رابطه بسیار خوبی با هم داشته اند. این دو کشور برادر ما و دوست های دیرینه ای هستند. ما از ارتباطات جدید و پیشرفت هایشان استقبال می کنیم و امیدواریم دوستی دو کشور به خیر افغانستان، ایران و جامعه اسلامی هم بیانجامد.

ایران از پیشتازان کمک به افغانستان
رئیس جمهور پیشین افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افغانستان 16 سال قبل زندگی نو خود را با یاری و کمک همسایه ها به خصوص ایران و با همه جامعه جهانی آغاز کرد. افغانستان سال ها بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 برای اولین بار حضور خارجی ها را در خاک خود پذیرفت و اتفاقا این حضور را جهان و سازمان ملل هم پذیرفت، حتی کشوری مثل ایران که در ساحات مختلف با آمریکا اختلاف داشت حضور آمریکایی ها را در ایران پذیرفت.
کرزای تصریح کرد: در تقویت زندگی نو و ایجاد نهادهای زندگی و بازسازی افغانستان، ایران از پیشتازان کمک به افغانستان بود.
وی با اشاره به همکاری های ایران و افغانستان در دوران ریاست جمهوری خود اظهار داشت: حدود 12-13 سفر بین دو طرف انجام شد و در هر سفر دستاوردی داشتیم. ایران نه تنها به تقویت اقتصادی افغانستان کمک کرد بلکه به تقویت روابط خارجی ما هم کمک کرد در مذاکرات بین ما و پاکستان سه یا چهار بار ایران کمک کرد به هم نزدیک شویم و تلاش کرد هیچ گونه اثرات حضور آمریکا در افغانستان بر روابط دو کشور اثرگذار نباشد.
رئیس جمهور پیشین افغانستان ضمن قدردانی از کمک های ایران و بورسیه به جوانان افغانی اظهار داشت: تعداد زیادی از جوانان مهاجر افغانستان که از ایران بازگشته اند اکنون مشغول به کار شده اند.
کرزای تصریح کرد: زندگی ما را به جایی رساند تا با کمک های جامعه جهانی ، افغانستان از خاک برخاست و ما صاحب زندگی و قانون اساسی شدیم و افغانستان دوباره خانه تمام افغانی ها شد.
رئیس جمهور پیشین افغانستان اضافه کرد: در این اتفاقات هم آمریکا دخیل بود و هم همسایگان و ما هم از این لحاظ تشکر می کنیم؛ چیزی که افغانستان می خواست امنیت بود که به دلخواه ما تامین نشد بلکه خراب تر هم شد.

وضعیت ناگوار امنیتی در افغانستان
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: امروز افغانستان از لحاظ امنیت در حالت بسیار ناگواری قرار دارد و ما کوشش می کنیم از این وضعیت رها شویم و به ساحل صلح برسیم.
کرزای در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم همکاری و همفکری کشورهای مختلف افزود: افغانستان باید جایی باشد که کشورها در آن تفاهم کنند و نه اختلاف داشته باشند، و بسیار مهم است که برادران عزیز همسایه ها و کشورهای بزرگی همچون چین، روسیه، هند و خصوصا ایران که کشور بزرگ و باتدبیری است به ما کمک کنند تا از این وضعیت رها شویم.
وی با بیان اینکه کسانی که مخالف شما بودند، منزوی شدند ادامه داد: ما می خواهیم با اشتراک ایران و افغانستان راهکاری جدید اتخاذ کنیم و از این راه احیای مجدد حاکمیت ملی افغانستان از طریق راه های پسندیده همچون لویی جرگه، ملت افغانستان از هر گوشه و کنار جمع شوند و به مسائل و اختلافات فیصله دهند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان یادآور شد: افغانسان امروز باید از راه نهادهای ملی و تاریخی به حاکمیت ملی برسد یعنی سرنوشت افغانستان را ملت افغانستان تعیین کنند و نه یک قدرت گردن کلفت، ما می خواهیم یک زندگی آرام و قانونمند داشته و با همسایگان نیز بهترین زندگی را داشته باشیم. آرزوی ما این است که از راه توافق به زندگی آرام برسیم و اگر نشد تسلیم تصمیم ملی خود هستیم.
کرزای عنوان کرد: مردم افغانستان از زمان هجوم شوروی ، به کشورهای مختلف مهاجرت کردند و تعداد زیادی هم به ایران آمدن و مردم ایران با آغوش باز آنها را پذیرفتند و هنوز هم در ایران هستند و در شهرهای شما زندگی می کنند و ما از شما تشکر می کنیم.
رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکید کرد: خصوصا از آخرین تصمیم که اطفال افغانستان می توانند بدون مدرک به مکتب بروند و درس بخوانند بسیار تشکر می کنیم.
به گزارش ایرنا، نشست آخرین وضعیت افغانستان و مناسبات با ایران با حضور حامد کرزای، کمال خرازی و جمعی از اندیشمندان حوزه افغانستان در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها