قناعت‌گری نفتی‌ ها جواب داد

قناعت‌گری نفتی‌ ها جواب داد
سه شنبه 9 آبان 1396 - 14:22

ظاهرا غول‌های نفتی با قیمت‌های پایین نفت برای یک مدت طولانی وفق پیدا کرده‌اند و کاهش هزینه شدیدی که هر شرکت نفتی ناچار بوده در دو سال گذشته انجام دهد، سرانجام در حال به ثمر نشستن است.

العالم - اروپا

طبق برآورد بانک جفریز، پنج تولیدکننده بزرگ نفت جهان در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری ۳۴ میلیارد دلار درآمد داشتند که افزایش سالانه برای همه آنها را نشان می‌دهد. چهار شرکت از این پنج غول نفتی شامل BP، توتال، اکسون و شورون افزایش سه ماهه در وضعیت نقدینگی خود را ثبت کرده‌اند. شل تنها شرکتی بود که با کاهش نقدینگی در سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه دوم امسال مواجه شد.

مطمئنا قیمت‌های بالاتر نفت در درآمد بالاتر این شرکت‌ها تاثیر داشته اما تنها عامل موثر نبوده است. طی چند سال اخیر غول‌های نفتی بارها نشان دادند که انعطاف پذیرتر، لاغرتر و کارآمدتر می‌شوند. این شرکت‌ها بویژه از رویکرد رشد به هر قیمتی صرفنظر کرده‌اند زیرا تبعات منفی چنین رویدادی را در زمان ریزش قیمت مشاهده کردند.

اکنون قیمت‌های نفت حتی در سه ماهه سوم بالاتر رفته است و احتمالا تا زمان نشست رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر که انتظار می‌رود در آن تمدید توافق کاهش تولید تصویب شود، بالاتر می‌ماند. این خبر خوبی برای غول‌های نفتی است اما هنوز یک نقطه عطف دیگر وجود دارد که باید به آن برسند. این پنج غول نفتی پرداخت سود نقدی را باید دوباره شروع کنند و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام دهند حتی اگر قیمت نفت به ۴۰ یا ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این برای بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هدف جاه‌طلبانه‌ای محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد بدنبال تغییر الگوهای تقاضا برای انرژی و عرضه، هدف حساسی باشد. غول‌های نفتی دیگر نمی‌توانند انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی را نادیده بگیرند و در عین حال تلاش کنند رقابتی بمانند.

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها