بروجردی: بی تعهدی آمریکا سبب انزوای واشنگتن درمیان امضا کنندگان برجام شده است

بروجردی: بی تعهدی آمریکا سبب انزوای واشنگتن درمیان امضا کنندگان برجام شده است
پنج‌شنبه 4 آبان 1396 - 10:41

«علاالدین بروجردی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران - ویتنام در آخرین روز حضور خود در هانوی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی VITV این کشور گفت: بی تعهدی آمریکا به توافق هسته ای سبب انزوای این کشور در میان امضا کنندگان برجام شده است.

العالم - ایران/سیاسی

ایرنا -- بروجردی که در راس یک هیات پارلمانی در هانوی به سر می برد، در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی ویتنام که' اگر کنگره آمریکا برجام را لغو کند، آیا برجام به شکست منجر خواهد شد؟' گفت: ما در حال رصد کشورها پیرامون تعهداتشان در مورد برجام هستیم. ایران از طریق کمیته نظارت برجام موضوع را تعقیب خواهد کرد و واکنش مناسبی نشان خواهد داد. 
وی افزود، از نظر ما خروج آمریکا از برجام، این توافق را لرزان خواهد کرد و واکنش ما در مورد این مسئله بر اساس تصمیمات مقامات عالی نظام و اقدام آمریکا خواهد بود. 
بروجردی اظهار داشت، برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است و مجموعه کشورهای امضا کننده از وضعیت فرضی شکست برجام تاثیر می پذیرند. 
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، برجام را توافقی مبتنی بر تعهدات متقابل و پایبندی جمعی طرفین دانست که در این راه به جز آمریکا و متاثر از شعارهای انتخاباتی ترامپ، سایر کشورها بصورت عملی به آن تاکنون پایبند بوده اند. 
بروجردی خاطر نشان ساخت: ایران تمامی تعهدات خود را انجام داده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار بصورت رسمی اجرای کامل تعهدات ایران را اعلام کرده است. 
بروجردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ارزیابی شما از مخالفت سایر کشورهای امضا کننده برجام با آمریکا و نظر ترامپ چیست؟ گفت: آنچه مبنای این توافق است پایبندی کشورها به برجام است و آنچه رئیس جمهوری آمریکا راجع به آن سخن می گوید، خلاف تعهداتی است که این کشور به آن اعلام پایبندی کرده و طبیعی است در چنین شرایطی نه تنها ترامپ از حمایت سایر کشورها برخوردار نیست بلکه در درون نظام حاکم در آمریکا و حامیان سابق آقای ترامپ نیز انتقادات جدی به نظرات و اظهارات غیرمسئولانه او وجود دارد. 
بروجردی تنش میان ایران و آمریکا را ناشی از نقض تعهدات بین المللی پیرامون برجام دانست. 
وی افزود: در شرایط کنونی در وضعیت جدیدی از نظام بین الملل قرار داریم که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست و همین امر سبب انزوای این کشور در میان سایر کشورهای امضا کننده برجام شده است. 
به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در هانوی، بروجردی در اوایل هفته جاری در راس یک هیات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دیدا ر و گفت وگو با مقام های سیاسی - پارلمانی ویتنام به هانوی سفر کرد. 
کوهکن نماینده مردم لنجان، میرزایی نماینده مردم ایلام، انصاری نماینده مردم داراب و محمودی شاه نشین نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در این سفر چهار روزه بروجردی را همراهی کردند. 
بروجردی و هیات همراه در این مدت در 6 دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام و ایران، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی ، رئیس کمیسیون دفاعی مجلس ملی، نائب رئیس مجلس ملی ، وزیر کشاورزی و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ویتنام در مورد روابط دو جانبه و مسائل منطقه و بین الملل گفت و گو کردند.   

پربیننده ترین خبرها