گونه در معرض انقراض افعی تکابی در همدان مشاهده شد

گونه در معرض انقراض افعی تکابی در همدان مشاهده شد
يکشنبه 7 آبان 1396 - 22:22

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست همدان گفت: یک رشته مار سمی از گونه افعی تکابی با ارزش حفاظتی بالا در منطقه شکار ممنوع الوند همدان مشاهده شد.

العالم ـ گوناگون

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی محیط زیست رضا دانش پژوه افزود: این گونه با نام علمی Vipera raddei و به اسامی افعی ارمنی، افعی کردستانی، افعی تکابی و افعی صخره‌ای نیز نامیده می شود.
وی ادامه داد: افعی راده یا تکابی از سال 1994 درلیست سرخ IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفت به همبن علت از ارزش حفاظتی بالایی برخودار است.
وی خاطرنشان کرد: افعی راده در شمال غرب کشور و قسمتی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و کردستان عراق مشاهده شده است و اولین بار است که در رشته کوه الوند دیده می شود.
منطقه شکار ممنوع الوند با وسعتی بیش از 36 هکتار در ضلع جنوب شرقی، جنوب و جنوب غربی شهر همدان قرار گرفته است.
این منطقه زیبا از قسمت غرب به شهر اسدآباد، از جنوب به شهر تویسرکان و از شمال به شهر همدان متصل شده است.
ارتفاعات الوند از دیرباز زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه های جانوری به شمار می رود؛ از جمله دلیجه کوچک به عنوان یک گونه آسیب پذیر و قرقی، جزء گونه های حمایت و حفاظـت شده ایران در زیستگاه الوند مشاهده شده اسـت.
در این منطقه خزندگانی نظیر لاکپشت ها، انواع مارها و گونه های مختلف راسته سوسمارها قابل مشاهده است و از بین این خزندگان، گونه های افعی جزء گونه های حمایت و حفاظت شده از نظر قانون شکار و صید است.
همچنین در راسته سوسمارها، نیز گونه های مختلفی از خانواده آگاماها، لاسرتاها و اسکینگ ها در منطقه الوند وجود دارد.
دوزیستان این زیستگاه، محدود به انواع قورباغه ها و وزغ ها است و از میان دوزیستان می توان به وفور قورباغه معمولی و قورباغه وحشی درختی را در بیشه زارهای اطراف مناطق جنگلی و باغ ها مشاهده کرد.
همدان دارای 12 منطقه شکار ممنوع به وسعت 157 هزار و 977 هکتار است که 1.8 درصد از مساحت استان را تشکیل می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها